Testen

BMW 225xe Active Tourer: het groene buitenbeentje

De BMW 2-Reeks Active Tourer gewoon nichevulling noemen, zou hem oneer aandoen. Het gaat immers om een volwaardig model, dat goed scoort bij het grote publiek, en dat bovendien nog eens aardig rijdt. En dat het de Duitsers menens is met hun eerste monovolume, bewijst de hybridevariant: de BMW 225xe Active Tourer.
  • Bervoets Wim
  • 09 augustus 2016
  • BMW
2,1
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch rijgedrag
  • Geslaagde aandrijflijn
  • Plaats aan boord
  • Stevige prestaties
  • Gewicht
  • Hoge prijs
  • Hogere prijs
  • Werkelijk verbruik

iPerformance

Het is uiteraard niet het eerste hybride-experiment voor het Beierse merk. Tot voor kort had het namelijk ActiveHybrid-versies van onder meer de 3-Reeks, 5-Reeks en 7-Reeks. Tel daar de lessen bij die BMW kon leren uit de i3 en i8, en je komt bij de iPerformance-lijn: de plug-inhybrides van modellen zoals de 2-Reeks, 3-Reeks en zelfs 7-Reeks en X5!

Vertrouwd terrein

Een snelle wandeling rond de 225xe leert ons dat er qua uiterlijk niet veel veranderd is aan de Active Tourer. Geen opvallende hybride designelementen, maar gewoon een “e” in de badge… én een extra klepje links achter het voorwiel. Voor de stekker natuurlijk!

Nog meer vertrouwd terrein

Ook binnenin zal alles je vertrouwd voorkomen… een ruim interieur, veel hoofdruimte – ook achteraan – goed steunende zetels (tenminste, wanneer je voor de optionele sportzetels kiest), een degelijke afwerking en de klassieke BMW-layout op het dashboard. Op een knopje na… met eDrive.

eDrive

Naast de klassieke verbrandingsmotor, die via een zestrapsautomaat de voorwielen aandrijft, zit er namelijk nog een elektromotor in deze 225xe Active Tourer, en die drijft de achterwielen aan. Dat maakt van deze BMW dus een vierwielaandrijver. Niet in de klassieke zin van het woord uiteraard. Vandaar geen xDrive, maar eDrive.

Onder de kap

Onder de motorkap vinden we een oude bekende terug: de benzinemotor is namelijk de 1.5 driecilinder, die onder meer ook in de BMW i8 wordt gebruikt. In dit geval levert hij 136 pk en 220 Nm. De elektromotor is 65 kW en 88 pk sterk. Opgeteld is levert dat een totaal vermogen van 224 pk en een koppel van 385 Nm. 0-100 km/u gebeurt daardoor in 6,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 202 km/u.

Aan de stekker

Via het eDrive-knopje op de middenconsole kan je kiezen tussen drie rijmodi: eerst en vooral is er “Auto eDrive”, waarbij de auto zelf het optimale evenwicht zoekt tussen elektro- en verbrandingsmotor en de elektromotor tot maximum 80 km/ meegaat. Daarnaast is er ook “Max eDrive”, waarbij alleen de elektromotor wordt aangesproken. Dat levert een volledig elektrisch rijbereik op van 41 km, en een topsnelheid van 125 km/u. Ten slotte is er nog “Save Battery”, waarbij je energie bewaart voor later (in een stadscentrum bijvoorbeeld) en waarbij de batterij automatisch wordt opgeladen tot iets meer dan 50 procent.

Opladen kan daarnaast ook manueel. Aan een gewone huis-, tuin- en keukenstekker duurt dat net iets meer dan 3 uur. Bestel je de i Wallbox van BMW, dan duurt opladen net iets meer dan 2 uur.

Onderweg

Het eerste wat opvalt, is de kracht van de elektromotor. In tegenstelling tot andere hybrides, zoals bij Lexus bijvoorbeeld, kan je met de BMW best wat gas geven vooraleer de benzinemotor bijspringt. Je schiet dus snel en gezwind uit de startblokken, en de overgang tussen beide motoren verloopt ook rimpelloos. Ook aan hogere toeren blijft de aandrijflijn alert reageren, waardoor inhaalmanoeuvres moeiteloos en veilig gebeuren.

Bochtenpikken

Ook dynamisch staat deze 225xe Active Tourer zijn mannetje. Het extra gewicht van de hybride aandrijflijn is voelbaar, maar wordt mooi opgevangen door het chassis en het samenspel tussen de benzinemotor op de vooras en de elektromotor op de achteras. Puristen mogen betreuren dat de basis voorwielaangedreven is, je hoeft BMW niet uit te leggen hoe ze aangenaam sturende auto’s moeten bouwen!

Verbruik

Dan komen we bij de achilleshiel van deze Active Tourer: het verbruik. BMW geeft een gemiddelde op van 2,1 l/100 km, maar dat is in de praktijk zeker niet haalbaar. Wij klokten af op 5,9 l/100 km, wat heel wat hoger ligt. We voegen daar wel aan toe dat we vooral snelweg deden tijdens onze testweek (waar de elektromotor niet optimaal tot zijn recht komt) en dat je op kortere trajecten en secundaire wegen wel rond de 5 l/100 km moet kunnen halen. Woon je niet te ver van je werk en kan je ook daar opladen, zou je in theorie zelfs steeds volledig elektrisch moeten kunnen rijden!

Prijs

De BMW 225xe Active Tourer kost € 37.850. Daarvoor krijg je onder meer parkeersensoren achteraan, een snelheidsregelaar en automatische klimaatregeling. Voeg je echter nog wat comfortitems en rijhulp toe, dan tikt de totale rekening naar klassieke Duitse gewoonte snel aan, en is een totaalprijs van om en bij de € 45.000 geen uitzondering!

Besluit

Als je hybride wilt rijden, hoeft dat niet noodzakelijk een futuristisch ogende Aziaat genre Toyota Prius of Hyundai Ioniq te zijn. Of een futuristisch ogende Duitser zoals de BMW i3. Wie hem liever klassieker heeft, vindt met deze BMW 225xe Active Tourer de ideale match. Hij behoudt alles van de gewone 2-Reeks Active Tourer en voegt er stevige prestaties aan toe… met een prijskaartje!
BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km