Testen

Audi TT RS: als een duiveltje uit een doosje

Laat ons meteen met de deur in huis vallen: de Audi TT RS is een kleine R8. Hij accelereert niet alleen bijna even snel naar 100 km/u als de supercar, hij heeft ook een halve V10 onder de motorkap. Maar kruist deze TT RS voor de rest de juiste vakjes aan?
  • Bervoets Wim
  • 27 september 2017
  • AUDI
  • 138 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Geweldige soundtrack
  • Hyperefficiënt weggedrag
  • Motorkarakter
  • Rijcomfort bewaard met Magnetic Ride
  • Ergonomie vergt gewenning
  • Iets te agressieve looks?
  • Stevig prijskaartje
  • Toegang en ruimte achterin
  • Uithoudingsvermogen remmen

De vergelijking met de R8 trek je trouwens best niet te ver door: in tegenstelling tot de supercar heeft deze TT RS zijn motor nog steeds gewoon voorin, geeft zijn vierwielaandrijving de voorkeur aan de voorwielen en deelt de kleinere Audi zijn MQB-platform met… de A3 en de Volkswagen Golf.

Welke motor zit er onder de kap?

Een juweeltje: een volledig nieuwe aluminium vijfcilinder van 2,5 liter groot, die is gekoppeld aan een S-Tronic-zevenbak met dubbele koppeling. Audi heeft natuurlijk een lange geschiedenis van vijfcilindermotoren – 40 jaar dit jaar om precies te zijn – en haalt uit dit exemplaar heel wat paarden: 400 pk om precies te zijn. Het maximumkoppel bedraagt 480 Nm. Daardoor sprint deze TT RS naar 100 km/u in 3,7 seconden, en raast hij door tot een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Tenzij je bijbetaalt, dan leggen de Duitse ingenieurs de begrenzer op 280 km/u.

Wat paste Audi aan het chassis aan?

Audi voorzag de TT RS niet alleen van grotere velgen (standaard 19-duimers, optioneel 20-duims), maar nam ook de dempers onder handen. Optioneel is er een aanpasbare Magnetic Ride-demping, die het koetswerk niet alleen nog eens 10 millimeter dichter bij het asfalt legt, maar die zijn instellingen koppelt aan de rijparameters van het Drive Select-systeem. Ten slotte kan je optioneel kiezen voor koolstofkeramische remschijven vooraan.

Hoeveel vuurwerk geeft dat?

Genoeg, zoveel is zeker. Tegenwoordig slagen zowat alle ingenieurs erin om een drukgevoede viercilinder goed te doen klinken, maar een cilinder meer maakt een wereld van verschil. De klank zwelt van een rauwe bariton onderin de toeren aan richting een krijsend metalig crescendo. Een optionele sportuitlaat geeft desgewenst nog wat extra decibels. De vijfcilinder duwt je stevig in de zetel en gaat onafgebroken door richting begrenzer, terwijl je de S-Tronic het best in manuele modus bedient met de schakelpeddels achter het stuur.

En de rijdynamiek?

Daar krijgt vooral brutale efficiëntie de bovenhand. De Audi stuurt direct en precies, en spreidt een degelijke balans tentoon die richting limiet lichtjes onderstuurd blijkt. De TT RS is het soort auto dat je meteen bij zijn nekvel kunt grijpen en de richting kunt uitsturen die jij wilt zonder dat hij je daarbij in je hand bijt. Geen listige reacties, geen armvol overstuur, maar een weggedrag dat nog het meest doet denken aan dat van een moderne hot hatch. Geen toeval dus dat Audi dezelfde 2.5 TFSI aanbiedt in de nieuwe RS3, die we binnenkort aan de tand voelen. Het enige minpunt? De (stalen) remmen op ons testexemplaar, die de tol leken te voelen van meer dan 10.000 intensieve testkilometers en bij gewone remmanoeuvres de uitlaat overstemden…

Rijdt deze TT RS ook comfortabel?

Dat valt verrassend goed mee. De optionele Magnetic Ride-dempers die op ons testexemplaar waren aangevinkt bieden een uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek: ze houden het koetswerk stevig onder controle maar vijlen tegelijk de scherpe kanten van oneffenheden in het wegdek. Het plaatsaanbod is royaal voor twee: de Audi TT RS is een klassieke 2+2-zitter, waarbij de plaatsen op de achterbank voorbehouden blijven voor kleine kinderen of voor extra bagage die niet in de kleine kofferruimte achteraan past.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat deze TT RS een echte aandachtstrekker is. Niet alleen door zijn sound, maar ook door zijn looks: de uitgewerkte voorspoiler, 20-duimsvelgen, diffusor met dubbele uitlaat en vaste achtervleugel doen heel wat hoofden van voorbijgangers omdraaien. De visuele uitstraling is daardoor voor sommigen misschien iets te agressief. Ten slotte moet je wat wennen aan de ergonomie van het dashboard: de bediening van navigatie en radio verloopt volledig via de Virtual Cockpit op het instrumentenpaneel, en het ventilatiesysteem bedien je met knoppen die zijn ingewerkt in de ventilatiemonden. Starten doe je net als bij de R8 via een startknop op het stuur.

Hoeveel kost hij?

Audi zet zijn TT RS Coupé in de catalogus vanaf € 69.700. Een tweezitscabriolet is er ook, die kost € 72.000. Daarmee is hij net iets duurder dan de 350 pk sterke Porsche 718 Cayman S (€ 67.977,80). De 370 pk sterke BMW M2 Coupé met manuele versnellingsbak kost € 61.200, met automaat kost hij € 65.170. De Mercedes-AMG CLA 45, met 381 pk, kost ten slotte € 58.564. En de RS3, die dezelfde vijfcilinder deelt? Die begint vanaf € 56.000…

Besluit?

De Audi TT RS heeft heel wat weg van een pocket-R8: de punch van de vijfcilinder is indrukwekkend, zijn sound geeft je kippenvel. Toch is dit onderhuids een veel normalere auto, met de motor voorin en “klassieke” vierwielaandrijving. Zijn prijskaartje is aan de hoge kant, maar je krijgt er een duivels efficiënte auto voor in de plaats die tonnen rijplezier biedt en daarnaast dagelijks bruikbaar is. Die conclusie geldt ook voor zijn concurrenten, maar die hebben geen vijfcilinder onder de motorkap…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Het merk onthult een tweede teaser van zijn elektrische marathonloper.

Pas op voor je ogen: dit is de gigantische BMW Concept XM !

Pas op voor je ogen: dit is de gigantische BMW Concept XM !

Zowel door zijn radiatorrooster, zijn stijl als zijn technische fiche kan je niet naast deze super-SUV kijken!

Tesla Model S Plaid grote stap dichter bij circuitwaardigheid

Tesla Model S Plaid grote stap dichter bij circuitwaardigheid

In Noord-Amerika biedt de constructeur een nieuwe optie aan die de Model S Plaid meer geschikt maakt voor het circuit.

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 28.495
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 28.975
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 28.495
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 28.975
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 32.897
2018
61.000 km

Benzine, Automaat

€ 12.000
2012
143.000 km

Diesel, Manueel

€ 13.490
2018
52.966 km

Diesel, Automaat

€ 36.495
2020
15.694 km