Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 13 oktober 2021
  • CUPRA
  • 9.496 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Evenwichtig chassis
  • Compromis comfort-wegligging
  • Mooi rijbereik
  • Ruimte achterin
  • 4.000 euro duurder dan een VW ID.3
  • Ergonomie via enkel schermen
  • Slechts 4 zitplaatsen met batterij van 77 kWh

Cupra, het zustermerk van Seat, wil chiquer en sportiever zijn. Een Spaans merk met meer ‘peper’, met andere woorden. En ook wat duurder, om de marges van de constructeur op te krikken. De Born herneemt het platform en de technische recepten van de Volkswagen ID.3. Hij wordt trouwens in Duitsland gebouwd. Hij is het eerste elektrische model van Seat/Cupra, maar hij krijgt in 2024 het gezelschap van de SUV Tavascan en in 2025 van een stadswagen met batterijen.

Persoonlijke stijl

Uiterlijk herkennen we de algemene vorm van de VW ID.3, maar met scherpere lijnen en een koetswerkkit (zijschorten, diffusor). Zijn look is wat meer ‘tuning’ en zou dus een aantal mensen kunnen afschrikken. Lichtmetalen 18-duimvelgen zijn standaard en als optie kan je tot 19 of 20 duim gaan.


Voorin

Net zoals in de ID.3 is het instrumentenbord heel klein en biedt het maar weinig informatie. De Cupra heeft echter recht op een head-updisplay (optie) met augmented reality, dat bijvoorbeeld de navigatiepijlen op de voorruit projecteert om je beter te gidsen.

Op het dashboard zijn nagenoeg alle klassieke bedieningsknoppen verdwenen, zodat je via het aanraakscherm van 12 duim of via de spraaksturing moet werken, wat enige gewenning vraagt.

Goed nieuws is echter dat het kwaliteitsgevoel een trap hoger staat dan in de VW ID.3, met minder goedkope kunststoffen. Goede punten gaan ook naar de standaard kuipstoeltjes, die comfortabel zijn en het lichaam goed ondersteunen. Ze zijn bedekt met een gerecycleerde stof (Seaqual) gemaakt uit afval dat uit de zee komt (vissersnetten en dergelijke). Leer staat niet op het programma, maar wel een optionele bekleding in gerecycleerde microvezel (Dinamica).

Achterin

Deze Cupra biedt talrijke bergvakken en de beenruimte achterin is bijzonder groot voor zijn formaat (4,32 meter lang, vergelijkbaar met een VW Golf). De achterbank is comfortabel en gewelfd (maar niet verschuifbaar) en zelfs de middelste plaats is zacht genoeg (maar een beetje smal).

En dan de koffer

De bagageruimte is identiek aan die van de VW ID.3: ze is enorm (385 liter), maar kampt met een stevige rand tussen de drempel en de vloer. Bovendien is de laadbodem niet perfect vlak wanneer je de rugleuning van de achterbank neerklapt.


Altijd achterwielaandrijving

De Born is een achterwielaandrijver die zijn elektromotor op de achteras draagt. Die ontwikkelt hier 150 pk (batterij van netto 45 kWh), 204 pk (58 kWh) of zelfs kortstondig 231 pk (als de batterij voldoende opgeladen en op temperatuur is) via het optionele pack e-Boost, dat ook kan worden besteld met een nog grotere batterij (77 kWh). Het koppel bedraagt in elk geval 310 Nm. De prijzen gaan van 37.230 tot 44.660 euro.

Zacht in de stad

Vandaag kan je enkel de versie met 204 pk en 58 kWh (42.080 euro) bestellen. De andere komen in 2022. Zoals elke elektrische auto rijdt hij stil en zeer zacht dankzij de overbrenging met één verhouding. De Cupra is stugger dan een VW ID.3, maar het compromis comfort-wegligging is goed, of toch op de goed aangelegde wegen van ons testparcours. De optionele gestuurde schokdemping met verlaagde ophanging lijkt dus niet nodig. Deze Cupra heeft ook recht op elke moderne rijhulp, waaronder een semi-zelfstandige rijmodus.

Fun op de kleine baantjes

De 204 pk staan in voor mooie acceleraties (0 naar 100 km/u in 7,3 seconden), die je echter niet van je sokken blazen. Er valt gelukkig veel plezier te rapen in bochten, dankzij het zeer evenwichtige chassis (statische gewichtsverdeling voor/achter van 50/50 procent), de standaard besturing met variabele overbrenging en de zeer beperkte rolneigingen. Dankzij de achterwielaangedreven architectuur met de motor achterin dartelt de auto levendig van bocht naar bocht, zonder zijn gewicht van 1.800 kilo te verraden. Het ESP heeft een Sport-modus die de teugels wat viert, maar echte slingerbewegingen van de achteras zijn niet mogelijk.

Met de optionele bredere banden (235 in plaats van 215 breed) kan het ESP echter wel volledig worden uitgeschakeld. Foutjes zijn een besturing die wat feeling mist en een moeilijk te doseren rempedaal. Maar hoewel de Born genoegen neemt met eenvoudige trommels achteraan remt hij steeds voldoende krachtig.

Rijbereik en laadtijd?

Op een rustig gereden traject door en rond de stad maar met de airco ingeschakeld draaide het verbruik rond de 15,5 kWh/100 km, goed voor een rijbereik van zo’n 370 kilometer. Met het mes tussen de tanden op de slingerbaantjes gaf de boordcomputer 23 kWh/100 km aan, wat overeenkomt met ongeveer 250 kilometer bereik. Over de hele test verstookten we gemiddeld 17 kWh/100 km, wat een actieradius geeft van een 340 kilometer.

De batterij volledig opladen duurt ongeveer 30 uur aan een huishoudstopcontact, minstens 5,5 uur aan een wisselstroomlader (driefasig, 11 kW) en 30 minuten aan een DC-snellader (maximaal 120 kW voor de 204 pk-versie).

Ons verdict

Deze Cupra op basis van de techniek van de VW ID.3 is even goed ontwikkeld en zelfs dynamischer om te besturen zonder daarom minder praktisch te zijn. Een goed product, dus. Maar de Born is wel 4.000 euro duurder dan een ID.3 en is nauwelijks beter uitgerust. Voor de klant was een ID.3-variant met Seat-logo en een lager prijskaartje interessanter geweest. Maar die staat voorlopig niet op het programma…

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Cupra ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Cupra zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Comeback-kid: VW e-Up!

Comeback-kid: VW e-Up!

Volkswagen heeft bevestigd dat het de e-Up!, de elektrische variant van zijn kleine stadswagen, opnieuw in productie neemt. Het stopte eind 2020 met het model te bouwen, maar komt nu dus terug op die beslissing.

Brabus stelt een compleet geschifte G-Klasse voor!

Brabus stelt een compleet geschifte G-Klasse voor!

De tuner, die meestal extreme projecten voorstelt, stopte niet bij een karrenvracht extra pk’s en een koetswerkkit alleen. Brabus paste zelfs het chassis aan om er een pick-up van te maken!

Volvo XC40 bijgewerkt

Volvo XC40 bijgewerkt

De Zweedse SUV krijgt in het midden van zijn carrière een facelift, maar de esthetische en technologische evoluties zijn miniem.

Volvo laat de prijs van zijn C40 Recharge met € 10.000 zakken!

Volvo laat de prijs van zijn C40 Recharge met € 10.000 zakken!

Na de elektrische XC40 SUV is nu ook de coupéversie C40 Recharge verkrijgbaar met één enkele elektromotor. Resultaat: meer betaalbare tarieven voor een zo goed als ongewijzigd rijbereik.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 36.127

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km

Diesel, Manueel

€ 26.490
2020
5.649 km