Testen

Test: BMW 220i Coupé, rationeel plezier

Na onze test van de M240i nemen we nu het stuur van de kleinste 2-Reeks Coupé. Die is minder krachtig, maar ook toegankelijker. Is hij dan nog steeds even fijn om mee te rijden?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 30 augustus 2022
  • BMW
  • 9.235 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dagelijkse bruikbaarheid
  • Fun! 
  • Redelijk verbruik
  • Levendige en precieze besturing
  • Geen manuele versnellingsbak
  • Mist wat pit

De 2-Reeks Coupé is voor ons geen vreemde. We konden hem namelijk reeds aan de tand voelen als M240i, vandaag de sportiefste variant in afwachting van de nakende M2. Van de sterkste gaan we nu met de 220i naar de braafste. Al zie je het verschil er op het eerste gezicht nauwelijks aan. Enkel de ronde in plaats van rechthoekige dubbele uitlaat, de buitenspiegels en een paar bronzen kleurtoetsen onderscheiden ze van elkaar. De breed uitgezette wielkasten, de opvallende blik, het agressieve front, het is allemaal identiek. Laat er geen twijfel over bestaan: dit is een sportieveling met flink wat karakter.

Eerder hoger dan lager

Nog steeds zoals de M240i heeft deze 220i praktisch niets meer gemeen met de 1-Reeks. Zowel het onderstel als het interieur komen rechtstreeks van grote broer 3-Reeks. Daardoor is de sfeer aan boord merkbaar kwaliteitsvoller dan in de instapwereld van de Beierse autobouwer. Het is duidelijk dat je hier aan boord bent van een premium product, waar de passagiers voorin geen ruimte ontberen. Door zijn proporties lijkt hij namelijk kleiner dan hij in werkelijkheid is. Dankzij het onderstel van de 3-Reeks is hij 1,84 meter breed en 4,54 meter lang. Dat is ter vergelijking 8 centimeter meer dan de vorige generatie en het equivalent van een Jaguar F-Type of een Porsche 911.

Dat stuur…

Bij het rijden stellen we met plezier vast dat het rijgedrag hetzelfde is als in de M240i, of zelfs nog beter. De zescilinder is een uitstekende motor, maar hij weegt zwaar door op het algemene evenwicht. Met zijn kleinere blok verliest deze 220i exact 200 kilo in vergelijking met zijn broer met M-logo. En al die kilo’s zijn verdwenen ter hoogte van de neus, waardoor de besturing levendiger is geworden en preciezer. Vergeet ook niet dat deze 220i een achterwielaandrijver is en dat de voorwielen dus enkel nog dienen voor het sturen: een waar genoegen. De minste impuls wordt onmiddellijk en perfect uitgevoerd door de Duitser. Een heuse kart – zwaarder weliswaar, maar toch een kart.

Bruikbaar bij redelijk tempo

Toen we destijds voor het eerst met deze 2-Reeks kennis maakten met de zes-in-lijn betreurden we dat zijn gebruiksgemak de coupé te snel naar (te?) hoge snelheden brengt. Met deze viercilinder geniet je al het uitstekende chassis en de weldadige besturing van de Duitser bij een veel redelijker tempo. Al verrast ook hier nog af en toe welke snelheden op de tellers verschijnen… Want ja, ook wanneer het ritme omhoog moet kan dit ‘kleine’ blok perfect een antwoord bieden.

Alleen maar goed nieuws, of toch bijna…

Onder de motorkap van de 220i ligt dus een viercilinder van 1.998 cc. Die ontwikkelt 184 pk en 300 Nm aan koppel dat rechtstreeks naar de achterwielen vloeit via een achttrapsautomaat. Het geheel stuwt hem naar 100 km/u in 7,5 seconden en naar een top van 236 km/u. De motor-versnellingsbakcombinatie levert knap werk op elk vlak en we hebben eigenlijk alleen maar goed nieuws te melden, of toch bijna… De 220i is namelijk 200 kilo lichter dan de M240i, maar gooit alsnog 1.565 kilo in de weegschaal. Als gevolg daarvan mis je bij bepaalde inhaalmaneuvers of bij het uitkomen van sommige bochten een beetje extra pit. Het kleine blokje geeft de achtertrein ook niet de mogelijkheid om wat speelser te worden. Best jammer in een coupé die rijplezier wil bieden. Tot slot was ook een optionele manuele versnellingsbak welkom geweest om je nog meer verbonden met of meester over de auto te voelen. Maar laat er daarom geen twijfel over bestaan dat deze 220i een pretauto is. Al is hij meer dan dat…

Fijne dagelijkse auto met redelijke dorst

Laat ons even abstractie maken van zijn twee achterste zitplaatsen, die vooral zullen dienen in geval van nood. De koffer van 390 liter is gelukkig best praktisch. Voeg daar nog een ophanging aan toe die net de juiste hoeveelheid comfort geeft in combinatie met een goede geluiddemping en dagelijkse ritten worden een formaliteit. Maar dan wel een heel fijne en niet overdreven dure formaliteit. Deze kleine vierpitter maakt het met zijn mussendorst mogelijk om het verbruik goed onder controle te houden. Hoewel we ervan genoten hebben had deze Beierse coupé slechts 7,0 l/100 km verstookt toen we de sleutels weer gingen inleveren.



De juiste prijs

Een sportieve en fijn sturende coupé met een uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek, op het chassis van een model uit een hoger segment bovendien, dat moet wel pijn doen wanneer het tijd is om langs de kassa te passeren, niet? En bovendien kan de 220i niet terugvallen op de edele aandrijflijn van zijn sportievere grotere broer om een hoge prijs te rechtvaardigen. Maar met zijn huidige startprijs van 42.650 euro is hij bijna 15.000 euro minder duur dan die laatste. Zelfs met een paar duizend euro extra aan opties lijkt deze 2-Reeks met viercilinder in de kering op zijn minst even interessant (en misschien zelfs nog meer) dan zijn tweelingbroer met zescilinder.


Ons verdict

In een garage met slechts één plaats, waar een auto moet staan die alle dagelijkse klussen kan verteren en die tegelijk zijn bestuurder moet belonen wanneer die daar zin in heeft, zou deze 220i een ideale kandidaat zijn. Toegegeven, hij mist een tikkeltje vermogen om echt speels te worden, en de optie voor een manuele versnellingsbak had hem niet misstaan. Maar hij biedt een vorm van rijplezier die steeds zeldzamer wordt, zelfs bij de Beierse constructeur. En dat alles voor tarieven die niet onredelijk lijken, zelfs niet voor een oprecht premium model. Hoedje af voor BMW, dat hier heel knap werk heeft geleverd.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

De brave RAV4 trekt zijn sporttenue aan voor zijn nieuwe GR Sport-uitvoering. Naast de uiterlijke aanpassingen krijgt de Japanse hybride SUV ook een strakkere ophanging. Tijd om na te gaan of dat het stuurgevoel scherper heeft gemaakt.

3,6 /5 Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Een krachtige aandrijving, een luxueus en ruim interieur en compleet geruisloos, zijn dat de ingrediënten voor een ware VIP-ervaring? Wij konden afgelopen week de EQV 300 testen en onderzochten of dit model geschikt is voor iemand die zoekt naar een luxueuze en polyvalente MPV.

3,7 /5 Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Alpine breidt zijn A110-gamma naar boven toe uit met een nieuwe versie, één met de ‘R’ van radicaal. En dan vooral radicaal lichter, dankzij het intensief gebruik van koolstofvezel! De apotheose in afwachting van de grote sprong naar… elektrische modellen?

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan en Toyota hebben een andere visie op hybride aandrijvingen. Maar hoe doet de nieuwe e-Power in de Qashqai het in vergelijking met het beproefde systeem van de Corolla Cross?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km