Testen

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

BMW blijft zijn catalogus uitbreiden met nieuwe silhouetten. Deze keer is het geen X-koetswerk, want BMW combineert zijn Gran Coupé-thema met voorwielaandrijving. Kan het zo de kaas van de boterham van de Mercedes CLA eten?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 juni 2020
  • BMW
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking/uitgebreide opties
  • Kofferinhoud
  • Levendige en precieze vooras
  • Ophangingscompromis
  • Aanzienlijke meerprijs
  • Geluiddemping (windgeluiden)
  • Hoofdruimte achteraan

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

BMW had het ongetwijfeld zo druk om met de ontwikkeling van zijn X-familie alle nummertjes af te vinken in de reeks van 1 tot 7 (en binnenkort ook 8?) dat het nog geen antwoord had kunnen bedenken voor de vierdeurscoupé-afgeleide van de Mercedes A-Klasse. Gezien het succes dat de CLA van het huis met de ster kent starten ook de Beiers nu met een compacte vierdeurscoupé met de naam 2-Reeks Gran Coupé.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

Deze nieuwe Gran Coupé is rechtstreeks afgeleid van de jongste generatie van de 1-Reeks (die ter herinnering is gebaseerd op een voorwielaangedreven platform) en neemt er de wielbasis (2,67 meter) van over. Hij rekt zijn koetswerk wel uit tot 4,53 meter. Op die manier kan hij een relatief ruime koffer van 430 liter vrijmaken, tegenover de 380 liter van de 1-Reeks. Al blijft hij daarmee wel een beetje achter op de Mercedes CLA (460 liter), maar die is dan weer 4,69 meter lang.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

Bij het gebruik moet je ermee kunnen leven dat de kofferopening minder praktisch is dan de kofferklep van de 1-Reeks. Maar het deksel is toch toegankelijk genoeg voor de meeste situaties. Als je dan toch eens iets groter moet vervoeren, leen je de auto van een kennis.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

2+2

Bij het instappen op de achterbank verdampt de vrolijkheid een beetje, of toch voor grotere mensen. Je hebt er weliswaar voldoende ruimte voor je benen, maar de schuine daklijn maakt de hoofdruimte er te klein voor mensen van meer dan 1,75 meter. Een ander detail: hoewel de 2-Reeks Gran Coupé is gehomologeerd als een vijfzitter, is de middelste plek achterin zeer oncomfortabel en kan ze enkel dienen als noodoplossing voor heel korte ritten.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

Verzorgde afwerking maar…

Als je voorin instapt, kijk je op hetzelfde dashboard als in de recente 1-Reeks. Dat is modern en geconnecteerd maar oogt wel vrij klassiek. De afwerking en de goede ergonomie van de bediening is wel fijn.

Tijdens het rijden verrast echter de zeer middelmatige demping van stroomlijngeluiden voor dit prijsgamma. Dat merk je vooral wanneer je het glazen panoramadak bestelt. Op de snelweg krijg je de indruk dat het op een kier staat. Gelukkig oogt het plaatje een beetje gunstiger zonder het panoramadak. Maar ook de frameloze ruiten die de coupélook van de 2-Reeks Gran Coupé versterken zijn bij snelwegtempo minder efficiënt om het interieur te isoleren dan de klassieke deuren van de 1-Reeks.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

Nieuwe attractie

Op dynamisch vlak vinden we hier hetzelfde temperament als in de recente voorwielaangedreven 1-Reeks. BMW heeft zijn best gedaan om het dynamische rijgedrag van de modellen die de voorwielen aandrijven te verzorgen. En er is eerlijk gezegd geen reden om te klagen, of toch niet met de meest ‘courante’ motoren. De 2-Reeks Gran Coupé heeft een snedige voortrein en een efficiënte schokdemping (stug maar niet oncomfortabel), waardoor hij lichtvoetig van de ene bocht naar de andere kan dartelen. Voor de meest veeleisenden die maar niet kunnen wennen aan het idee om te rijden met een BMW met voorwielaandrijving hebben de topversies vierwielaandrijving, waardoor koppelreacties in het stuurwiel gevoelig verminderen.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

116 tot 306 pk

De BMW 2-Reeks Gran Coupé neemt een groot deel van de motoren van de huidige 1-Reeks over, van de instapversies op diesel 216d (116 pk) of benzine 218i (140 pk) tot de sportieve M235i xDrive met 306 pk. In de meeste gevallen is de automatische versnellingsbak standaard. Die overtuigt in grote lijnen maar reageert wel minder subtiel dan de automaten van achterwielaangedreven BMW’s. Het prijsverschil in vergelijking met een identiek gemotoriseerde 1-Reeks varieert per versie, maar is altijd zeer hoog, want de Gran Coupé kost tot 5.000 euro meer.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?

Ons verdict

Als BMW wat meer aandacht had besteed aan de praktische kant (zoals bijvoorbeeld de hoofdruimte achterin) en aan bepaalde details (zoals de demping van stroomlijngeluiden), dan had het met deze 2-Reeks Gran Coupé een nog interessanter alternatief kunnen bieden voor de 1-Reeks. En dan moet je nog weten dat je voor het geld dat je moet bijleggen voor deze vierdeursversie in de buurt komt van de prijzen van de… 3-Reeks. Reken op 38.850 euro voor een 220d Gran Coupé A, tegenover 33.500 euro voor een 120d A en 41.700 euro voor een 320d A.

Test BMW 2-Reeks Gran Coupé: nieuwe succesversie?
BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km