Testen

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 07 november 2021
  • Citroen
3,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort en rijplezier
  • Binnenruimte gevrijwaard
  • Talrijke bergvakken
  • Meerprijs tegenover PureTech en HDI
  • Rijbereik op lange trajecten

De in 2018 onthulde derde generatie van de Berlingo staat op een platform van de jongste generatie, waarvan hij vooral het voorste deel gemeenschappelijk heeft met de Peugeot 3008. Het heet EMP-2 en heeft het model er flink op vooruit doen gaan op het vlak van comfort, rijprecisie en wegligging. Tot op heden moest je kiezen uit een beperkt motorenpalet (1.6 PureTech-benzine van 110 of 130 pk en 1.5 BlueHDI van 100 of 130 pk), maar de catalogus van 2021 wordt aangevuld met een puur elektrische variant, die herkenbaar is aan een iets nader uiterlijk, met bijvoorbeeld een gesloten radiatorrooster en specifieke logo’s.

Geslaagde transplantatie

Net zoals zijn neef Peugeot e-Rifter heeft de ë-Berlingo een elektromotor van 136 pk (100 kW) die wordt gevoed door een batterij van 50 kWh en die goed is voor een rijbereik van 280 kilometer (volgens WLTP-cyclus). Goed nieuws is dat de batterij onder de vloerplaat van het model kon worden geplaatst, zodat niets aan binnenruimte of koffer is verloren gegaan. Het model behoudt dus zijn duizend-en-één praktische aspecten, te beginnen bij de talrijke bergvakken (26 om precies te zijn), zowel in de vloer als tegen het plafond, of de zowat 60 liter die zo binnen handbereik liggen. Citroën kondigt maar wat trots aan dat het interieur een 4.000 liter nuttig volume te bieden heeft: een echte verhuiswagen, deze ë-Berlingo.

Naast die vorstelijke ruimte behoudt het model ook zijn legendarische moduleerbaarheid en gebruiksgemak. Zo heeft hij nog steeds een achterbank met drie aparte stoelen die in een handomdraai onder de vloer verdwijnen, of de rechtervoorstoel die volledig kan worden neergeklapt. Ook de kofferklep krijgt een extra punt door de (als optie) apart te openen achterruit of het klaptafeltje in de bagageruimte dat tot 25 kilo kan torsen. Op die manier kan je een picknick organiseren in de natuur of een pamper verschonen. De ë-Berlingo bestaat trouwens ook in een XL-versie, die 35 centimeter langer is.

De basisversie biedt vijf zitplaatsen, maar als optie kunnen in de koffer twee extra stoeltjes worden geplaatst. De XL heeft die standaard.

Goede middenmoot

Wie nadenkt over de aankoop van een elektrische auto wil weten wat het verwachte rijbereik en oplaadtijd zijn. Met een aangekondigd bereik van 280 kilometer sluit de ë-Berlingo aan bij het gemiddelde van het segment. De bestuurder kan de manier waarop hij zijn wagen gebruikt instellen volgens drie rijmodi: Normal (109 pk), Eco (82 pk) en Power (136 pk). In elk geval is de topsnelheid begrensd op 135 km/u. Van de drie rijmodi voelt de Eco-stand uiteraard minder levendig aan dan de twee andere, maar voor stedelijk gebruik volstaat ze perfect. Het koppel dat in deze modus wordt ontwikkeld (180 Nm) is namelijk onmiddellijk beschikbaar, zoals bij elke elektromotor. Tijdens een testrit van een dik uur, waarbij we de drie rijmodi hebben uitgeprobeerd en hebben afgewisseld tussen platteland, stad en snelwegen, draaide ons verbruik rond de 15 kWh/100 km, waarbij we niet bepaald met een ei onder het gaspedaal hebben gereden. Met de batterij van 50 kWh volledig opgeladen zou het model dus een bereik bieden van bijna 300 kilometer, waarbij de klimaatregeling wel uitgeschakeld was, de lichten gedoofd waren en er maar één passagier meereed.

En het opladen?

Voor het opladen hangt alles af van het soort laadpunt waar je gebruik van kan maken. Aan een klassiek stopcontact (16A) moet je rekenen op 15 uur om van 0 naar 100 procent op te laden. Een wallbox van 7,4 kW kan daar 7,5 uur van maken, terwijl een van 11 kW de laadtijd beperkt tot 5 uur. Aan een snellader tot slot (maximaal 100 kW) kan de batterij 80 procent van haar capaciteit recupereren in nauwelijks 30 minuten. Het model heeft trouwens twee laadingangen: een Type 2 om de batterij op te laden via wisselstroom en een Combo CCS-ingang voor gelijkstroom.

Om het bereik nog iets meer te optimaliseren kan je ook de energierecuperatie activeren via de B-knop op de middenconsole. Zodra dat is gebeurd recupereert de aandrijflijn bewegingsenergie bij het remmen en vertragen om zo de batterij te sparen.

Rijden

Het stuur nemen van een elektrische auto is steeds een interessante ervaring, zeker wanneer je gewoon bent aan een conventionele wagen. Uiteraard is de stille werking het meest indrukwekkend. Ze vormt een uitstekende test voor de assemblagekwaliteit aangezien er geen lawaai en trillingen van een verbrandingsmotor zijn om andere piep- en kraakgeluiden te overstemmen. Hoewel de ë-Berlingo in de basis een bestelvoertuig is moeten we vaststellen dat de afwerking geen grote fouten vertoonde, wel integendeel. Zelfs een put in de weg of een snelheidsdrempel kwamen de gezegende stilte in het interieur van het model niet verstoren. Knap werk.

Een ander sterk punt: het rijplezier en het algemene evenwicht van dit model. De inplanting van de batterijen onder de vloer geeft hem namelijk een zwaartepunt dat niet zou misstaan bij een sportcoupé, waardoor de ë-Berlingo perfect vlak blijft en een verrassende hoeveelheid dynamiek en wendbaarheid vertoont voor een bestelbreak. Dat maakt dit model meteen heel fijn om dagelijks mee te rijden.

Veiligheid

Citroën heeft ook niet bespaard op de veiligheid van zijn nieuwe Berlingo. Het model gebruikt namelijk 18 technologieën die bijdragen aan een tegelijk veilig en sereen rijden. Zo heeft hij een waarschuwing bij het overschrijden van een rijstrook, een aandachtigheidswaarschuwing voor de bestuurder, een functie die aanmaant tot het inlassen van een koffiepauze, een stabiliteitscontrole voor aanhangers, verkeersbordherkenning en een dodehoekwaarschuwing. Daar komen nog een reeks elementen bij die heel aangenaam zijn bij dagelijks gebruik, zoals het head-up display, de vertrekhulp voor op hellingen, de achteruitrijcamera en de snelheidsregelaar.

Hoeveel kost hij?

Er worden drie afwerkingsniveaus aangeboden voor de ë-Berlingo: Feel en Shine Pack voor het klassieke model, Shine voor de XL. De Feel is al goed uitgerust en heeft onder meer de airco, een digitale radio met scherm van 5 duim, twee schuifdeuren, Bluetooth-handenvrijkit met usb en verwarmde buitenspiegels met elektrische verstelling. De Shine en Shine Pack voegen daar de apart te openen achterruit aan toe, vier elektrische zijruiten, het Connect Play met aanraakscherm van 10 duim of de drie apart wegklapbare achterstoelen.

De ë-Berlingo Feel is verkrijgbaar vanaf 38.150 euro, de Shine Pack vanaf 40.980 euro en de Shine XL vanaf 41.330 euro.

Ons verdict

De nieuwe Citroën ë-Berlingo blijkt opmerkelijk efficiënt. Zo’n buitengewone bestelbreak heeft uiteraard ook zijn prijs. Die valt echter te relativeren wanneer je rekening houdt met eventuele bonussen en belastingvrijstellingen. Het merk met de visgraatjes spreekt daarnaast van een ongeveer 30 procent lagere gebruikskost dan een klassieke Berlingo. Hier komt dus wat rekenwerk aan te pas, zeker als je zoals 80 procent van de eigenaars van een bestelbreak minder dan 200 kilometer per dag rijdt.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Citroën ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Citroën zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Stellantis.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km