Testen

BMW M4 Competition: de overtreffende trap (VIDEO)

Ken je de uitdrukking “up to eleven”? Ze komt uit de parodiefilm Spinal Tap, waarin een fictieve Britse rockband wordt gevolgd. Zij hebben versterkers die net iets luider zijn dan de rest. Gaat het volume normaal tot tien, dan gaat dat bij hen tot elf. Geldt dat ook voor deze BMW M4 met Competition Package?
  • Bervoets Wim
  • 01 februari 2017
  • BMW
2,1
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beweeglijke derrière
  • Geweldige motor
  • Manuele bak standaard
  • Praktisch dagelijks gebruik
  • vereist snelle reflexen
  • Artificieel klinkende motor
  • Rijcomfort op 20-duimsvelgen

Wat dat Competition Package precies is? Beschouw het als een kleine proteïnekuur voor de M-modellen van BMW. Net als Audi zijn RS-modellen van een Plus-variant voorziet en Mercedes een S-suffix durft te kleven op zijn AMG-modellen, is dat precies wat ze in München op de M-afdeling doen. Al blijft het niet alleen bij wat extra pk’s…

Wat verandert er dan precies?

Eerst en vooral luisterden de Duitse ingenieurs naar feedback van de klanten en de pers: de “gewone” M4 wilde wel eens geïrriteerd reageren als je hem bij zijn nekvel greep op pokdalige wegen. Daarom nam de Motorsport-afdeling van BMW in de eerste plaats de ophanging onder handen. Die is in het Competition-geval adaptief, en krijgt nieuwe dempers en veren en nieuwe antirolstangen.

Neemt hij ook niet wat van de M4 GTS over?

Jazeker, maar tussen die modellen wordt relatief weinig uitgewisseld. Vooral de zetels – maar daar komen we meteen toe – en de opzichtige 20-duimsvelgen natuurlijk, die in het geval van ons testexemplaar vervangen waren door exemplaren van een duimpje kleiner op winterbanden. Verder werden de rijmodi nog aangepast, en werden het differentieel op de achteras en de tractiecontrole opnieuw geconfigureerd.

Wat verandert er visueel?

Aan de buitenkant herken je de M4 met Competition Pack vooral aan de glanzend zwarte afwerking rond de ruiten, in het radiatorrooster en in het logo op de achterklep. Binnenin vind je lichtere sportzetels die hun inspiratie halen bij de GTS, en veiligheidsgordels met de traditioneel gekleurde Motorsport-striping. Een bijzonder detail!

En onder de motorkap?

Daar krijgt de zescilinder-in-lijn met dubbele turbo een lichte upgrade: er maken 19 extra paarden hun opwachting, en ze brengen de totaalsom op 450 pk. Het koppel blijft ongewijzigd: 550 Nm, dat wordt vrijgegeven tussen 1.850 en 5.500 tpm. Op die manier slaagt de M4 met het Competition Package erin om een tiende van de chrono’s te knijpen: 0-100 km/u legt hij af in 4 seconden rond met de DKG-zeventrapsautomaat, en in 4,2 seconden met de manuele zesversnellingsbak.

Hoe rijdt hij?

Oerend hard natuurlijk. De acceleraties zijn fenomenaal, de snelheid waarmee de DKG-versnellingsbak van ons testexemplaar van het ene verzet in het ander klapt, zet je zintuigen op achtervolgen. Op de achtergrond buldert de zescilinder intussen lustig verder. Jammer dat de soundtrack in het interieur wat kunstmatig versterkt moet worden en dat hij het gehuil van de klassieke M3’s van weleer inruilt voor meer decibels. Maar een onuitwisbare indruk laat deze explosieve motor sowieso achter.

En in de bochten?

Daar werpt het werk van de Duitse ingenieurs zijn vruchten af: het Competition Pack lijkt de controle en de samenhang beter te bewaren bij hobbels en putten in het wegdek en bij een minder zuivere rijstijl. Maar vergis je niet: het monsterkoppel op de achterbanden blijft steeds op de loer liggen, zeker op een koud en vochtig wegdek zoals tijdens onze testritten. Dan is een snelle hand nodig om de nukkige achteras in het gareel te houden. Gelukkig zijn er ook fenomenale stoppers: koolstofkeramische remschijven die zoveel beet hebben dat je gezicht ervan smelt.

Kan het ook wat rustiger?

Zeker en vast, al kan je daarvoor het best aan de slag met de verschillende rijmodi. Gasrespons, demperhardheid, stuurgewicht en schakeltijden zijn allemaal afzonderlijk configureerbaar, waardoor het even zoeken is naar de juiste setting. Maar comfortabel rijden kan ook, met het volume van de soundtrack niet op elf, maar op een oorstrelendere vier. De schokdemping blijft weliswaar aan de stugge kant, maar gelukkig zijn de 19-duimsvelgen een graadje vergevingsgezinder voor je rug dan de kolossale 20-duimers.

Hoeveel kost hij?

Het Competition Pack voegt € 7.425 toe aan de prijs van de gewone M4. Voor de versie met manuele versnellingsbak komt de totaalsom dan op € 88.625. Kies je voor de DKG-versnellingsbak met dubbele koppeling, dan kom je uit op € 92.595. Een hele smak geld, en voor de koolstofkeramische remmen hoest je nog eens € 7.425 extra op... Gelukkig is de M4 Competition iets vergevingsgezinder aan de pomp: we noteerden 12,4 l/100 km. Flink meer dan wat BMW zelf opgeeft, maar wij hadden tijdens onze testperiode een jeukende rechtervoet en plaats om de BMW de sporen te geven.

Besluit?

Het Competition Package op de BMW M4 stelt wat meer orde op zaken bij de vaakst gehoorde kritiek op deze brutale Motorsport-coupé. Toch blijft hij uit een heel ander vaatje tappen dan zijn illustere voorgangers, en schep je vooral voldoening uit zijn explosieve motor. Of je de flinke meerprijs voor het Competition Pack moet betalen, hangt af van je intenties. Ga je af en toe het circuit op, is het een te overwegen keuze, net als de upgrade voor de remmen. Gebruik je de M4 als een dagelijks vervoermiddel dat je sporadisch de vrije baan geeft, dan put je uit de “gewone” M4 al voldoende voldoening.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 8.900
2019
42.267 km

Benzine, Manueel

€ 11.900
2016
63.470 km

Benzine, Manueel

€ 10.495
2019
4.131 km

Diesel, Manueel

€ 11.900
2015
80.745 km