Testen

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 07 november 2021
  • CITROEN
  • 8.740 weergaven
3,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort en rijplezier
  • Binnenruimte gevrijwaard
  • Talrijke bergvakken
  • Meerprijs tegenover PureTech en HDI
  • Rijbereik op lange trajecten

De in 2018 onthulde derde generatie van de Berlingo staat op een platform van de jongste generatie, waarvan hij vooral het voorste deel gemeenschappelijk heeft met de Peugeot 3008. Het heet EMP-2 en heeft het model er flink op vooruit doen gaan op het vlak van comfort, rijprecisie en wegligging. Tot op heden moest je kiezen uit een beperkt motorenpalet (1.6 PureTech-benzine van 110 of 130 pk en 1.5 BlueHDI van 100 of 130 pk), maar de catalogus van 2021 wordt aangevuld met een puur elektrische variant, die herkenbaar is aan een iets nader uiterlijk, met bijvoorbeeld een gesloten radiatorrooster en specifieke logo’s.

Geslaagde transplantatie

Net zoals zijn neef Peugeot e-Rifter heeft de ë-Berlingo een elektromotor van 136 pk (100 kW) die wordt gevoed door een batterij van 50 kWh en die goed is voor een rijbereik van 280 kilometer (volgens WLTP-cyclus). Goed nieuws is dat de batterij onder de vloerplaat van het model kon worden geplaatst, zodat niets aan binnenruimte of koffer is verloren gegaan. Het model behoudt dus zijn duizend-en-één praktische aspecten, te beginnen bij de talrijke bergvakken (26 om precies te zijn), zowel in de vloer als tegen het plafond, of de zowat 60 liter die zo binnen handbereik liggen. Citroën kondigt maar wat trots aan dat het interieur een 4.000 liter nuttig volume te bieden heeft: een echte verhuiswagen, deze ë-Berlingo.

Naast die vorstelijke ruimte behoudt het model ook zijn legendarische moduleerbaarheid en gebruiksgemak. Zo heeft hij nog steeds een achterbank met drie aparte stoelen die in een handomdraai onder de vloer verdwijnen, of de rechtervoorstoel die volledig kan worden neergeklapt. Ook de kofferklep krijgt een extra punt door de (als optie) apart te openen achterruit of het klaptafeltje in de bagageruimte dat tot 25 kilo kan torsen. Op die manier kan je een picknick organiseren in de natuur of een pamper verschonen. De ë-Berlingo bestaat trouwens ook in een XL-versie, die 35 centimeter langer is.

De basisversie biedt vijf zitplaatsen, maar als optie kunnen in de koffer twee extra stoeltjes worden geplaatst. De XL heeft die standaard.

Goede middenmoot

Wie nadenkt over de aankoop van een elektrische auto wil weten wat het verwachte rijbereik en oplaadtijd zijn. Met een aangekondigd bereik van 280 kilometer sluit de ë-Berlingo aan bij het gemiddelde van het segment. De bestuurder kan de manier waarop hij zijn wagen gebruikt instellen volgens drie rijmodi: Normal (109 pk), Eco (82 pk) en Power (136 pk). In elk geval is de topsnelheid begrensd op 135 km/u. Van de drie rijmodi voelt de Eco-stand uiteraard minder levendig aan dan de twee andere, maar voor stedelijk gebruik volstaat ze perfect. Het koppel dat in deze modus wordt ontwikkeld (180 Nm) is namelijk onmiddellijk beschikbaar, zoals bij elke elektromotor. Tijdens een testrit van een dik uur, waarbij we de drie rijmodi hebben uitgeprobeerd en hebben afgewisseld tussen platteland, stad en snelwegen, draaide ons verbruik rond de 15 kWh/100 km, waarbij we niet bepaald met een ei onder het gaspedaal hebben gereden. Met de batterij van 50 kWh volledig opgeladen zou het model dus een bereik bieden van bijna 300 kilometer, waarbij de klimaatregeling wel uitgeschakeld was, de lichten gedoofd waren en er maar één passagier meereed.

En het opladen?

Voor het opladen hangt alles af van het soort laadpunt waar je gebruik van kan maken. Aan een klassiek stopcontact (16A) moet je rekenen op 15 uur om van 0 naar 100 procent op te laden. Een wallbox van 7,4 kW kan daar 7,5 uur van maken, terwijl een van 11 kW de laadtijd beperkt tot 5 uur. Aan een snellader tot slot (maximaal 100 kW) kan de batterij 80 procent van haar capaciteit recupereren in nauwelijks 30 minuten. Het model heeft trouwens twee laadingangen: een Type 2 om de batterij op te laden via wisselstroom en een Combo CCS-ingang voor gelijkstroom.

Om het bereik nog iets meer te optimaliseren kan je ook de energierecuperatie activeren via de B-knop op de middenconsole. Zodra dat is gebeurd recupereert de aandrijflijn bewegingsenergie bij het remmen en vertragen om zo de batterij te sparen.

Rijden

Het stuur nemen van een elektrische auto is steeds een interessante ervaring, zeker wanneer je gewoon bent aan een conventionele wagen. Uiteraard is de stille werking het meest indrukwekkend. Ze vormt een uitstekende test voor de assemblagekwaliteit aangezien er geen lawaai en trillingen van een verbrandingsmotor zijn om andere piep- en kraakgeluiden te overstemmen. Hoewel de ë-Berlingo in de basis een bestelvoertuig is moeten we vaststellen dat de afwerking geen grote fouten vertoonde, wel integendeel. Zelfs een put in de weg of een snelheidsdrempel kwamen de gezegende stilte in het interieur van het model niet verstoren. Knap werk.

Een ander sterk punt: het rijplezier en het algemene evenwicht van dit model. De inplanting van de batterijen onder de vloer geeft hem namelijk een zwaartepunt dat niet zou misstaan bij een sportcoupé, waardoor de ë-Berlingo perfect vlak blijft en een verrassende hoeveelheid dynamiek en wendbaarheid vertoont voor een bestelbreak. Dat maakt dit model meteen heel fijn om dagelijks mee te rijden.

Veiligheid

Citroën heeft ook niet bespaard op de veiligheid van zijn nieuwe Berlingo. Het model gebruikt namelijk 18 technologieën die bijdragen aan een tegelijk veilig en sereen rijden. Zo heeft hij een waarschuwing bij het overschrijden van een rijstrook, een aandachtigheidswaarschuwing voor de bestuurder, een functie die aanmaant tot het inlassen van een koffiepauze, een stabiliteitscontrole voor aanhangers, verkeersbordherkenning en een dodehoekwaarschuwing. Daar komen nog een reeks elementen bij die heel aangenaam zijn bij dagelijks gebruik, zoals het head-up display, de vertrekhulp voor op hellingen, de achteruitrijcamera en de snelheidsregelaar.

Hoeveel kost hij?

Er worden drie afwerkingsniveaus aangeboden voor de ë-Berlingo: Feel en Shine Pack voor het klassieke model, Shine voor de XL. De Feel is al goed uitgerust en heeft onder meer de airco, een digitale radio met scherm van 5 duim, twee schuifdeuren, Bluetooth-handenvrijkit met usb en verwarmde buitenspiegels met elektrische verstelling. De Shine en Shine Pack voegen daar de apart te openen achterruit aan toe, vier elektrische zijruiten, het Connect Play met aanraakscherm van 10 duim of de drie apart wegklapbare achterstoelen.

De ë-Berlingo Feel is verkrijgbaar vanaf 38.150 euro, de Shine Pack vanaf 40.980 euro en de Shine XL vanaf 41.330 euro.

Ons verdict

De nieuwe Citroën ë-Berlingo blijkt opmerkelijk efficiënt. Zo’n buitengewone bestelbreak heeft uiteraard ook zijn prijs. Die valt echter te relativeren wanneer je rekening houdt met eventuele bonussen en belastingvrijstellingen. Het merk met de visgraatjes spreekt daarnaast van een ongeveer 30 procent lagere gebruikskost dan een klassieke Berlingo. Hier komt dus wat rekenwerk aan te pas, zeker als je zoals 80 procent van de eigenaars van een bestelbreak minder dan 200 kilometer per dag rijdt.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Citroën ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Citroën zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Aanbevolen tests voor jou

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 14.498
2021

Benzine, Manueel

€ 18.998
2021

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Benzine, Andere

€ 13.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 9.800
2013
124.300 km

Diesel, Automaat

€ 39.950
12.388 km

Benzine, Automaat

€ 62.950
3.790 km

Andere, Manueel

€ 533.800
1973
1.466 km