Testen

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 13 oktober 2021
  • Cupra
  • 11.760 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Evenwichtig chassis
  • Compromis comfort-wegligging
  • Mooi rijbereik
  • Ruimte achterin
  • 4.000 euro duurder dan een VW ID.3
  • Ergonomie via enkel schermen
  • Slechts 4 zitplaatsen met batterij van 77 kWh

Cupra, het zustermerk van Seat, wil chiquer en sportiever zijn. Een Spaans merk met meer ‘peper’, met andere woorden. En ook wat duurder, om de marges van de constructeur op te krikken. De Born herneemt het platform en de technische recepten van de Volkswagen ID.3. Hij wordt trouwens in Duitsland gebouwd. Hij is het eerste elektrische model van Seat/Cupra, maar hij krijgt in 2024 het gezelschap van de SUV Tavascan en in 2025 van een stadswagen met batterijen.

Persoonlijke stijl

Uiterlijk herkennen we de algemene vorm van de VW ID.3, maar met scherpere lijnen en een koetswerkkit (zijschorten, diffusor). Zijn look is wat meer ‘tuning’ en zou dus een aantal mensen kunnen afschrikken. Lichtmetalen 18-duimvelgen zijn standaard en als optie kan je tot 19 of 20 duim gaan.


Voorin

Net zoals in de ID.3 is het instrumentenbord heel klein en biedt het maar weinig informatie. De Cupra heeft echter recht op een head-updisplay (optie) met augmented reality, dat bijvoorbeeld de navigatiepijlen op de voorruit projecteert om je beter te gidsen.

Op het dashboard zijn nagenoeg alle klassieke bedieningsknoppen verdwenen, zodat je via het aanraakscherm van 12 duim of via de spraaksturing moet werken, wat enige gewenning vraagt.

Goed nieuws is echter dat het kwaliteitsgevoel een trap hoger staat dan in de VW ID.3, met minder goedkope kunststoffen. Goede punten gaan ook naar de standaard kuipstoeltjes, die comfortabel zijn en het lichaam goed ondersteunen. Ze zijn bedekt met een gerecycleerde stof (Seaqual) gemaakt uit afval dat uit de zee komt (vissersnetten en dergelijke). Leer staat niet op het programma, maar wel een optionele bekleding in gerecycleerde microvezel (Dinamica).

Achterin

Deze Cupra biedt talrijke bergvakken en de beenruimte achterin is bijzonder groot voor zijn formaat (4,32 meter lang, vergelijkbaar met een VW Golf). De achterbank is comfortabel en gewelfd (maar niet verschuifbaar) en zelfs de middelste plaats is zacht genoeg (maar een beetje smal).

En dan de koffer

De bagageruimte is identiek aan die van de VW ID.3: ze is enorm (385 liter), maar kampt met een stevige rand tussen de drempel en de vloer. Bovendien is de laadbodem niet perfect vlak wanneer je de rugleuning van de achterbank neerklapt.


Altijd achterwielaandrijving

De Born is een achterwielaandrijver die zijn elektromotor op de achteras draagt. Die ontwikkelt hier 150 pk (batterij van netto 45 kWh), 204 pk (58 kWh) of zelfs kortstondig 231 pk (als de batterij voldoende opgeladen en op temperatuur is) via het optionele pack e-Boost, dat ook kan worden besteld met een nog grotere batterij (77 kWh). Het koppel bedraagt in elk geval 310 Nm. De prijzen gaan van 37.230 tot 44.660 euro.

Zacht in de stad

Vandaag kan je enkel de versie met 204 pk en 58 kWh (42.080 euro) bestellen. De andere komen in 2022. Zoals elke elektrische auto rijdt hij stil en zeer zacht dankzij de overbrenging met één verhouding. De Cupra is stugger dan een VW ID.3, maar het compromis comfort-wegligging is goed, of toch op de goed aangelegde wegen van ons testparcours. De optionele gestuurde schokdemping met verlaagde ophanging lijkt dus niet nodig. Deze Cupra heeft ook recht op elke moderne rijhulp, waaronder een semi-zelfstandige rijmodus.

Fun op de kleine baantjes

De 204 pk staan in voor mooie acceleraties (0 naar 100 km/u in 7,3 seconden), die je echter niet van je sokken blazen. Er valt gelukkig veel plezier te rapen in bochten, dankzij het zeer evenwichtige chassis (statische gewichtsverdeling voor/achter van 50/50 procent), de standaard besturing met variabele overbrenging en de zeer beperkte rolneigingen. Dankzij de achterwielaangedreven architectuur met de motor achterin dartelt de auto levendig van bocht naar bocht, zonder zijn gewicht van 1.800 kilo te verraden. Het ESP heeft een Sport-modus die de teugels wat viert, maar echte slingerbewegingen van de achteras zijn niet mogelijk.

Met de optionele bredere banden (235 in plaats van 215 breed) kan het ESP echter wel volledig worden uitgeschakeld. Foutjes zijn een besturing die wat feeling mist en een moeilijk te doseren rempedaal. Maar hoewel de Born genoegen neemt met eenvoudige trommels achteraan remt hij steeds voldoende krachtig.

Rijbereik en laadtijd?

Op een rustig gereden traject door en rond de stad maar met de airco ingeschakeld draaide het verbruik rond de 15,5 kWh/100 km, goed voor een rijbereik van zo’n 370 kilometer. Met het mes tussen de tanden op de slingerbaantjes gaf de boordcomputer 23 kWh/100 km aan, wat overeenkomt met ongeveer 250 kilometer bereik. Over de hele test verstookten we gemiddeld 17 kWh/100 km, wat een actieradius geeft van een 340 kilometer.

De batterij volledig opladen duurt ongeveer 30 uur aan een huishoudstopcontact, minstens 5,5 uur aan een wisselstroomlader (driefasig, 11 kW) en 30 minuten aan een DC-snellader (maximaal 120 kW voor de 204 pk-versie).

Ons verdict

Deze Cupra op basis van de techniek van de VW ID.3 is even goed ontwikkeld en zelfs dynamischer om te besturen zonder daarom minder praktisch te zijn. Een goed product, dus. Maar de Born is wel 4.000 euro duurder dan een ID.3 en is nauwelijks beter uitgerust. Voor de klant was een ID.3-variant met Seat-logo en een lager prijskaartje interessanter geweest. Maar die staat voorlopig niet op het programma…

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Cupra ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Cupra zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km