Testen

BMW 428i Gran Coupé: keuze van het hart

Vind je de 3-Serie te gewoon en de 4-Serie niet praktisch genoeg? Dit is een tussenoplossing: de 4-Serie Gran Coupé. Zie het als een 4-Serie met beter ontwikkelde praktische troeven of een agressievere 3-Serie. In elk geval loont het de moeite om dit nieuwe model te ontdekken.

  • Piette François
  • 22 augustus 2014
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Praktische kofferklep
  • Sportieve lijn
  • Uitstekende automaat
  • Doeltreffende maar karakterloze motor
  • Hoofdruimte achterin
  • Interieur uit de mode
  • Schokdemping (sportieve rijstijl)

Niet eenvoudig

Het groeiende gamma van BMW wordt steeds moeilijker te doorgronden. Trekt de 3-Serie jou aan, maar hou je van vijf deuren? Er is een ruime keuze: de 3-Serie Touring, de 3-Serie GT of de 4-Serie Gran Coupé. Die laatste presenteert zich als de berlineversie van de 4-Serie, die zelf eigenlijk de coupéversie is van de 3-Serie berline. Geen paniek als je het nog niet helemaal begrijpt, zie het gewoon als een coupé die achteraan twee extra deuren en een kofferklep kreeg. Een vreemde vogel …

Lang

De 4-Serie is meer dan de kleine broer van de 6-Serie Gran Coupé, zijn afmetingen zijn verre van belachelijk: 4,64 meter lengte. Deze nieuwkomer is langer en lager dan de 3-Serie en straalt veel persoonlijkheid uit. Over het interieur zijn we minder  enthousiast: BMW vond het niet nodig om een specifieke binnenkant te ontwerpen. Het geheel geeft dus een déjà-vugevoel en dat is jammer.

Ergonomie, geen fantasie

Die traditionele houding zorgt voor een presentatie die eigenlijk uit de mode is, maar ook voor een sterk voordeel: een voortreffelijke ergonomie. De bestuurder geniet van een voorbeeldige rijpositie en kan alles naar wens instellen. Vooraan niets dan plezier dus. Achterin merken de inzittenden dat dit een coupé is, want het dak is laag. Let dus op voor jouw hoofd.

Praktische aspecten

BMW’s berline maakt dat wel goed met enkele verrassend praktische aspecten: de klep biedt een indrukwekkend grote toegang tot de koffer, die tegenover de 3-Serie berline nog een liter volume verliest: 480 liter.

Onder de motorkap

BMW rust zijn nieuwste juweeltje uit met een ruim dieselgamma, van 136 tot 313 pk. De benzinemotoren leveren 163 tot 306 pk. In afwachting van een M4 Gran Coupé? Neen, die is helaas niet voorzien. Wij zouden een model uit het midden kiezen: de 428i met 245 pk. In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, gaat het om een tweeliter viercilinder turbo. Merk op dat ons testexemplaar was uitgerust met een automaat met acht versnellingen, zeker een aanrader.

Krachtig, maar zonder panache

Met 245 pk en 350 Nm mist de 428i geen spierkracht, dat spreekt voor zich. BMW belooft dat hij 0 tot 100 km/u aflegt in zes seconden. Deze motor is inderdaad krachtig bij alle toerentallen, maar helaas kan zijn brave stem de vroegere atmosferische zescilinders niet doen vergeten. De automaat is een pareltje: zacht, sportief, comfortabel, zuinig. Hij functioneert perfect.

Echt sportief?

Laten we er geen doekjes om winden: de 4-Serie Gran Coupe richt zich niet tot de sportiefste bestuurders. Het weggedrag is evenwichtig en stabiel, maar wordt afgestraft door de overdreven zachte schokdemping (vooral in de modi EcoPro en Comfort) die pompbewegingen veroorzaakt. Relatief snel rijden op grote wegen ligt hem beter dan kleine wegen vol putten. Het comfort haalt wel een hoog niveau, ideaal om veel kilometers te rijden.

Prijs

De 4-Serie Gran Coupé is beschikbaar vanaf 36.500 euro, maar onze versie, de 428i met automaat, kost bijna 8.000 euro meer. En daar moet je nog een hele reeks opties aan toevoegen, die zoals gewoonlijk duur en talrijk zijn. De verbruiksbalans is positief: een gemiddelde van 8,4 l/100 km bij een soepele rijstijl op een afwisselend parcours.

Conclusie

De 4-Serie Gran Coupe is verrassend praktisch en comfortabel en mag zich een waardige broer van de 6-Serie noemen: een ideale GT voor lange afstanden. Weet echter dat hij ondanks zijn sportieve lijn meer houdt van een kalmere rijstijl wegens de lakse schokdemping. En is hij werkelijk 5.000 euro meer waard dan een gelijkaardige 3-Serie berline? Dat is een keuze die jouw hart moet maken. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 scoort historisch record in Europa

Tesla Model 3 scoort historisch record in Europa

Voor het eerst is een elektrische auto erin geslaagd om de bestverkochte auto van Europa te worden.

Geflopt model: Lagonda Rapide, als James Bond een gezin zou hebben…

Geflopt model: Lagonda Rapide, als James Bond een gezin zou hebben…

Droom je van een Aston Martin DB4 of DB5, zoals James Bond, maar ziet je partner deze coupé met karige zitjes achteraan niet zitten? Dan is de Lagonda Rapide echt iets voor jou...

Een Renault 4L als “openluchtkamer”

Een Renault 4L als “openluchtkamer”

Voor de 60ste verjaardag van het model gaf de Franse designer Matthieu Lehanneur een nieuwe invulling aan het icoon, met een mix van auto en architectuur. En dat in een 100 % elektrische concept car.

De MG5 Electric break in 7 cijfers

De MG5 Electric break in 7 cijfers

MG breidt zijn aanbod op de markt van de elektomobiliteit uit met de lancering van de eerste elektrische break. Hij moest betaalbaar blijven, dus start hij zijn carrière met een prijs onder de 30.000 euro.

Aanbevolen tests voor jou

2,8 /5 Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

We weten het, een titel als ‘Back to the Future’ is nogal cliché, maar toch is dat deze keer echt de allerbeste manier om deze verrassende Opel Manta GSe te definiëren.

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 24.495

Benzine, Manueel

€ 21.795

Benzine, Manueel

€ 18.495

Benzine, Manueel

€ 16.995

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 13.050
2012
14.867 km
€ 23.250
2016
98.294 km

Benzine, Manueel

€ 14.000
2017
89.087 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 26.239
2017
82.450 km