Testen

Test: Citroën AMI, disruptieve mobiliteit

Brengt de sympathieke AMI van Citroën een revolutie teweeg in het transport in de stad? Het grappige karretje van 7.290 euro trekt in elk geval alle aandacht wanneer hij voorbij komt gereden.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 september 2021
  • CITROEN
2,4
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 1,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 1,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 5,0
    Verbruik
  • 2,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Originele en opvallende look
  • Geniet veel sympathie
  • Voldoende prestaties voor de stad
  • Competitief prijskaartje
  • Spartaans comfort
  • Gebruik beperkt tot stadscentra
  • Geen koffer
  • Praktische details (geen zonneklep, geen oproller voor kabel enzovoort)

De individuele mobiliteit van morgen zal in niets meer lijken op wat we de voorbije decennia hebben gekend. Alleen is het nog moeilijk te voorspellen wat ons nu precies te wachten staat. Verplaatsen we ons in de toekomst in zelfstandige elektrische drones, of in capsules die aan supersonische snelheden door ondergrondse buizen worden gekatapulteerd? Niemand die het kan zeggen… Voor de nabije toekomst kunnen we ons in elk geval inbeelden dat de mobiliteit in steden gedeeltelijk zal overschakelen op elektrische karretjes zoals deze Citroën AMI: “een disruptieve mobiliteitsoplossing in de stad, innovatief en bereikbaar voor iedereen”.

7.290 euro

Onder “voor iedereen bereikbaar” verstaat Citroën concreet een startprijs van 7.290 euro voor de instapversie AMI AMI. Omdat dit atypische karretje zich ook wil positioneren als een modeobject heeft het marketingteam van Citroën uiteraard accessoires bedacht om meer geld te verdienen. Pardon: om de klant te plezieren. De AMI kan met andere woorden worden gepersonaliseerd met behulp van gekleurde kits (4 verschillende kleuren) van 400 euro per stuk. Verder zien we accessoires (voor de buiten- en de binnenkant) die in een kartonnen doos komen en die de nieuwe eigenaars eenvoudig zelf kunnen aanbrengen.

Wie voor een van deze packs kiest (Orange, Khaki, Grey of Blue) krijgt er een klem bij om zijn smartphone op het dashboard te hechten, samen met een communicatiesysteem om hem via Bluetooth met je AMI te verbinden.

Wie dat wenst kan ook kiezen voor de lijnen AMI Pop (8.190 euro) of AMI Vibe (8.690 euro). in dat geval vind je naast gekleurde decoratieve elementen ook personaliseringsaccessoires (grote stickers, spoilers enzovoort) die voor de levering worden aangebracht door “Citroën-experten”.

Tot slot biedt Citroën ook een Cargo-variant aan van de AMI. In dat geval verdwijnt de passagiersstoel en wordt hij vervangen door een laadvlak om leveringen in de stad te vereenvoudigen. Reken op 7.690 euro voor deze bestelwagen in zakformaat.

Vierwieler

Voor zo’n lage prijzen moet je er niet op rekenen dat je aan het stuur komt te zitten van een “essentiële elektrische auto” zoals bijvoorbeeld de Dacia Spring. Neen, het gaat hier puur om een elektrische vierwieler. Concreet betekent dat in de eerste plaats dat dit karretje niet enkel kan worden bestuurd door zestienjarigen in België, maar ook dat het begrensd is op 45 km/u, ongeacht de versie. Je kan dus geen ‘ontketende’ versie bestellen als je een rijbewijs B hebt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Twizy van Renault, die er ook is een variant die tot 80 km/u haalt.

Maar omdat deze mini-Citroën in de eerste plaats bedoeld is voor gebruik in de stad zou een top van 45 km/u geen probleem mogen vormen, toch? Om dat te weten te komen hebben we hem in het centrum van Brussel getest.

Cheap maar fun

Met zijn identieke koetswerkpanelen om de productiekosten te drukken (voor- en achterkant zijn net zoals links en rechts identiek aan elkaar) heeft de AMI een onnavolgbare look. Zijn omgekeerde deuren voegen een fun-kantje toe wanneer je instapt.

Uiteraard voel je onmiddellijk dat alles aan deze microstadswagen is bedacht om de prijs te drukken. Verwacht dus geen koffer om je boodschappen of rugzak te droppen: je spullen moet je in het interieur kwijt, achter de bestuurdersstoel of voor de passagiersstoel. Die laatste staat namelijk vast achterin het interieur.

Dat maakt dat een grote passagier er zonder problemen in past en dat er twee volwassenen aan boord kunnen. Omdat ze geschranst zitten, schuren hun schouders niet tegen elkaar ondanks het feit dat dit karretje zo smal is (1,39 meter breed).

Aangenaam levendig

Rijden met de AMI is kinderspel. Je moet de D of de R indrukken op de linkerkant van de bestuurdersstoel (nochtans een vrij onnatuurlijke manier van bedienen bij het maneuvreren) om voor- of achteruit te rijden.

Onderweg schrik je snel door het gebrek aan binnenspiegel. Je kan enkel de kleine buitenspiegeltjes gebruiken (die je met de hand moet verstellen voor je vertrekt) om naar achteren te kunnen kijken. En je wordt vaak verleid om te kijken wat er achter je komt wanneer je onderweg bent met een autootje van minder dan 10 pk (6 kW of iets meer dan 8 pk).

Uiteindelijk leer je je ontspannen. En eerlijk waar, in de stad lijkt de levendigheid van de AMI in de meeste situaties te volstaan. De vierwieler van minder dan 500 kilo wipt behoorlijk fluks uit de startblokken dankzij het genereuze koppel van zijn elektromotor. De grote wendbaarheid maakt bovendien dat hij zich met verve door het verkeer mengt. Met zijn draaicirkel van 7 meter en totale lengte van slechts 2,41 meter voelt de AMI zich in de stad als een vis in het water. Zonder uiteraard de levendigheid van een tweewieler te evenaren. Verwacht dus niet dat je de files kan inhalen.

Op de zeldzame grotere verkeersassen die we tijdens onze rit kruisten merkten we toch dat de top van 45 km/u al snel hinderlijk wordt bevonden door de andere weggebruikers buiten het centrum.

Spartaans comfort

Tijdens het gebruik moet je kunnen leven met talrijke toegevingen op het vlak van comfort. In de eerste plaats zijn de stoelen hard en behoorlijk ongemakkelijk. Dat is jammer, want de schokdemping toont zich behoorlijk voorkomend voor zo’n karretje. Verwacht bovendien geen uitmuntend geluidscomfort. De elektromotor is redelijk lawaaierig (al ben je nog ver verwijderd van het kabaal van een rijbewijsloos autootje met verbrandingsmotor) en de manueel te openen ramen kletteren over bulten of kasseiwegen.

Bovendien heeft Citroën wel gedacht aan een blok voor verwarming/ventilatie voor een zeker temperatuurcomfort in de winter, maar van klimaatregeling is geen sprake. Het grote en standaard gemonteerde glazen dak zou het interieur van de AMI dus snel in een serre kunnen veranderen wanneer het kwik stijgt. Hij is in elk geval behoorlijk vervelend wanneer de zon van de partij is en net boven de einder staat, want er is geen enkel scherm of zonneklep voor de voorruit. Een zonnebril is dus noodzakelijk.

5,5 kWh

Officieel haalt de AMI een rijbereik van 75 kilometer uit zijn batterij van 5,5 kWh. We konden dat moeilijk inschatten tijdens deze eerste kennismaking, want de AMI die we meekregen was niet volledig opgeladen. Het digitale dashboard beperkt zich bovendien tot het strikte minimum: er zit geen boordcomputer in (je moet de app voor smartphone gebruiken om daar meer over te weten te komen).

Maar gezien de beperkte prestaties van het wagentje en zijn Spartaanse comfort is het rijbereik het minste probleem. In de stad kan je namelijk al lang rondpendelen voor je meer dan 50 kilometer hebt afgelegd.

Huishoudstopcontact

In theorie kost het daarna 3 uur om de AMI op te laden aan een gewoon huishoudstopcontact. Om dat te doen moet je de kabel nemen die verborgen zit in de dakstijl aan passagierskant. En je moet hopen dat je niet te ver van het stopcontact geparkeerd staat, want de geïntegreerde kabel is niet erg lang. Bovendien moet je hem na gebruik geduldig weer opbergen, want in de AMI is geen enkele oprolhulp voorzien.

Ons verdict

Rijden in de stad met een AMI is tof. Hij lijkt heel veel sympathie op te wekken als we mogen afgaan op de geamuseerde blikken die we tijdens onze trip hebben gezien. Je moet echter wel genoegen nemen met een Spartaans comfort en prestaties die zijn reële gebruik beperken tot het stadscentrum. Bovendien geniet je niet de voordelen van tweewielers, die files kunnen in halen of zich ‘overal’ kunnen parkeren. Maar je hebt natuurlijk wel een afgesloten interieur en een meer geruststellende stabiliteit.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Citroën ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Citroën zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km