Testen

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

BMW blijft zijn catalogus uitbreiden met nieuwe silhouetten. Deze keer is het geen X-koetswerk, want BMW combineert zijn Gran Coupé-thema met voorwielaandrijving. Kan het zo de kaas van de boterham van de Mercedes CLA eten?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 juni 2020
  • BMW
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking/uitgebreide opties
  • Kofferinhoud
  • Levendige en precieze vooras
  • Ophangingscompromis
  • Aanzienlijke meerprijs
  • Geluiddemping (windgeluiden)
  • Hoofdruimte achteraan

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

BMW had het ongetwijfeld zo druk om met de ontwikkeling van zijn X-familie alle nummertjes af te vinken in de reeks van 1 tot 7 (en binnenkort ook 8?) dat het nog geen antwoord had kunnen bedenken voor de vierdeurscoupé-afgeleide van de Mercedes A-Klasse. Gezien het succes dat de CLA van het huis met de ster kent starten ook de Beiers nu met een compacte vierdeurscoupé met de naam 2-Reeks Gran Coupé.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

Deze nieuwe Gran Coupé is rechtstreeks afgeleid van de jongste generatie van de 1-Reeks (die ter herinnering is gebaseerd op een voorwielaangedreven platform) en neemt er de wielbasis (2,67 meter) van over. Hij rekt zijn koetswerk wel uit tot 4,53 meter. Op die manier kan hij een relatief ruime koffer van 430 liter vrijmaken, tegenover de 380 liter van de 1-Reeks. Al blijft hij daarmee wel een beetje achter op de Mercedes CLA (460 liter), maar die is dan weer 4,69 meter lang.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

Bij het gebruik moet je ermee kunnen leven dat de kofferopening minder praktisch is dan de kofferklep van de 1-Reeks. Maar het deksel is toch toegankelijk genoeg voor de meeste situaties. Als je dan toch eens iets groter moet vervoeren, leen je de auto van een kennis.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

2+2

Bij het instappen op de achterbank verdampt de vrolijkheid een beetje, of toch voor grotere mensen. Je hebt er weliswaar voldoende ruimte voor je benen, maar de schuine daklijn maakt de hoofdruimte er te klein voor mensen van meer dan 1,75 meter. Een ander detail: hoewel de 2-Reeks Gran Coupé is gehomologeerd als een vijfzitter, is de middelste plek achterin zeer oncomfortabel en kan ze enkel dienen als noodoplossing voor heel korte ritten.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

Verzorgde afwerking maar…

Als je voorin instapt, kijk je op hetzelfde dashboard als in de recente 1-Reeks. Dat is modern en geconnecteerd maar oogt wel vrij klassiek. De afwerking en de goede ergonomie van de bediening is wel fijn.

Tijdens het rijden verrast echter de zeer middelmatige demping van stroomlijngeluiden voor dit prijsgamma. Dat merk je vooral wanneer je het glazen panoramadak bestelt. Op de snelweg krijg je de indruk dat het op een kier staat. Gelukkig oogt het plaatje een beetje gunstiger zonder het panoramadak. Maar ook de frameloze ruiten die de coupélook van de 2-Reeks Gran Coupé versterken zijn bij snelwegtempo minder efficiënt om het interieur te isoleren dan de klassieke deuren van de 1-Reeks.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

Nieuwe attractie

Op dynamisch vlak vinden we hier hetzelfde temperament als in de recente voorwielaangedreven 1-Reeks. BMW heeft zijn best gedaan om het dynamische rijgedrag van de modellen die de voorwielen aandrijven te verzorgen. En er is eerlijk gezegd geen reden om te klagen, of toch niet met de meest ‘courante’ motoren. De 2-Reeks Gran Coupé heeft een snedige voortrein en een efficiënte schokdemping (stug maar niet oncomfortabel), waardoor hij lichtvoetig van de ene bocht naar de andere kan dartelen. Voor de meest veeleisenden die maar niet kunnen wennen aan het idee om te rijden met een BMW met voorwielaandrijving hebben de topversies vierwielaandrijving, waardoor koppelreacties in het stuurwiel gevoelig verminderen.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

116 tot 306 pk

De BMW 2-Reeks Gran Coupé neemt een groot deel van de motoren van de huidige 1-Reeks over, van de instapversies op diesel 216d (116 pk) of benzine 218i (140 pk) tot de sportieve M235i xDrive met 306 pk. In de meeste gevallen is de automatische versnellingsbak standaard. Die overtuigt in grote lijnen maar reageert wel minder subtiel dan de automaten van achterwielaangedreven BMW’s. Het prijsverschil in vergelijking met een identiek gemotoriseerde 1-Reeks varieert per versie, maar is altijd zeer hoog, want de Gran Coupé kost tot 5.000 euro meer.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

Ons verdict

Als BMW wat meer aandacht had besteed aan de praktische kant (zoals bijvoorbeeld de hoofdruimte achterin) en aan bepaalde details (zoals de demping van stroomlijngeluiden), dan had het met deze 2-Reeks Gran Coupé een nog interessanter alternatief kunnen bieden voor de 1-Reeks. En dan moet je nog weten dat je voor het geld dat je moet bijleggen voor deze vierdeursversie in de buurt komt van de prijzen van de… 3-Reeks. Reken op 38.850 euro voor een 220d Gran Coupé A, tegenover 33.500 euro voor een 120d A en 41.700 euro voor een 320d A.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 11.900
2016
63.470 km

Benzine, Manueel

€ 10.495
2019
4.131 km

Diesel, Manueel

€ 11.900
2015
80.745 km

Benzine, Automaat

€ 39.950
10.051 km