Testen

BMW 330e: de grijze zakenman in een groen jasje

Naast de ‘i’ en de ‘d’ is de ‘e’ de derde letter die op de kofferklep van een 3-Reeks kan prijken. Die staat natuurlijk voor “elektrisch” en verwijst naar de hybride aandrijflijn van deze Duitser. Biedt die wel hetzelfde rijplezier als de traditionele 3-Reeks?
  • Bervoets Wim
  • 18 augustus 2016
  • BMW
2,1
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch weggedrag
  • Geslaagde aandrijflijn
  • Reëel verbruik
  • Uitstekende prestaties
  • Extra gewicht
  • Kleine kofferruimte
  • Matige ruimte achteraan
  • Uiteindelijke prijs met opties

Met de ‘e’ achter zijn naam past de 330e natuurlijk in het iPerformance-rijtje van BMW. Bij die plug-inhybrides horen nog de 225xe Active Tourer, de 740e iPerformance en de X5 xDrive40e iPerformance. Zo breidt BMW zijn gamma langzaam maar zeker uit met groenere modellen.

Rondom rond

Maar dat valt aan de buitenkant nauwelijks op. Een snelle wandeling rond de auto leert ons dat de verschillen met de klassieke 3-Reeks zich beperken tot een extra klepje achter het linker voorwiel. Net als bij de 225xe Active Tourer dus, die we onlangs konden uitproberen. Daar plug je de laadstekker in, waarmee je de batterij van de 330e in drie uur volledig oplaadt aan een klassiek stopcontact, en in iets meer dan twee uur met een iWallbox van BMW.

Onder de kap

Die batterij voedt natuurlijk de elektromotor, die goed is voor 88 pk en 65 kW en een maximumkoppel levert van 250 Nm. Samen met de 184 pk en 290 Nm sterke tweeliter viercilinder uit de 320i krijg je een gecombineerd vermogen van 252 pk en koppel van 420 Nm. Dat gaat allemaal via BMW’s klassieke Steptronic-achttrapsautomaat naar de achterwielen.

Atletisch

De extra aandrijflijn zorgt voor extra kilo’s, maar die laten zich niet vertalen in de sprintcijfers: 0 tot 100 km/u gebeurt in 6,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 225 km.u. Voor de BMW-puristen is er nog een leuk detail: de hybride aandrijflijn werd zo ingebouwd dat de 50/50-gewichtsverdeling die de 3-Reeks zijn kenmerkende weggedrag oplevert, behouden blijft.

Gekrompen

Toch eist de hybride aandrijflijn zijn tol in de koffer, die zijn inhoud ziet krimpen tot 370 liter. De kofferruimte kan je uitbreiden naar het interieur met de 40/20/40 neerklapbare achterbank, maar het is jammer dat die op de optielijst staat. Op die achterbank zitten volwassenen relatief comfortabel, al is het kantje-boordje wat de beenruimte betreft. Voorin is het dan weer beter toeven. De optionele sportzetels die BMW aanbiedt, zijn eigenlijk een must: ze bieden heel wat meer steun dan de relatief vlakke standaardzetels.

eDrive

Onderaan de keuzehendel van de achttrapsautomaat staat het knopje waar het in deze 330e allemaal om draait: “eDrive”. Daarmee kies je net als bij de 225xe de rijmodus: “Auto eDrive” voor de combinatie van elektro- en verbrandingsmotor (tot 80 km/u), “Max eDrive” voor alleen de elektromotor (tot 120 km/u en met maximum 40 km rijbereik) en “Save Battery” voor alleen de verbrandingsmotor.

Onderweg

Standaard vertrek je altijd in “Auto eDrive” en in “Comfort”, en die combinatie werkt uitstekend. Het instant koppel van de elektromotor is meteen voelbaar, en je kunt relatief stevig doorduwen op het gaspedaal vooraleer de benzinemotor bijspringt. Switch je naar “Sport”, dan zijn de acceleraties ronduit verbluffend. Ook de achttrapsautomaat, die je ook met schakelpeddels kunt bestellen, werkt voortreffelijk.

Bochtig

Alle vermogen gaat naar de achterwielen, dus dat betekent dat de 3-Reeks nog steeds een klassieke achterwielaandrijver is (in tegenstelling tot de 225xe). Op het rijgedrag op bochtige wegen hebben we dus niks aan te merken, want dat beheersen ze in München nog steeds als geen ander. Helemaal voluit gaan met de 330e behoort ook tot de mogelijkheden, maar dat druist in tegen het ecologische karakter van dit model.

Prijs

De BMW 330e staat in de catalogus vanaf € 43.250. Dat is bijna € 7.500 meer dan de 320i waarmee hij zijn motor deelt, maar kijk je naar de 330i (die hetzelfde vermogen heeft), dan bedraagt het prijsverschil slechts zo’n € 1.300. En dan wordt de 330e wel een interessant aanbod.

Zeker wanneer je het verbruik mee in de vergelijking neemt: BMW geeft ongeveer 2 l/100 km op, maar in de praktijk ligt dat uiteraard hoger: wij klokten af op 5,1 l/100 km. En dat is gezien het gewicht en het prestatiepotentieel van deze auto zeker geen slecht resultaat. Woon je op minder dan 40 km van je werk en kan je ook daar opladen, dan moet je er zelfs in slagen om niets te verbruiken! En daar kunnen de 320i en 330i natuurlijk moeilijk tegenop.

De enige moeilijkheid? Zuinig omspringen met de rijkgevulde optielijst. Maar dat is natuurlijk een oud zeer bij de Duitse merken.

Besluit

Het “echt rijplezier” waar BMW zo graag mee uitpakt behouden? Missie geslaagd! De 330e is een krachtige en comfortabele 3-Reeks, en zuinig op de koop toe. De iPerformance-lijn van BMW is dus op de goede weg, dus we zijn benieuwd hoe de 740e en X5 40e het er van afbrengen. Wordt binnenkort vervolgd!
BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km