Audi
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
Het is uiteraard niet het eerste hybride-experiment voor het Beierse merk. Tot voor kort had het namelijk ActiveHybrid-versies van onder meer de 3-Reeks, 5-Reeks en 7-Reeks. Tel daar de lessen bij die BMW kon leren uit de i3 en i8, en je komt bij de iPerformance-lijn: de plug-inhybrides van modellen zoals de 2-Reeks, 3-Reeks en zelfs 7-Reeks en X5!
Een snelle wandeling rond de 225xe leert ons dat er qua uiterlijk niet veel veranderd is aan de Active Tourer. Geen opvallende hybride designelementen, maar gewoon een “e” in de badge… én een extra klepje links achter het voorwiel. Voor de stekker natuurlijk!
Ook binnenin zal alles je vertrouwd voorkomen… een ruim interieur, veel hoofdruimte – ook achteraan – goed steunende zetels (tenminste, wanneer je voor de optionele sportzetels kiest), een degelijke afwerking en de klassieke BMW-layout op het dashboard. Op een knopje na… met eDrive.
Naast de klassieke verbrandingsmotor, die via een zestrapsautomaat de voorwielen aandrijft, zit er namelijk nog een elektromotor in deze 225xe Active Tourer, en die drijft de achterwielen aan. Dat maakt van deze BMW dus een vierwielaandrijver. Niet in de klassieke zin van het woord uiteraard. Vandaar geen xDrive, maar eDrive.
Onder de motorkap vinden we een oude bekende terug: de benzinemotor is namelijk de 1.5 driecilinder, die onder meer ook in de BMW i8 wordt gebruikt. In dit geval levert hij 136 pk en 220 Nm. De elektromotor is 65 kW en 88 pk sterk. Opgeteld is levert dat een totaal vermogen van 224 pk en een koppel van 385 Nm. 0-100 km/u gebeurt daardoor in 6,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 202 km/u.
Via het eDrive-knopje op de middenconsole kan je kiezen tussen drie rijmodi: eerst en vooral is er “Auto eDrive”, waarbij de auto zelf het optimale evenwicht zoekt tussen elektro- en verbrandingsmotor en de elektromotor tot maximum 80 km/ meegaat. Daarnaast is er ook “Max eDrive”, waarbij alleen de elektromotor wordt aangesproken. Dat levert een volledig elektrisch rijbereik op van 41 km, en een topsnelheid van 125 km/u. Ten slotte is er nog “Save Battery”, waarbij je energie bewaart voor later (in een stadscentrum bijvoorbeeld) en waarbij de batterij automatisch wordt opgeladen tot iets meer dan 50 procent.
Opladen kan daarnaast ook manueel. Aan een gewone huis-, tuin- en keukenstekker duurt dat net iets meer dan 3 uur. Bestel je de i Wallbox van BMW, dan duurt opladen net iets meer dan 2 uur.
Het eerste wat opvalt, is de kracht van de elektromotor. In tegenstelling tot andere hybrides, zoals bij Lexus bijvoorbeeld, kan je met de BMW best wat gas geven vooraleer de benzinemotor bijspringt. Je schiet dus snel en gezwind uit de startblokken, en de overgang tussen beide motoren verloopt ook rimpelloos. Ook aan hogere toeren blijft de aandrijflijn alert reageren, waardoor inhaalmanoeuvres moeiteloos en veilig gebeuren.
Ook dynamisch staat deze 225xe Active Tourer zijn mannetje. Het extra gewicht van de hybride aandrijflijn is voelbaar, maar wordt mooi opgevangen door het chassis en het samenspel tussen de benzinemotor op de vooras en de elektromotor op de achteras. Puristen mogen betreuren dat de basis voorwielaangedreven is, je hoeft BMW niet uit te leggen hoe ze aangenaam sturende auto’s moeten bouwen!
Dan komen we bij de achilleshiel van deze Active Tourer: het verbruik. BMW geeft een gemiddelde op van 2,1 l/100 km, maar dat is in de praktijk zeker niet haalbaar. Wij klokten af op 5,9 l/100 km, wat heel wat hoger ligt. We voegen daar wel aan toe dat we vooral snelweg deden tijdens onze testweek (waar de elektromotor niet optimaal tot zijn recht komt) en dat je op kortere trajecten en secundaire wegen wel rond de 5 l/100 km moet kunnen halen. Woon je niet te ver van je werk en kan je ook daar opladen, zou je in theorie zelfs steeds volledig elektrisch moeten kunnen rijden!
De BMW 225xe Active Tourer kost € 37.850. Daarvoor krijg je onder meer parkeersensoren achteraan, een snelheidsregelaar en automatische klimaatregeling. Voeg je echter nog wat comfortitems en rijhulp toe, dan tikt de totale rekening naar klassieke Duitse gewoonte snel aan, en is een totaalprijs van om en bij de € 45.000 geen uitzondering!
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?