Testen

Test: Bentley Bentayga, verfijnde overdaad

Na een carrière van 5 jaar geniet de Bentley Bentayga een update. Die brengt een meer verfijnde look en, vooral, een interieur dat technologisch aan de smaak van de dag is aangepast.
  • Bouland Felix
  • 13 oktober 2020
  • Bentley
  • 1.157 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Leuk weggedrag
  • Luxueus interieur
  • Mooie uiterlijke evolutie
  • Enkele kleine afwerkingsdetails
  • Filtering van ophanging
  • Hogere prijs

Test: Bentley Bentayga, verfijnde overdaad

Wat vliegt de tijd… Het is alweer vijf jaar geleden dat Bentley ons zijn nieuwe SUV Bentayga voorstelde. Ondertussen heeft het merk er al meer dan 20.000 exemplaren van verkocht. Een hele reeks ultraluxe en super sportieve softroaders zijn in zijn kielzog opgedoken, dus om bij de tijd te blijven frist de Bentayga zich op.

Test: Bentley Bentayga, verfijnde overdaad

Hertekende achterkant

Vooraan wordt het radiatorrooster groter en vierkanter. Net zoals de Continental GT krijgt de Bentayga daar nieuwe koplampen met ledmatrixtechnologie. De voorkant evolueert dus zacht, maar achteraan verandert de auto helemaal. De kofferklep is breder geworden en integreert voortaan de nieuwe ovalen achterlichten, die eveneens knipogen naar de Continental GT.

Test: Bentley Bentayga, verfijnde overdaad

Nog meer luxe

Aan boord heeft Bentley het interieur van zijn SUV ook doen evolueren. Het dashboard behoudt zijn algemene vorm, maar is voortaan wel uitgerust met een nieuw aanraakscherm van 10,9 duim met het jongste infotainmentsysteem van het merk.

Test: Bentley Bentayga, verfijnde overdaad
Test: Bentley Bentayga, verfijnde overdaad

Een ander technologisch aspect is dat de tellerplaten zijn vervangen door een digitaal instrumentenbord. Het plaatje wordt vervolledigd met nieuwe ventilatiebuizen die doen denken aan die van de Flying Spur en nieuwe stoelen. Meerdere koeien hebben hun leven gegeven om absoluut elk oppervlak van deze luxe-SUV met leder te kunnen bedekken, van het dashboard over de hemelbekleding tot de middentunnel en zelfs de binnenkant van de deurbakken. Zo maak je het verschil tussen premium en luxe.

Test: Bentley Bentayga, verfijnde overdaad

We vinden wel dat de afwerking van de bedieningselementen wat tegenvalt. Je stuit nog steeds overal op hendels van bij Audi en de knoppen op de middenconsole zijn in echt plastic gemaakt. Ja, we zoeken hier een beetje spijkers op laag water…

Test: Bentley Bentayga, verfijnde overdaad

4, 8 en dan 12

Voorlopig ligt onder de motorkap met gevleugeld B-logo maar één motor: de V8 biturbo van 4,0 liter met 550 pk en een koppel van 770 Nm. Die zou moeten volstaan, want deze krachtbron sleurt de 2,5 ton aan metaal, leder en aluminium naar 100 km/u in slechts 4,5 seconden terwijl de topsnelheid op 290 km/u ligt. Voor de meest veeleisenden is afgelopen zomer de Speed-versie met zijn W12 van 635 pk voorgesteld, die binnenkort op de markt komt. Maar terug naar de aarde. Hoewel het voor zijn gefortuneerde klanten weinig verschil zal maken, kan de V8 tijdelijk vier van zijn acht cilinders uitschakelen om brandstof te sparen. Het is een druppel op een hete plaat gezien het gemiddelde verbruik van 13,3 l/100 km.

Test: Bentley Bentayga, verfijnde overdaad

Klopjacht

Net zoals voor de facelift koppelt de Bentayga zijn V8 nog steeds aan een achttrapsautomaat van ZF en vierwielaandrijving. Mechanisch evolueert hij niet. Hij staat nog steeds op instelbare luchtveren en een actieve rolcontrole van 48V. En daarin schuilt de levenslust van deze Bentayga. Ondanks zijn forse gewicht lijkt de SUV nooit te gaan hellen, niet bij sterk optrekken, hard remmen of op bochtige wegen. Verbluffend… De technologie helpt de dynamiek van deze mastodont er echt op vooruit. De enige beperking wordt gevormd door de grip van zijn banden.

Test: Bentley Bentayga, verfijnde overdaad

Zijdezacht

Maar hoewel de Bentayga zich aardig uit de slag trekt wanneer hij een paar bochten voor de kiezen krijgt, geeft hij toch de voorkeur aan een vloeiende rijstijl. Met die instelling – en met de rijmodus Comfort of Bentley ingeschakeld – zet de SUV volop in op comfort. De motor brabbelt in zijn hoekje zonder ooit meer dan 2.000 o/m te draaien en de geluiddemping op hoog niveau maakt er een echte rijdende cocon van. Het enige minpuntje aan onze testwagen was dat zijn luchtveren het met de grote 22-duimvelgen moeilijk had om kleine wegoneffenheden te filteren. Maar dat is een vrij vaak voorkomend probleem met dit soort ophanging.

Test: Bentley Bentayga, verfijnde overdaad

De prijs van luxe

Hoewel in de wereld van Bentley niet over vulgaire zaken als geld wordt gesproken, moeten we toch zijn prijs toch vermelden. Deze V8-versie van de Bentayga vormt vandaag de instapversie en kost minstens 193.116 euro. Uiteraard is dat inclusief btw, maar zonder opties. Een kleine wandeling door de catalogus, waar je kan kiezen uit zo’n 63 laktinten, 15 lederkleuren en 8 soorten decoratie voor het interieur stuwt de factuur heel snel boven de 200.000 euro.

Test: Bentley Bentayga, verfijnde overdaad

Ons verdict

De Bentayga verbetert op alle vlak een beetje zonder daarom zijn winnende formule te wijzigen. Dit is nog steeds een dikke SUV die veel krachtiger, dynamischer en comfortabeler is dan je zou verwachten. Dit is met andere woorden nog steeds de Bentley onder de SUV’s.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

De VW Touareg viert zijn 20ste verjaardag! Daarom besliste VROOM.be om terug te blikken op de meest markante versies van dit model met heel wat records achter zijn naam.

Honda hint naar volgende CR-V

Honda hint naar volgende CR-V

En begint met een reeks afbeeldingen van de eerste plug-inhybride van het merk.

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Tot het begin van de jaren ‘70 bleef Enzo Ferrari halsstarrig weigeren om een auto met motor centraal achterin te verkopen onder zijn eigen naam. De auto die op dat vlak een revolutie aankondigde, was deze Dino 206 Berlinetta Speciale uit 1965!

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

De 20ste verjaardag van de Golf R32 verdient een beperkte reeks, niet?

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Na een eerste kennismaking in het Zuiden van Frankrijk zitten we opnieuw aan het stuur van de Peugeot 308. Dit keer gaat het om een break die voorzien is van een 130 pk sterke diesel. Zal de Française ook in deze configuratie indruk op ons kunnen maken?

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Het is ondertussen twee maanden geleden dat Volkswagen het doek haalde van de elektrische reïncarnatie van zijn legendarische bus. En we kennen eindelijk de prijzen!

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Automaat

€ 23.250
2017
84.908 km