Testen

Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd

Hoe zouden we een uitnodiging moeten afslaan van een Bentley die voorstelt om zijn kleren af te werpen zodat we ten volle kunnen genieten van de mooie nazomer?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 september 2020
  • Bentley
4,0
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking / silhouet
  • GT-Cabriolet
  • Tractie
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Feedback stuurbekrachtiging
  • Matige ruimte op achterbank
  • Respons rempedaal
  • Tarieven van de opties

Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd

Na zijn lancering met de 635 pk sterke topmotor W12 ontvangt de cabrioversie van de jongste Bentley Continental GT ook de meer ‘redelijke’ V8 in zijn juwelenkistje van een motorruimte. Het gaat dan niet om de stokoude 6,75-liter V8 die Bentley met de hand assembleerde. Die is definitief verdwenen bij het edele Britse merk, na 60 jaar dienst. Hij gebruikt daarentegen een moderne 4.0 biturbo van 550 pk, die hij deelt met Porsche.

Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd

Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd

Geslaagd huwelijk

Wanneer je instapt ontdek je in de eerste plaats een gelikte afwerking en die onnavolgbare sfeer van een Brits salon. Zelfs in moderne vorm (en onder Duitse heerschappij) blijft een Bentley een Bentley. Hier merk je niets van de wapenwedloop tussen de merken voor “nieuwe rijken”, die inzetten op steeds grotere aanraakschermen. Als er hier iets tactiel is, dan zijn het wel de verchroomde trekhendels waarmee je de ventilatie regelt in plaats van met zielloze aanraakschermen.

Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd

Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd

Maar uiteraard zijn er hier ook schermen. Alleen zijn ze niet dominant aanwezig. Als optie biedt Bentley trouwens een originele kantelende module aan waarmee het centrale scherm verdwijnt wanneer het niet wordt gebruikt. Het wordt dan vervangen door een plaat met drie analoge tellers.

Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd
Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd

Deze module heeft zelfs drie zijden, want wanneer je de auto verlaat, kantelt ze nogmaals. Je ziet dan diezelfde plaat, maar deze keer zonder zichtbare tellers.

Foutloze afwerking

Toegegeven, je moet wel tegen wat “blink” kunnen. Maar de edele materialen die zijn gebruikt en die uiterst precies met de hand zijn afgestemd op de andere interieurelementen creëren een sfeer die de gewone premiummerken overklast. Toch vind je bij het gebruik vrij snel je weg. Zo volgt het infotainment doorgaans dezelfde logica als in een Audi, net zoals de ‘Virtual Cockpit’, die je met je vingers bedient van op het stuurwiel.

Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd

Luxenoodzitjes

Voorin weet iedereen het uitmuntende comfort te smaken van de stoelen en hun geraffineerde massagefunctie. Maar in tegenstelling tot wat de forse afmetingen van deze Schone zouden laten vermoeden, kunnen we hier niet echt spreken van een 2+2. Als het moet vinden volwassenen achterin een plek, maar die zullen niet zo in hun sas zijn als wie voorin zit. Het is bovendien een uitdaging om op die plaatsen te geraken wanneer het regent en de kap dus dicht moet blijven.

Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd

Striptease

Je hoeft je niet te parkeren om de Bentley te ontkleden. Hij is bereid om zich bloot te geven bij snelheden van tot 50 km/u. De striptease duurt 19 seconden. Op de snelweg blijven luchtwervelingen vrij sterk voelbaar op de voorste zitplaatsen, zelfs met de zijruiten omhoog. De halsverwarming in combinatie met stoelverwarming helpt uiteraard om het ‘vol te houden’ wanneer de temperaturen laag zijn. En we mogen het verwarmde stuurwiel en voortaan ook de verwarmde middenarmsteun niet vergeten.

Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd

Met de kap omhoog is de geluiddemping uitstekend. Of toch wanneer je je aan de Belgische snelheidsbeperkingen houdt. Zodra je je op de Duitse Autobahn waagt, word je vanaf 140 km/u toch wat stroomlijngeluiden gewaar.

Rustige kracht

De W12 met zijn 635 pk en 900 Nm moet vooral klanten verleiden voor wie “teveel niet bestaat”, maar we kunnen de kleine V8 niet bepaald verwijten dat hij te weinig daadkracht zou hebben. Met zijn twee twinscrollturbo’s die in het hart van zijn V zijn genesteld ontwikkelt de vierliter 550 pk en 770 Nm. Op papier blijft het prestatieverschil tussen beide versies trouwens vrij beperkt: 4,1 seconden om van 0 naar 100 km/u op te trekken met de V8, tegenover 3,8 seconden met de W12. En omdat ook met de achtcilinder de topsnelheid boven de 300 km/u blijft, heb je ruimschoots reserves.

Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd

Onderweg toont de V8 zich zeer gewillig van bij heel lage toerentallen en laat hij zich vooral smaken om zijn rustige kracht. Natuurlijk pruttelt hij niet tegen wanneer hij in de toeren wordt gejaagd, maar dan moet je een meer gespierde rijstijl aannemen die niet past bij de “Grand Tourisme”-filosofie van deze (zware) cabriolet.

Zijdezacht

De aandrijflijn, de bedieningen en de ophanging van de Continental GT Convertible zijn namelijk allemaal afgestemd op een vlotte en ontspannen rijstijl. De vierwielaandrijving garandeert een foutloze trekkracht, de achttrapsautomaat doet zijn best om zich niet te laten voelen en de luchtveren laat je over oneffenheden vliegen zonder echter zweverig te worden. Wie graag rijdt, zal misschien vinden dat de besturing te veel informatie wegfiltert en dat het rempedaal bijtkracht mist (dat is schrikken wanneer je bij een sportieve rijstijl voor het eerst hard moet remmen). Maar Bentley moet natuurlijk nog wat marge laten voor de toekomstige Speed-versie voor klanten die op zoek zijn naar meer radicale sensaties.

Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd

10 tot 15 l/100 km

Bij stabiele snelheden kan de dorst van de V8 nog een beetje getemperd worden (hij draait dan trouwens vaak op vier cilinders) tot zo’n 10 l/100 km. Een eerste testtraject, puur op de snelweg, klokten we af op 9,9 l/100 km. Een meer veeleisende rijstijl zal zijn dorst naar loodvrij echter snel de hoogte injagen, wat niet onbegrijpelijk is met een leeggewicht van liefst 2.410 kilo. Voor het geval een toekomstige klant dit artikel zou lezen en zich zou afvragen wat hij dan verstookt alvorens een bestelbon te willen tekenen: ons totale testverbruik kwam uit op 14,8 l/100 km.

Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd

Hoeveel?

Uiteraard is het wat vulgair om over het prijskaartje van een Bentley te praten. Maar weet dat deze Continental GT Convertible V8 verkrijgbaar is vanaf 181.900 euro. Afhankelijk van je wensen kan dat bedrag echter heel snel oplopen. De auto die wij ter beschikking kregen, had bijvoorbeeld bijna 55.000 euro aan opties mee, waardoor hij meer dan 235.000 euro kostte.

Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd

Ons verdict

Als je op zoek bent naar een comfortabele cabrio om mee te gaan cruisen zonder daarom te slenteren, dan is het tijd om even met je bankier te gaan spreken…

Test: Bentley Continental GT Cabriolet V8, in de watten gelegd

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km