Testen

Test: BYD Atto 3, elektrische SUV-droom of pragmaticus?

Is de compacte, volledig elektrische SUV werkelijk in staat om ons te laten dromen, zoals zijn naam doet vermoeden?

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 02 maart 2023
  • BYD
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Interessante prijs/kwaliteitsverhouding
  • Ruime en royale kofferruimte
  • Comfortabel rijgedrag
  • Sterke autonomie
  • Beperkte opties qua personalisatie
  • Details qua ergonomie / afwerking
  • Merkbekendheid in Europa nog in opbouw

Na een eerste korte, maar veelbelovende test met de VAB elektrische gezinswagen van het jaar is het hoog tijd om te ontdekken wat de BYD werkelijk te bieden heeft. En we beginnen met hun paradepaardje: de compacte SUV Atto 3! Ondanks zijn vrij discrete en klassieke look, zijn er verschillende designelementen die we normaal enkel bij andere premium automerken terugvinden, zoals de LED verlichting die zowel aan de voor- als aan de achterkant over de volledige breedte van de auto loopt, en de merknaam die volledig uitgeschreven staat op de achterkant van de wagen: Build Your Dream. De vraag blijft echter of de auto ons werkelijk kan doen dromen…



Een groot centraal scherm

Eenmaal binnen in de auto verdwijnt het generieke ontwerp en ontdekken we een overvloed aan leuke details. Denk bijvoorbeeld aan de gitaarsnaren die onderaan de deuren bevestigd zijn, de atypische luidsprekers, de ventilatieopeningen met een bijzondere uitstraling (hoewel de afwerking beter had gekund), en de imposante versnellingspook die rechtstreeks uit de luchtvaartsector lijkt te komen. Het interieur toverde zonder twijfel een glimlach op ons gezicht. Met een wielbasis van 2,72 meter in combinatie met een lengte van 4,455 meter biedt deze SUV achteraan absoluut voldoende ruimte. De kofferinhoud kan variëren van 440 tot 1.338 liter, wat zeker niet slecht is. Het pronkstuk van het interieur is echter het centrale scherm van 15,6 inch dat 90 graden kan draaien van landschap naar portret weergave.



Via dit fraaie scherm worden alle instellingen geregeld, waaronder die van de airconditioning. Daarnaast zijn er nog enkele knoppen op de middenconsole. Gelukkig is het ingebouwde besturingssysteem zeer responsief en redelijk intuïtief. Het is echter verre van ideaal dat bepaalde eenvoudige aanpassingen, zoals het inschakelen van de verwarmde zetels, meerdere stappen door het menu vereisen. Ook goed om weten is dat op dit moment Chinees, Engels, Spaans en Noors de enige beschikbare talen in het systeem zijn, maar updates al gepland zijn om zowel Frans als Nederlands toe te voegen. Naast het indrukwekkende digitale scherm wordt een klein scherm boven de stuurkolom gebruikt om essentiële rij-informatie weer te geven.



Technologisch interessant

Onder de motorkap van de Atto 3 bevindt zich een krachtige motor die 150 kW (204 pk) en 310 Nm koppel levert en enkel de voorwielen aandrijft. Hierdoor kan de Atto 3 in slechts 7,3 seconden van 0 naar 100 km/h sprinten. BYD geeft aan dat deze SUV met zijn batterijcapaciteit van 60,48 kWh na een volle laadbeurt tot 420 km kan afleggen. Tijdens onze test bleek echter dat de Chinese auto een gemiddeld verbruik vertoonde van 19 kWh/100 km en dus moeite had om dit meegedeelde bereik te halen. De meeste van onze ritten verliepen echter bij buitentemperaturen van om en bij de 5 graden, wat ver van ideale omstandigheden zijn voor elektrisch rijden. Onze testwagen was uitgerust met een standaard warmtepomp, V2L-functie en een snellaadvermogen tot 88 kW, waardoor de batterij van 30% naar 80% kan worden opgeladen in minder dan een half uur.

Interessant om te weten is dat BYD één van de weinige autofabrikanten ter wereld is die het volledige productieproces van hun auto's in eigen beheer heeft, van de motoren tot de elektronische componenten en zelfs de batterijen. Met bijna 30 jaar ervaring en hun "Blade"-technologie claimt BYD dat hun batterijen tot de meest efficiënte en veilige ter wereld behoren. Deze veiligheid reflecteert zich ook in de algemene 5-sterren EuroNCAP-beoordeling die deze Atto 3 behaalde.

Eerder flexibel dan sportief

Met een vermogen van 150 kW (204 pk) en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in meer dan 7 seconden, ligt de focus van de Atto 3 niet zozeer op sportiviteit, maar eerder op flexibiliteit. Dat betekent echter niet dat hij traag is. Met zijn efficiënte motor geraakt hij vlot door het dagelijks verkeer en biedt hij een hoog comfortniveau. Het woord 'comfortabel' is dan ook de beste term om deze auto te beschrijven. Het stuurgevoel is licht, doch ietwat kunstmatig. De ophanging kan oneffenheden in het wegdek goed absorberen, maar de rolbewegingen zijn toch vrij opvallend. Deze kleine tekortkomingen die wij konden opmerken vallen echter niet op bij normaal weggedrag. Bovendien is de auto voorzien van een goed geïsoleerd interieur, waardoor het comfortniveau nog verder wordt verhoogd.

€46.740, vast!

Het configureren en bestellen van de Atto 3 kon niet eenvoudiger zijn, gezien er slechts één versie beschikbaar is, zonder enige opties om uit te kiezen. Wat wel configureerbaar is, zijn de vier carrosseriekleuren, namelijk blauw, wit, grijs en rood. De Atto 3 heeft met zijn prijs van €46.740 een scherpe prijs-kwaliteitverhouding waarmee hij binnen zijn segment sterk scoort. Ondanks deze scherpe prijs-kwaliteitverhouding, vermoeden we dat er ook klanten zullen zijn die liever wat meer personalisatiemogelijkheden zouden hebben.

Ons verdict

Met technische interessante eigenschappen, comfort, ruimte en een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding heeft de Atto 3 veel te bieden om de Europese markt te veroveren. Echter, om zich echt te kunnen onderscheiden, zal BYD nog verder moeten inzetten op het uitbouwen van hun imago in Europa. Daarnaast vermoeden we dat sommige Europese klanten hun wagen mogelijks ook een stukje zouden willen kunnen personaliseren. Niettemin scoort deze BYD sterk in zijn segment, verdient het merk serieuze aandacht en mag het zeker niet onderschat worden.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team
Foto's ©: VROOM.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km