Testen

Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Dat is een combinatie van twee begrippen die we niet meteen verwacht hadden in één voertuig! En toch is deze Citroën Ami in zijn gelimiteerde Buggy-versie te gebruiken zonder rijbewijs, en geeft hij je een instant smile!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 november 2022
  • Citroen
  • 9.618 weergaven
2,1
VROOM-score
  • 1,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 1,0
    Comfort
  • 1,0
    Uitrusting
  • 1,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 5,0
    Verbruik
  • 2,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Originele look
  • Leuk rijdend
  • Gebruiksgemak
  • toegankelijk zonder rijbewijs
  • Oncomfortabel
  • Basic afwerking
  • Praktische aspecten (geen koffer, geen deuren enz.)
  • Snelheidsbeperking van 45 km/u onaangenaam op grotere wegen
  • Uitrustingsdetails (geen ABS, geen grootlichtwaarschuwing, geen centrale achteruitkijkspiegel, geen airbag, enz.)

Citroën beseft dat de persoonlijke mobiliteit in de komende jaren ingrijpend zal veranderen, en heeft zich met de Ami (zoals als anderen) gericht op het segment van de 'micro-auto's'. Het doel van de Franse autobouwer is om elektrische mobiliteit voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken. Om dat te doen is de Ami, die gehomologeerd is als een tot 45 km/u begrensde vierwieler, niet enkel toegankelijk zonder rijbewijs (vanaf 16 jaar in België), hij gebruikt ook een aantal truuken om de kosten zo laag mogelijk te houden (zoals een voorpaneel dat identiek is aan het achterpaneel) om een basisprijs van minder dan € 8.000 te kunnen bieden. Kortom, ook al wekt hij dankzij zijn uiterlijk onmiskenbaar sympathie op, de Ami is vooral een rationeel en elementair product. Of zelfs utilitair… Om zijn imago als voertuig dat ook leuk is wat kracht bij te zetten, heeft Citroën in december 2021 met de Ami Buggy concept een voor het strand ontworpen versie bedacht.

Opgeleukt, maar...

Gezien het succes van die concept car heeft Citroën besloten hem in productie te nemen. Maar in een beperkte reeks van slechts 50 stuks. Hoewel het productiemodel duidelijk gestroomlijnder is dan het showmodel (de grote terreinwielen zijn bijvoorbeeld verdwenen), heeft het nog steeds een opvallende en onconventionele look. Het belangrijkste element daarin is dat de ramen plaats maken voor eenvoudige metalen beschermbuizen. En om zijn 'luchtige' uiterlijk verder te benadrukken, krijgt de Ami Buggy ook een canvas dak dat kan worden opgerold, zoals bij een 2CV.

Herhaalbare formule?

In theorie moet je je niet naar Citroën haasten om deze beperkte reeks te bestellen. Eerst en vooral omdat het alleen voor de Franse markt was gereserveerd. En ten tweede omdat de 50 exemplaren (met een prijs vanaf € 9.790) allemaal binnen een paar minuten waren uitverkocht. Maar nogmaals, gezien het succes van de formule is het niet onmogelijk te veronderstellen dat Citroën van plan is een min of meer vergelijkbare versie van de Ami Buggy ook als productiemodel zal aanbieden. Het moet gezegd dat de personalisering met in kitvorm aangeboden accessoires ook deel uitmaakt van het DNA van het Ami-project...


Totaal oncomfortabel...

Laten we beginnen met de vervelende details die we liever opgelost zagen: de Ami Buggy is zonder twijfel één van de meest oncomfortabele voertuigen op de markt. Daarbij vallen de ongelooflijk harde schuimrubberen zetels (voor zover je ze zo kan noemen...), zijn relatief zware besturing voor zo'n licht stadsvoertuig (minder dan 500 kg), de korte slag van zijn vering die je op hobbelige wegen doet schudden als een kokosnoot of het gerammel van zijn metalen 'deuren' als hij eenmaal in beweging is. En dan hebben we het nog niet eens over het temperatuurgevoel in dit 'luchtige' voertuig wanneer we het midden november in ons land testen... Maar dat is iets wat we konden verwachten, dus we hadden ons daarop voorzien...

maar sympathiek!

Aan de andere kant moeten we toegeven dat we ons amuseren aan het stuur van deze kleine buggy. Maar eigenlijk is het enige wat hem een buggy van hem maakt zijn naam, want zonder terreinbanden, hogere bodemvrijheid of elke vorm van elektronische ondersteuning om zijn grip op gladde oppervlakken te verbeteren, is deze Ami Buggy niet meer geschikt om offroad te rijden dan een klassieke Ami. Op kleine bochtige wegen zit je echter aan het stuur van een goed uitgebalanceerd voertuig met een nogal levendige voortrein en goede remmen. 


De prestaties zijn ook goed genoeg voor hernemingen. Hoewel de Ami Buggy op technisch vlak identiek blijft aan de andere Ami's en het nog steeds moet stellen met een kleine elektromotor van amper 6 kW (zo'n 8 pk), is de acceleratie bij lage snelheden immers behoorlijk levendig. Dit ultracompacte model is ook heel makkelijk te parkeren, draait bijzonder kort en kan (bijna) overal naartoe gereden worden.

Ook in de regen?

Hoewel deze Buggy-versie vooral bedoeld is voor gebruik in badplaatsen met een gunstig klimaat, kan hij ook in de regen worden gebruikt. Het interieur is nog vrij goed beschermd tegen de elementen. Wel zal de onderkant van je broek nat worden door wat opspattend water. 

Zelfs in de Buggy-versie zonder deuren blijft de Ami een 'comfortabeler' alternatief voor een scooter voor slecht weer. Maar ook veiliger, wat ouders die op zoek zijn naar een alternatief voor tweewielers voor hun tieners die de wijde wereld in willen trekken, zou moeten geruststellen. Ook al blinkt de ABS uit door zijn afwezigheid bij zwaar remmen. Op een glibberige ondergrond blokkeren de voorwielen van de Ami vrij snel in geval van nood.

Beperkte prestaties

Terwijl we de klassieke Ami testten in het centrum van Brussel, besloten we de Ami Buggy eerder op het platteland zijn ding te laten doen. Zolang je in de dorpen blijft of op kleine verlaten wegen die van het ene dorp naar het andere gaan, is rijden met de Ami mogelijk. Maar zodra je je op een meer glooiende weg waagt, wordt het allemaal wat minder. Je houd voortdurend je zijspiegels in het oog (er is geen centrale spiegel) om andere voertuigen te spotten die met een angstaanjagende snelheid op je afkomen. In deze situaties blijkt de maximumsnelheid van 45 km/u een behoorlijke handicap voor een veelzijdiger gebruik. Bovendien kan de Ami deze snelheid niet aanhouden op heuvels. De snelheid daalde tot 21 km/u op een (gelukkig) kleine maar zeer steile weg.

Voor het gebruik in voorsteden hadden we graag een 'onbegrensde' versie van de Ami gehad voor klanten met een rijbewijs die een alternatief zoeken voor een traditioneel voertuig. Zoals bijvoorbeeld het geval was bij de Renault Twizy.

+- 50 km

Qua rijbereik kan de Ami Buggy in deze veeleisende praktijkomstandigheden iets meer dan 50 km afleggen voordat hij opnieuw aan de stekker moet. Tijdens onze langste rit legden we precies 49 km af voordat we met het verklikkerlampje voor de reserve thuis geraakten. Het (zeer) eenvoudige digitale display gaf daarbij nog 7 km bereik aan. Merk op dat het slechts 3 uur in beslag neemt om de kleine 5,5 kWh batterij volledig op te laden aan een standaard stopcontact. En dat via een kabel die rechtstreeks aan het voertuig is bevestigd, is verborgen onder een kleine plastic afdekking.

Ons verdict

De Buggy-versie van de Ami is zeker leuker dan de klassieke versie. En dat zonder al te veel afbreuk te doen aan zijn praktische aspecten, die in de uitvoering 'met deuren' toch al beperkt waren. Het valt nog af te wachten of het succes van deze beperkte reeks Citroën ertoe zal aanzetten om hem in grotere serie te bouwen, zodat meer mensen zich achter het stuur van deze mooie machine kunnen laten opmerken...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Een krachtige aandrijving, een luxueus en ruim interieur en compleet geruisloos, zijn dat de ingrediënten voor een ware VIP-ervaring? Wij konden afgelopen week de EQV 300 testen en onderzochten of dit model geschikt is voor iemand die zoekt naar een luxueuze en polyvalente MPV.

3,7 /5 Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Alpine breidt zijn A110-gamma naar boven toe uit met een nieuwe versie, één met de ‘R’ van radicaal. En dan vooral radicaal lichter, dankzij het intensief gebruik van koolstofvezel! De apotheose in afwachting van de grote sprong naar… elektrische modellen?

3,7 /5 Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

De brave RAV4 trekt zijn sporttenue aan voor zijn nieuwe GR Sport-uitvoering. Naast de uiterlijke aanpassingen krijgt de Japanse hybride SUV ook een strakkere ophanging. Tijd om na te gaan of dat het stuurgevoel scherper heeft gemaakt.

3,7 /5 Test: Opel Astra GSe, rijdynamiek met een prijskaartje

Test: Opel Astra GSe, rijdynamiek met een prijskaartje

De GSe-badge staat voortaan voor ‘Grand Sport Electric’ bij Opel. Maar is deze plug-hybride Astra echt sportief?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km