Opel
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Het gewicht is de vijand. Verwijder alles wat niet wettelijk noodzakelijk is om te rijden en je krijgt een Caterham, een auto die terugkeert naar de bron van rijplezier op vier wielen. Bij Ford Groot-Brittannië had men het leuke idee om dit legendarische onderstel te koppelen aan de kleine 1.0 EcoBoost om het potentieel van deze motor te demonstreren.
Zoek dit model niet in de catalogus van Caterham: het blijft bij dit ene exemplaar. Maar de kleine Britse constructeur biedt een breed gamma dat de purist in jou zeker zal plezieren, met vermogens van 81 pk tot 200 pk. Word je aangetrokken door de EcoBoost-motor dan moet je bij de kleine en middelgrote modellen van Ford zijn.
Het minste wat we kunnen zeggen is dat je snel rond bent. Wielen op de vier hoeken, spatborden vooraan in de stijl van een motorfiets, een perfect rechthoekig voorruit, een lange motorkap met bult (de Ford-motor heeft plaats nodig), twee zetels, een piepkleine koffer, enkele tellers en een stuur. Oh nee, geen stuur. Waar is het stuur naartoe?
Het stuur ligt op de passagierszetel. Gelukkig maar, want mijn benen onder de boordplank krijgen is geen gemakkelijke klus zonder het stuur, laat staan met. Ik laat me in de zetel zakken, plaats het stuur terug en … het is echt een ramp. Met de zetel achteruitgeschoven bevindt het stuur zich nog altijd tussen mijn knieën, mijn scheenbeen botst tegen het koetswerk en mijn voeten maat 46 nemen de drie pedalen in. De ergonomie is verschrikkelijk, vooral voor grote personen.
We draaien de sleutel om en de drie cilinders van Ford laten een gedempte, hese stem horen. De motor levert hier 125 pk en een koppel van 200 Nm vanaf 1.400 tr/min. De versnellingspook lijkt wel een sieraad in een doosje, zo kort is hij. De eerste versnelling vinden is gemakkelijker dan de achteruitversnelling, wat mijn manoeuvres niet vergemakkelijkt. Maar eens onderweg komt alles in orde.
Op een klein circuit met kegels hebben we deze schoonheid getest. Vijf rondjes, niet meer dan dat. Die gaven wel een voorsmaakje van de mogelijkheden: er zijn weliswaar slechts drie cilinders maar met een gewicht van maar een halve ton tellen ze dubbel. De acceleraties staan op het niveau van enkele prestigieuze sportwagens en de Ford-motor geeft het beste van zichzelf bij alle toerentallen. Onderin gromt hij, hogerop brult hij en als je jouw voet van het gaspedaal licht, weerklinkt de terugslag van de wastegate. Prachtig.
Het niet bekrachtigde stuur vermoeit uiteraard de armen, terwijl mijn rechtervoet voorzichtig het rempedaal beroert om de wielen niet te blokkeren bij het remmen. Het weggedrag heeft alles van een eenzitter: hij klampt zich hardnekkig vast aan het asfalt en zodra de grip verdwijnt, gaat hij achteraan geleidelijk glijden. Een kleine beweging aan het stuur en alles is weer in orde. Een verfrissend plezier in een wereld die alsmaar sterieler wordt.
Qua sensaties worden we op onze wenken bediend: de wind blaast krachtig in het ‘interieur’, vuil springt van overal in het rond en de positie laag bij de grond geeft de indruk dat de geluidsmuur doorbroken wordt zodra je naar derde schakelt. Kortom, ik stapte verwrongen en halfdoof uit, maar het was leuk.
Iedereen die achter het stuur kruipt van dit kleine gemotoriseerde insect krijgt een flinke dosis plezier. Vergeet de krachtige en onbetaalbare supercars. Deze Caterham heeft veel gebreken, maar precies daarom houden we er ook van. De kleine EcoBoost-motor met slechts 125 pk zorgt bovendien altijd voor levenslust.
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?