Opel
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
BMW had het ongetwijfeld zo druk om met de ontwikkeling van zijn X-familie alle nummertjes af te vinken in de reeks van 1 tot 7 (en binnenkort ook 8?) dat het nog geen antwoord had kunnen bedenken voor de vierdeurscoupé-afgeleide van de Mercedes A-Klasse. Gezien het succes dat de CLA van het huis met de ster kent starten ook de Beiers nu met een compacte vierdeurscoupé met de naam 2-Reeks Gran Coupé.
Deze nieuwe Gran Coupé is rechtstreeks afgeleid van de jongste generatie van de 1-Reeks (die ter herinnering is gebaseerd op een voorwielaangedreven platform) en neemt er de wielbasis (2,67 meter) van over. Hij rekt zijn koetswerk wel uit tot 4,53 meter. Op die manier kan hij een relatief ruime koffer van 430 liter vrijmaken, tegenover de 380 liter van de 1-Reeks. Al blijft hij daarmee wel een beetje achter op de Mercedes CLA (460 liter), maar die is dan weer 4,69 meter lang.
Bij het gebruik moet je ermee kunnen leven dat de kofferopening minder praktisch is dan de kofferklep van de 1-Reeks. Maar het deksel is toch toegankelijk genoeg voor de meeste situaties. Als je dan toch eens iets groter moet vervoeren, leen je de auto van een kennis.
Bij het instappen op de achterbank verdampt de vrolijkheid een beetje, of toch voor grotere mensen. Je hebt er weliswaar voldoende ruimte voor je benen, maar de schuine daklijn maakt de hoofdruimte er te klein voor mensen van meer dan 1,75 meter. Een ander detail: hoewel de 2-Reeks Gran Coupé is gehomologeerd als een vijfzitter, is de middelste plek achterin zeer oncomfortabel en kan ze enkel dienen als noodoplossing voor heel korte ritten.
Verzorgde afwerking maar…
Als je voorin instapt, kijk je op hetzelfde dashboard als in de recente 1-Reeks. Dat is modern en geconnecteerd maar oogt wel vrij klassiek. De afwerking en de goede ergonomie van de bediening is wel fijn.
Tijdens het rijden verrast echter de zeer middelmatige demping van stroomlijngeluiden voor dit prijsgamma. Dat merk je vooral wanneer je het glazen panoramadak bestelt. Op de snelweg krijg je de indruk dat het op een kier staat. Gelukkig oogt het plaatje een beetje gunstiger zonder het panoramadak. Maar ook de frameloze ruiten die de coupélook van de 2-Reeks Gran Coupé versterken zijn bij snelwegtempo minder efficiënt om het interieur te isoleren dan de klassieke deuren van de 1-Reeks.
Nieuwe attractie
Op dynamisch vlak vinden we hier hetzelfde temperament als in de recente voorwielaangedreven 1-Reeks. BMW heeft zijn best gedaan om het dynamische rijgedrag van de modellen die de voorwielen aandrijven te verzorgen. En er is eerlijk gezegd geen reden om te klagen, of toch niet met de meest ‘courante’ motoren. De 2-Reeks Gran Coupé heeft een snedige voortrein en een efficiënte schokdemping (stug maar niet oncomfortabel), waardoor hij lichtvoetig van de ene bocht naar de andere kan dartelen. Voor de meest veeleisenden die maar niet kunnen wennen aan het idee om te rijden met een BMW met voorwielaandrijving hebben de topversies vierwielaandrijving, waardoor koppelreacties in het stuurwiel gevoelig verminderen.
De BMW 2-Reeks Gran Coupé neemt een groot deel van de motoren van de huidige 1-Reeks over, van de instapversies op diesel 216d (116 pk) of benzine 218i (140 pk) tot de sportieve M235i xDrive met 306 pk. In de meeste gevallen is de automatische versnellingsbak standaard. Die overtuigt in grote lijnen maar reageert wel minder subtiel dan de automaten van achterwielaangedreven BMW’s. Het prijsverschil in vergelijking met een identiek gemotoriseerde 1-Reeks varieert per versie, maar is altijd zeer hoog, want de Gran Coupé kost tot 5.000 euro meer.
Als BMW wat meer aandacht had besteed aan de praktische kant (zoals bijvoorbeeld de hoofdruimte achterin) en aan bepaalde details (zoals de demping van stroomlijngeluiden), dan had het met deze 2-Reeks Gran Coupé een nog interessanter alternatief kunnen bieden voor de 1-Reeks. En dan moet je nog weten dat je voor het geld dat je moet bijleggen voor deze vierdeursversie in de buurt komt van de prijzen van de… 3-Reeks. Reken op 38.850 euro voor een 220d Gran Coupé A, tegenover 33.500 euro voor een 120d A en 41.700 euro voor een 320d A.
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?