Testen

DS3 cabrio Racing: 207 paarden in de wind

Het succes van de DS3 en het premiummerk DS geeft Citroën vleugels. Er komen steeds meer varianten bij. We kenden al de exclusieve DS3 Racing en de Cabrio, al heeft die eerder een groot schuifdak dan een cabriodak (wat daarom niet minderwaardig is). 

  • Wouters Bruno
  • 18 maart 2014
  • Citroen
Voor- en nadelen

      Het duurde dan ook niet lang voor een DS3 Cabrio Racing verscheen, eerst in de vorm van een concept. Die werd voor het eerst getoond op het festival van Goodwood, de nieuwe place to be voor constructeurs die willen opvallen, en daarna op het salon van Frankfurt. Een serieversie zat er dus aan te komen.

      Die is er nu, maar de oplage blijft heel beperkt. Amper honderd liefhebbers zullen ervan kunnen genieten. Bij nader onderzoek zien we ook weinig verrassende details. Er is wel een nieuwe koetswerkkleur, het matgrijze Moondark, afgewerkt met een streep karmozijnrood op de deuren en in het midden van de glanzend zwarte 18-duimsvelgen.

      De Racing-kant wordt benadrukt door een grote diffuser in koolstofvezel, een dubbele uitlaat en een alomtegenwoordige afwerking in koolstofvezel, van de spoilerlip aan de voorbumper tot de gordellijn onderaan het koetswerk en de bredere spatborden. De kap is uiteraard zwart, dat hoort bij de racespirit.

      Exclusiviteit

      Het Moondark-grijs keert ook terug in het interieur en bedekt de boordplank. Een mooi effect, dat helaas verloren gaat door de karmijnrode stickers. Mooier zijn de talrijke inzetstukken uit echte koolstofvezel op de instrumentenkap, het stuurwiel en de centrale console. Ook schitterend zijn de omhullende zetels met Citroën Racing-signatuur. De finishing touch is het genummerde identificatieplaatje op de versnellingspook. Nadat we nummer twee bekeken hebben in DS World op een steenworp van de Champs Elysées, kruipen we even achter het stuur van de DS3 Cabrio Racing “Limited Edition N° 003/100”.

      Beproefd recept

      Geen verrassing onder de motorkap, daar vinden we de vinnige 1.6 THP, opgevoerd tot 207 pk. De aanpassingen aan het onderstel verschillen nauwelijks van bij de DS3 Racing, met bredere sporen, een verlaagde ophanging, een specifieke afstelling voor de veren en schokdempers en sterkere remmen. De cabrio is maar 25 kg zwaarder, waardoor de prestaties behouden blijven. De 1.000 meter vanuit stilstand legt hij af in 26,5 seconden, 0 tot 100 km/u in 6,5 seconden.

      Afgezien van de droevige stickers in het zicht van de passagier voorin, straalt het interieur een racesfeer uit. De kuipzetels zorgen voor een ideale rijpositie. De eerste kilometers in relatief druk verkeer kwellen meteen jouw rug, maar de situatie verbetert zodra het tempo omhoog gaat, wat uiteraard normaal is voor een auto met zulke sportieve bedoelingen.   

      Misplaatste bescheidenheid

      Het chassis is doeltreffend en speels maar geeft onaangename reacties door in het stuurwiel. Het is moeilijk om de 207 pk alleen op de vooras transparant over te brengen, dat schaadt het werkingscomfort een beetje. De paarden zijn er, maar ze wekken nooit een extatische ‘wauw’ op. Helaas zijn de meeste auto’s op de markt hetzelfde lot beschoren. En het is niet het kleurloze geluid dat de meubelen zal redden. De geluidsspecialisten van Citroën zouden hun oor eens te luisteren moeten leggen bij Abarth, we zullen ze zeker niet beschuldigen van plagiaat, beloofd.

      Laten we onze kritiek matigen: behalve de te harde schokdemping en de koetswerklak die veeleisend is qua onderhoud, is dit een sympathiek bommetje op wielen bruikbaar voor elke dag. Hiermee kun je van de minste zonnestraal genieten in de wetenschap dat je behoort tot de honderd happy few.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Citroën.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

      Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

      De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

      Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

      Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km