Testen

BMW 520d xDrive en 530d: een andere filosofie?

Als BMW een van zijn kernmodellen updatet, de 3-Reeks of de 5-Reeks, trekt dat steeds de nodige aandacht. Die laatste werd onlangs grondig gewijzigd, dus wij gingen met de sleutels van twee dieselmodellen aan de haal om te zien of hij nog steeds de genen van zijn voorvaderen heeft.

  • Piette François
  • 09 juni 2017
  • BMW
  • 1.329 weergaven
2,2
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Interieurruimte
  • Krachtige en zuinige 530d
  • Royaal comfort
  • Technologische uitrusting
  • Veilig weggedrag (vooral xdrive)
  • 520d xDrive verbruikt meer dan verwacht
  • Enkele uitrustingslacunes
  • Kofferhoogte (afhankelijk van specificaties)
  • Prijs inclusief opties
  • Wat plomp weggedrag

Mercedes stak heel wat werk bij zijn update van de E-Klasse, en BMW kon dus niet achterblijven met zijn 5-Reeks. De stijl wordt steeds dynamischer, en de technologie zet grote stappen vooruit. En sportiviteit? BMW belooft nog steeds een scherpe 5-Reeks. Wat klopt daarvan op de weg?

Hogerop zoeken

De 5-Reeks neemt heel wat technologie en het platform over van de 7-Reeks. Het resultaat is een grote auto: 4,94 meter. De designers zijn weliswaar voorzichtig gebleven: op esthetisch vlak lijkt deze 5-Reeks eerder op een evolutie dan op een revolutie. Maar onderhuids verandert er wel heel wat, dankzij het gebruik van aluminium, staal met hoge trekweerstand en magnesium, om minder gewicht in de schaal te werpen.

Technologiesalon

In het interieur hangt er nog steeds een gezinssfeer. Bepaalde bedieningen, zoals die van de klimaatregeling en de radio, lijken ongevoelig voor verandering, terwijl het instrumentenpaneel digitaal is – maar nog steeds tellers heeft. Het multimediascherm doet aan een raketinterface denken, die bediend kan worden via de centrale draaiknop, het touchscreen, per stem of per… gebaren. Het gadgetgehalte is dus hoog.

Alles is dankzij de connectiviteit mogelijk. De navigatie kan je naar een gratis parkeerplaats sturen, terwijl het systeem ook nieuws- en weerberichten kan weergeven. Apple CarPlay en Android Auto zijn uiteraard op de afspraak, en BMW voegt daar nog een internetverbinding met eigen apps aan toe. Je kunt de auto zelfs parkeren via de… sleutel, maar in tegenstelling tot bij Mercedes kan dat alleen vooruit en achteruit.

Veiligheid?

De 5-Reeks heeft de laatste nieuwe veiligheidstechnologie aan boord: een adaptieve snelheidsregelaar met fileassistentie, verkeersbordherkenning, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, dodehoekwaarschuwing,… Als je kiest voor rijstrookassistentie en dan de richtingaanwijzer gebruikt, wisselt de 5-Reeks zelfstandig van rijstrook. De auto maalt de kilometers niet helemaal zelfstandig af: na een tiental seconden roept de 5-Reeks je tot de orde als je je handen niet op het stuur houdt.

Plaats voor iedereen?

De buitenafmetingen zijn gigantisch, en dat heeft uiteraard gevolgen voor het interieur: de ruimte vooraan en achteraan is bijzonder genereus. De koffer stuit op gemengde reacties: het volume van 530 liter lijkt op papier correct, en de ruimte is diep genoeg, maar de hoogte is beperkt en afhankelijk van de specificatie zelfs te beperkt. Je kan natuurlijk ook uitwijken naar de break.

Prestaties

We beginnen bij de populairste keuze: de 520d. Die heeft een klassieke tweeliter viercilinder turbodiesel met 163 of 190 pk, afhankelijk van de fiscale regels. In beide gevallen is het koppel met 400 Nm identiek. De motor is gekoppeld aan een uitstekende achttrapsautomaat en is gewillig genoeg. De 520d is een rationele, maar krachtige keuze. De enige opmerking: de dieselklank bij vollast. Gelukkig is de geluiddemping op peil.

Heb je de motor liever romiger en zachter, dan zijn er gelukkig de klassieke zescilinders-in-lijn op benzine en diesel. De 530d wist ons te verrassen: vergeleken met de 520d maakt hij een serieuze sprong voorwaarts. De 5-Reeks zet sportwagenprestaties neer. Een drie liter grote zescilinder van 265 pk en 620 Nm gaat natuurlijk goed vooruit. 0-100 km/u gebeurt in 5,7 seconden, ongeveer twee seconden sneller dan de 520d. De zescilinder ligt ook aangenamer in het oor – al blijf je horen dat het een zelfontbrander is.

Sportief?

Met zulke motoren en de typebenaming verwacht je natuurlijk sportieve genen in de 5-Reeks. Maar laat ons met de deur in huis vallen: verwacht niet te veel. Dynamisch ontgoochelde de nieuwe 5-Reeks het meest. De auto rijdt gezond en efficiënt, maar heeft wat teveel koetswerkrol en een weinig precies stuur. De eerste 5-Reeksen gaven je de indruk één te zijn met de auto, maar het huidige model geeft je eerder de indruk een grote boot te besturen. Ook met vierwielsturing en adaptieve ophanging. Efficiënt: zeker. Maar niet zo snedig als een Jaguar XF.

Comfortabel dan?

De 5-Reeks is dus een grote kilometervreter die vooral op comfort mikt. Op dat vlak doet de grote Duitser het natuurlijk uitstekend, en heeft hij van de concurrentie – op de Mercedes E-Klasse na – niets te vrezen. De demping, geluiddemping, zetels en zelfs de kwaliteit van de klimaatregeling en de stereo zijn op topniveau. Op de snelweg kregen we bijna spijt dat we aan onze afrit kwamen.

Verbruik

We hebben onze metingen twee keer gecheckt, maar de cijfers logen niet: op hetzelfde traject, met dezelfde rijstijl en gelijkaardige verkeersdrukte verbruikten we minder met de… 530d. Die registreerde 6,7 l/100 km, vergeleken met 7,1 l/100 km voor de 520d. Die laatste had weliswaar vierwielaandrijving, wat altijd wat meer verbruikt. Toch geven de officiële cijfers een licht voordeel aan de 520d xDrive (4,1 tegenover 4,5 l/100 km). Qua CO2-uitstoot zijn onze twee Duitsers relatief zuinig: respectievelijk 108 en 118 g/km.

Prijzen

Er is al een 520d vanaf € 47.950, maar onze testmodellen waren aanzienlijk duurder. Een 520d xDrive kost € 52.950 en een 530d € 59.900. De standaarduitrusting is naar behoren, maar we vinden het jammer dat BMW een meerprijs vraagt voor dingen die standaard zouden moeten zijn (adaptieve snelheidsregelaar, achteruitrijcamera, automatische kofferopening,…). Met de packs kan je een degelijk uitgeruste auto samenstellen tegen een relatief degelijke prijs. Of toch bijna: onze 520d xDrive kostte € 70.445, onze 530d had een prijskaartje van bijna € 90.000.

Besluit

Wat de constructeur ook zegt: de filosofie van dit model is veranderd. Het gaat niet meer om een kilometervreter die vooral prestatiegericht is, maar om een bijzonder comfortabele auto waarmee het veilig kilometers malen is. Die evolutie zal volgens sommige puristen te betreuren zijn, maar is uiteindelijk logisch: de huidige verkeersomstandigheden geven aan dat deze 5-Reeks een echt moderne BMW is. Technologisch speelt deze Beier in de hoogste afdeling.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km