BMW vernieuwt zijn bestseller. Omdat SUV’s de verkoopcijfers overal boosten, ging BMW bij de vernieuwing voorzichtig tewerk om de vaste klanten niet boos te maken. Zijn de Duitsers te voorzichtig geweest?





Francois Piette
18/01/2018
3,6
VROOM score
3,5
4
4
3
3,5
4
3,5
3,5

Voor- en nadelen

  • Afwerking
  • Connectiviteit
  • Geslaagde aandrijflijn
  • Interieurruimte
  • Uitstekend comfort
  • Gebarenbediening is gadget
  • inclusief opties
  • Mist wat karakter
  • Prijs
  • Prijs inclusief opties

De X3 is intussen aan zijn derde generatie toe. Sinds zijn debuut in 2003 was de SUV een schot in de roos, met meer dan 1,5 miljoen verkochte exemplaren. De druk op de schouders van de ingenieurs bij de ontwikkeling van het nieuwe model was dus aanzienlijk. Het gevolg: een subtiele stijlevolutie. De voorkant werd uiteraard iets agressiever, de achterkant wat prominenter, maar verder zie je niet veel verschillen met zijn voorganger. Toch is het platform gloednieuw, en ondanks een lengte van 4,71 meter (5 centimeter extra) verliest de X3 meer dan 50 kilogram. En dat is goed nieuws.

Binnenin

In het interieur is de afwerking met inzetstukken en andere accenten uit hoogwaardige materialen geslaagd, staan de bedieningsorganen logisch opgesteld en wordt het infotainmentscherm steeds groter. Het instrumentenpaneel is voortaan digitaal, maar behoudt klassieke tellers. Vreemd: als je overschakelt, waarom de oude tellers kopiëren? De weergave is aangepast aan de verschillende rijmodi. De sfeer is tot slot luxueus, maar te weinig verschillend met de voorgangers. Bij BMW houden ze vast aan het klassieke.

Ruimteaanbod

En de beschikbare plaats? Die is uitstekend. Mensen met ellenlange benen zitten achteraan misschien wat aan de krappe kant, maar verder is de X3 gul voor zijn passagiers. Idem voor de koffer, met een volume tussen 550 en 1.600 liter. De rugleuning van de achterbank is ten slotte niet alleen neerklapbaar, maar ook verstelbaar.

Multimedia

BMW’s gebarenbediening doet zijn intrede in de X3, maar die vinden we nog steeds een groot gadgetgehalte hebben dan echt nut. Wie het liever klassiek wil, heeft nog steeds de draaiknop, stembediening en zelfs een touchscreen. Verbonden met het internet presenteert dat heel wat apps (nieuws, weer, verkeer,…). BMW is ook fier op zijn smartphone-integratie en andere intelligente oplossingen. Zo kan je gegevens doorsturen naar de auto, zoals adressen uit de kalender van je smartphone, zodat de X3 je waarschuwt wanneer je moet vertrekken. Handig!

Onderweg

Op de weg toont de X3 zich voorbeeldig op vlak van rijcomfort, en doet hij de eerste generatie volledig vergeten. Voor de muggenzifters is er optioneel nog een adaptieve ophanging. De motor van ons testexemplaar (tweeliter diesel, 190 pk en 400 Nm) heeft voldoende punch en is keurig gedempt. Onze andere tester (drieliter diesel, 265 pk en 620 Nm) combineert een romig karakter met een muzikale klank. Beter nog: de achttrapsautomaat is een toonbeeld van intelligentie, alertheid en vloeiendheid.

Alleen goed nieuws dus? Zo goed als: drijf het tempo op en de X3 toont zich perfect gebalanceerd en vol grip. Jammer dus dat de bedieningsorganen te weinig gevoel bieden en de sensaties afvlakken. De X3 heeft bakken talent op de weg, maar nodigt te weinig uit om ze te ontdekken. Beter voor de veiligheid? Sommigen zullen zeggen van wel…

Veiligheid

Alle klassiekers uit de afdeling rijhulp zijn uiteraard van de partij: BMW presenteert zijn X3 immers als auto die “(deels) geautomatiseerd rijdt”. Dat betekent dus een actieve snelheidsregelaar, rijstrook- en parkeerassistentie, enzovoort.

Prijzen

De prijzen beginnen vanaf € 41.900 voor de sDrive18d (voorwielaandrijving, manuele versnellingsbak), € 48.550 voor de xDrive20d (vierwielaandrijving, automaat) en € 56.650 voor de xDrive30d (vierwielaandrijving, automaat). Er zijn verschillende afwerkingsniveaus (Advantage, Luxury, M Sport en xLine) met meer of minder uitgebreide uitrusting. Kies trouwens bij voorkeur voor packs in plaats van afzonderlijke opties, om de ellenlange zoektocht in de optielijst en de prijs te beperken. Reken desondanks niet voor minder dan € 10.000 aan extra opties als je je X3 wil uitrusten zoals het hoort.

Aan de pomp liet de xDrive20d ons wat op onze honger zitten: iets minder dan 8 l/100 km bij een soepele en rustige rijstijl. Eerlijk, maar we hadden beter verwacht. Temeer omdat de xDrive30d “amper” op ongeveer 9 l/100 km afklokt.

Besluit

De nieuwe X3 beantwoordt aan alle verwachtingen: hij is comfortabeler en veiliger dan zijn voorganger, maar houdt vast aan tradities. De ideale dagelijkse reisgezel vervult zijn taak met verve, wat je ook van hem vraagt. Wij zijn vooral overtuigd van zijn rijcomfort en technologisch kunnen op vlak van rijhulp en connectiviteit. Maar zijn behoudsgezinde karakter houdt misschien wel klanten tegen die meer karakter willen, wat meer levendigheid en wat minder klassieke gewoontes. Zijn prijzen zorgen er alleszins voor dat deze bestseller niet voor ieders portemonnee geschikt is.





Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.