Testen

Test: BYD Tang, verleidelijk voor grote gezinnen

De BYD Tang is een van de weinige modellen op de markt die een elektrische aandrijflijn combineert met 7 zitplaatsen. Maar hij heeft veel meer te bieden dan veel ruimte aan boord...

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 11 mei 2023
  • BYD
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfortabel
  • Ruim interieur
  • 7 zitplaatsen
  • Aantrekkelijk exterieur- en interieurdesign
  • Weinig personalisatie mogelijk
  • Premiumprijs
  • BYD is nog onbekend in Europa

De BYD Tang is een quasi unieke aanbieding op de automarkt. Wagens met 7 zitplaatsen die enkel door batterijen worden aangedreven zijn namelijk nog zeldzaam. En wil je die combinatie, dan moet je je meestal wenden tot (zeer) dure en/of grote modellen, wat niet per se het geval is bij de Tang. Het is natuurlijk geen kleine auto, maar de elektrische SUV blijft met zijn lengte van 4,87 m wel onder de grens van 5 m. Zijn breedte en hoogte bedragen respectievelijk 1,95 en 1,73 m. Daarmee is hij nog zeer bruikbaar op onze wegen. De Tang heeft ook een licht agressieve en sportieve look dankzij zijn grote (nep)grille, zijn dynamische lijnen, zijn doorlopende achterlichten en zijn grote 22-duims velgen. Deze BYD heeft zelfs luxueus ogende dynamische knipperlichten! Het design is dus zeker geslaagd te noemen.



Premiumsfeertje

Ook aan boord laat de Tang een positieve eerste indruk na. Je vindt er geen grappige details zoals in zijn kleine broer, de Atto 3, maar wel een duidelijke premiumsfeer dankzij mooie materialen, een goede afwerking en een heldere ergonomie. Een gevoel dat nog wordt versterkt door het fijne lichtspel onder het dashboard en op de transmissiepook. Het digitale instrumentendisplay en het draaibare centrale infotainmentscherm, dat te vinden is in elk model van BYD, vallen eveneens in de smaak. Het centrale scherm meet 15,6 inch en je bedient er alle functies van de wagen mee. BYD heeft echter ook enkele handige fysieke sneltoetsen geplaatst op de middenconsole. Ja, ook aan boord laat de BYD een geslaagde indruk na.




7 plaatsen en veel ruimte

En naast een aangename look is de Tang ook aangenaam om mee te leven! Hij beschikt standaard over 7 zitplaatsen en zijn wielbasis van 2,82 m zorgt voor heel wat zitruimte op de tweede zitrij, zonder daarbij de derde rij op te offeren. Die laatste twee zitjes blijven echter voorbehouden voor kleinere mensen. De toegang is in ieder geval simpel, net als de handeling om ze neer te klappen in de koffer. Qua laadvolume kom je ook niets tekort, ongeacht de indeling van de zetels. Er is namelijk 940 tot 1.655 liter ter beschikking, met nog 235 liter op overschot als je alle 7 zitplaatsen overeind laat. Ter vergelijking: een typische gezins-SUV met 7 zitplaatsen als de Skoda Kodiaq heeft een kofferruimte van 630 liter als vijfzitter, en 270 liter met de 7 zitjes overeind.



Meer dan 500 pk en 400 km rijbereik!

De BYD Tang is uitgerust met twee elektromotoren, een per as, waarmee hij dus steeds vierwielaandrijving heeft. Samengeteld ontwikkelen ze een piekvermogen van 380 kW (518 pk) en 680 Nm aan koppel! Een zeer genereuze cavalerie, die samen met de vierwielaandrijving ervoor zorgt dat je in amper 4,6 seconden naar 100 km/u wordt gekatapulteerd. Zijn look is dus niet enkel sportief, zijn acceleraties zijn het ook! De twee elektromotoren worden gevoed door een speciale en ultraveilige Blade-batterij van BYD, met een capaciteit van 86,4 kWh. Daarmee belooft de constructeur een rijbereik van 400 km en een verbruik van 23,8 kWh/100 km. 

Waarden die bijna te behalen zijn, toch met een zeer lichte voet en als niet alle zitplaatsen ingenomen worden. Op sommige ritten wisten we zelfs een verbruik van minder dan 20 kWh/100 km te halen. In een stedelijke omgeving zou het dus mogelijk moeten zijn om meer dan 500 km te rijden volgens de officiële cijfers. Is de batterij plat, dan duurt het een halfuur om van 30 tot 80% te snelladen in de Tang, dankzij een maximaal snellaadvermogen van 120 kW DC.

Comfortabel rijgedrag

Eenmaal in beweging, toont deze gezinswagen met zijn dynamische look en met indrukwekkende acceleraties zich vooral als een comfortabele metgezel. Een rijgedrag dat hij te danken heeft aan zijn efficiënte schokdemping en zijn soepele veren. Daardoor worden de kleine oneffenheden van het asfalt mooi opgevangen, net als snelheidsdrempels en andere imperfecties. Indrukwekkend, zeker gezien de grote 22-duims velgen en zijn gewicht van 2.489 kg! Een massa die de SUV verbazend goed weet te verbergen, zelfs tijdens het remmen, dankzij de imposante Brembo-remklauwen. BYD kondigt daarbij een remafstand van 36 m aan om van 100 km/u tot stilstand te komen, wat rond het gemiddelde ligt. Het is echter beter om wat meer te anticiperen en langzamer te vertragen, om het comfort van de 7 passagiers te vrijwaren, maar ook om de recuperatie van remenergie te maximaliseren en zo het verbruik te verlagen!

Slechts één prijs van €72.140

BYD heeft het zichzelf niet al te moeilijk gemaakt met de verschillende configuraties van zijn 7-zits SUV. Opties zijn er niet, behalve de carrosseriekleur. Alle uitrusting wordt namelijk standaard meegeleverd! 7 zitplaatsen, lederen bekleding, 22-duims velgen, personaliseerbare sfeerverlichting, dynamische knipperlichten, noem maar op. De Tang kan ook uitpakken met een uitgebreide en standaard meegeleverde veiligheidsuitrusting, met onder meer 11 externe sensoren en HD-camera's. En dat alles voor een prijs van 72.140 euro.




Ons verdict 

Naast een mooi comfortniveau en een grote binnenruimte, zijn de grootste sterktes van de BYD Tang natuurlijk zijn 7 zitplaatsen en zijn knappe design, zowel aan de buitenkant als vanbinnen. (Grote) gezinnen wordt dus vervoerd in stijl, met een premium sfeertje! Met een prijs van 72.140 euro neigt hij ook naar het premiumsegment, maar in dit geval hoef je je geen zorgen te maken over een lange optielijst. Alles is namelijk inbegrepen! Ja, de Tang is ongetwijfeld een unieke aanbieding in de huidige automarkt.

Bedank aan LaserGame Belgium voor het gebruik van hun faciliteiten.

Op zoek naar een nieuwe elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km