Testen

BMW X1 sDrive 20i: breken met het verleden

Instappen in BMW’s SUV-gamma doe je sinds jaar en dag bij de X1. Die baant in zijn huidige gedaante de weg voor de rest van BMW’s instapmodellen: hij ruilt zijn achterwielaandrijving in voor voorwielaandrijving.

  • Bervoets Wim
  • 28 juli 2017
  • BMW
3,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam weggedrag
  • Bruikbare interieurruimte
  • Interieurruimte
  • Koffer en moduleerbaarheid
  • Kofferruimte en moduleerbaarheid
  • Uitgebreide connectiviteit
  • Hoge prijs
  • Stugge demping (M Sport-pakket)
  • Verbruik
  • Wat trage automaat (naar BMW-normen)

Daar heeft hij goede redenen toe: BMW trekt de banden met dochterbedrijf Mini namelijk strakker aan. Dat zorgt ervoor dat er niet alleen platformen gedeeld worden met beide merken, maar ook motoren en versnellingsbakken. En aangezien deze X1 op de fundamenten van de 2-Reeks Active Tourer staat, die zijn platform met Mini deelt en Mini niet aan achterwielaandrijving doet, zwicht ook de X1 voor voorwielaandrijving.

Welk platform is dit dan precies?

Het UKL2-platform, dat BMW ontwikkelde en deelt met zijn Brits-Duitse dochter. In een andere versie doet het dienst onder de huidige Mini drie- en vijfdeurs, in deze hoedanigheid schraagt het de Mini Clubman en Countryman, en de BMW 2-Reeks Active Tourer en Gran Tourer. Het platform is geschikt voor modellen met voor- en vierwielaandrijving. Ook de volgende 1-Reeks staat hetzelfde lot te wachten.

Deelt deze X1 dan nog onderdelen met Mini?

Jazeker: de motoren en de versnellingsbak, al is dat bij de motoren natuurlijk al lang geen uitzondering meer. De 18i-driecilinder vinden we bijvoorbeeld bij Mini terug maar vormt al lange tijd een betrouwbare downsizing-basis bij BMW zelf. De 20i die bij onze testauto in het vooronder zat, vindt bijvoorbeeld ook zijn weg naar de Mini Cooper S. Ook de automatische versnellingsbak uit onze testauto vind je terug in de topversies van de Mini Clubman. In tegenstelling tot de BMW-modellen hoger in het gamma komt deze achttrapsautomaat niet van het Duitse ZF, maar van het Japanse Aisin.

Hoe doen de motor en de versnellingsbak het?

Op papier zeker en vast goed: deze sDrive20i produceert 192 pk (tussen 5.000 en 6.000 tpm) en 280 Nm (tussen 1.250 en 4.600 tpm). Hij legt de oefening van 0 tot 100 km/u af in een vlotte 7,7 seconden en houdt het voor bekeken bij 225 km/u. In de praktijk voelt hij net wat minder vlot aan, wat we vooral toeschrijven aan de combinatie met de automaat. De Aisin reageert minder alert en trager dan de uitstekende ZF. Wie zijn X1 sDrive 20i trouwens nu bestelt, krijgt een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling die een tiende van de sprinttijd pitst, zo liet BMW wel weten.

Hoe rijdt deze X1?

Bijzonder goed, maar daar hebben BMW en Mini natuurlijk geen lessen te leren. Het stuur voelt wat kunstmatig aan, maar de vooras zet het vermogen van de motor moeiteloos aan de grond, en bewaart daarbij een stevige dosis snedigheid. Wij klasseren hem qua rijdynamiek zelfs een trapje hoger dan de technisch verwante Mini Countryman, die we kort daarvoor getest hebben.

Ook qua comfort staat hij op datzelfde trapje hoger dan de Countryman. De demping van de Mini reageerde af en toe stug, wat ons ook bij deze X1 opviel. Maar de BMW lijkt de scherpe randjes bij die stugge reacties er wat beter af te vijlen, en heeft als verzachtende omstandigheden dat onze tester op 19-duimsvelgen stond en de M-sportophanging meekreeg.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat BMW de aanwezige ruimte in de X1 goed heeft benut: vooraan en achteraan hebben passagiers voldoende plaats, en ook de koffer is bruikbaar én moduleerbaar: je kunt de X1 voorzien van een verschuifbare achterbank, die vanzelfsprekend ook neerklapbaar is. Daardoor varieert het volume van 505 liter met de achterbank rechtop tot 1.550 liter met de leuningen neer. Ook de passagiersstoel kan je desgewenst neerklappen voor lange voorwerpen. Een elektrische kofferklep behoort ook tot de mogelijkheden.

Hoe zit het met de veiligheid en de connectiviteit?

Die is bijzonder uitgebreid, en varieert van een head-updisplay en rijstrookwaarschuwing over een aanrijdingswaarschuwing en noodremfunctie met voetgangerherkenning tot een actieve snelheidsregelaar. Goed om weten is dat fileassistentie ook tot de mogelijkheden behoort. De connectiviteit staat naar goede BMW-gewoonte op topniveau: via het ConnectedDrive-systeem zijn de mogelijkheden quasi eindeloos: van nieuws- en weerapps over een conciërgedienst tot smartphone-apps.

Hoeveel kost hij?

De BMW X1 sDrive 20i staat in de catalogus vanaf € 36.900. Daarvoor rij je dus buiten met een automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten. Kies je voor de versie met xDrive-vierwielaandrijving, dan krijg je de klassieke automaat met acht verzetten. Die versie kost € 38.950. Er wacht je daarna natuurlijk nog een uitgebreide optielijst die de totaalfactuur nog doet opdrijven. Qua verbruik klokten we af op 7,9 l/100 km, twee liter meer dan het theoretische verbruik dat BMW opgeeft.

Besluit?

De nieuwe generatie van de BMW X1 is na de 2-Reeks Active Tourer het tweede BMW-model dat voorwielaangedreven is. Tot grote spijt van de puristen wellicht, maar de rest – en overgrote meerderheid – van het koperspubliek hoeft daar niet van wakker te liggen: de X1 is gezegend met een gezond en dynamisch weggedrag. De sDrive 20i gaat deze X1 goed af, al staat de achttrapsautomaat niet op het niveau dat we van BMW gewoon zijn. Doet de nieuwe zeventraps met dubbele beter?

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km