Testen

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 13 oktober 2021
  • Cupra
  • 12.911 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Evenwichtig chassis
  • Compromis comfort-wegligging
  • Mooi rijbereik
  • Ruimte achterin
  • 4.000 euro duurder dan een VW ID.3
  • Ergonomie via enkel schermen
  • Slechts 4 zitplaatsen met batterij van 77 kWh

Cupra, het zustermerk van Seat, wil chiquer en sportiever zijn. Een Spaans merk met meer ‘peper’, met andere woorden. En ook wat duurder, om de marges van de constructeur op te krikken. De Born herneemt het platform en de technische recepten van de Volkswagen ID.3. Hij wordt trouwens in Duitsland gebouwd. Hij is het eerste elektrische model van Seat/Cupra, maar hij krijgt in 2024 het gezelschap van de SUV Tavascan en in 2025 van een stadswagen met batterijen.

Persoonlijke stijl

Uiterlijk herkennen we de algemene vorm van de VW ID.3, maar met scherpere lijnen en een koetswerkkit (zijschorten, diffusor). Zijn look is wat meer ‘tuning’ en zou dus een aantal mensen kunnen afschrikken. Lichtmetalen 18-duimvelgen zijn standaard en als optie kan je tot 19 of 20 duim gaan.


Voorin

Net zoals in de ID.3 is het instrumentenbord heel klein en biedt het maar weinig informatie. De Cupra heeft echter recht op een head-updisplay (optie) met augmented reality, dat bijvoorbeeld de navigatiepijlen op de voorruit projecteert om je beter te gidsen.

Op het dashboard zijn nagenoeg alle klassieke bedieningsknoppen verdwenen, zodat je via het aanraakscherm van 12 duim of via de spraaksturing moet werken, wat enige gewenning vraagt.

Goed nieuws is echter dat het kwaliteitsgevoel een trap hoger staat dan in de VW ID.3, met minder goedkope kunststoffen. Goede punten gaan ook naar de standaard kuipstoeltjes, die comfortabel zijn en het lichaam goed ondersteunen. Ze zijn bedekt met een gerecycleerde stof (Seaqual) gemaakt uit afval dat uit de zee komt (vissersnetten en dergelijke). Leer staat niet op het programma, maar wel een optionele bekleding in gerecycleerde microvezel (Dinamica).

Achterin

Deze Cupra biedt talrijke bergvakken en de beenruimte achterin is bijzonder groot voor zijn formaat (4,32 meter lang, vergelijkbaar met een VW Golf). De achterbank is comfortabel en gewelfd (maar niet verschuifbaar) en zelfs de middelste plaats is zacht genoeg (maar een beetje smal).

En dan de koffer

De bagageruimte is identiek aan die van de VW ID.3: ze is enorm (385 liter), maar kampt met een stevige rand tussen de drempel en de vloer. Bovendien is de laadbodem niet perfect vlak wanneer je de rugleuning van de achterbank neerklapt.


Altijd achterwielaandrijving

De Born is een achterwielaandrijver die zijn elektromotor op de achteras draagt. Die ontwikkelt hier 150 pk (batterij van netto 45 kWh), 204 pk (58 kWh) of zelfs kortstondig 231 pk (als de batterij voldoende opgeladen en op temperatuur is) via het optionele pack e-Boost, dat ook kan worden besteld met een nog grotere batterij (77 kWh). Het koppel bedraagt in elk geval 310 Nm. De prijzen gaan van 37.230 tot 44.660 euro.

Zacht in de stad

Vandaag kan je enkel de versie met 204 pk en 58 kWh (42.080 euro) bestellen. De andere komen in 2022. Zoals elke elektrische auto rijdt hij stil en zeer zacht dankzij de overbrenging met één verhouding. De Cupra is stugger dan een VW ID.3, maar het compromis comfort-wegligging is goed, of toch op de goed aangelegde wegen van ons testparcours. De optionele gestuurde schokdemping met verlaagde ophanging lijkt dus niet nodig. Deze Cupra heeft ook recht op elke moderne rijhulp, waaronder een semi-zelfstandige rijmodus.

Fun op de kleine baantjes

De 204 pk staan in voor mooie acceleraties (0 naar 100 km/u in 7,3 seconden), die je echter niet van je sokken blazen. Er valt gelukkig veel plezier te rapen in bochten, dankzij het zeer evenwichtige chassis (statische gewichtsverdeling voor/achter van 50/50 procent), de standaard besturing met variabele overbrenging en de zeer beperkte rolneigingen. Dankzij de achterwielaangedreven architectuur met de motor achterin dartelt de auto levendig van bocht naar bocht, zonder zijn gewicht van 1.800 kilo te verraden. Het ESP heeft een Sport-modus die de teugels wat viert, maar echte slingerbewegingen van de achteras zijn niet mogelijk.

Met de optionele bredere banden (235 in plaats van 215 breed) kan het ESP echter wel volledig worden uitgeschakeld. Foutjes zijn een besturing die wat feeling mist en een moeilijk te doseren rempedaal. Maar hoewel de Born genoegen neemt met eenvoudige trommels achteraan remt hij steeds voldoende krachtig.

Rijbereik en laadtijd?

Op een rustig gereden traject door en rond de stad maar met de airco ingeschakeld draaide het verbruik rond de 15,5 kWh/100 km, goed voor een rijbereik van zo’n 370 kilometer. Met het mes tussen de tanden op de slingerbaantjes gaf de boordcomputer 23 kWh/100 km aan, wat overeenkomt met ongeveer 250 kilometer bereik. Over de hele test verstookten we gemiddeld 17 kWh/100 km, wat een actieradius geeft van een 340 kilometer.

De batterij volledig opladen duurt ongeveer 30 uur aan een huishoudstopcontact, minstens 5,5 uur aan een wisselstroomlader (driefasig, 11 kW) en 30 minuten aan een DC-snellader (maximaal 120 kW voor de 204 pk-versie).

Ons verdict

Deze Cupra op basis van de techniek van de VW ID.3 is even goed ontwikkeld en zelfs dynamischer om te besturen zonder daarom minder praktisch te zijn. Een goed product, dus. Maar de Born is wel 4.000 euro duurder dan een ID.3 en is nauwelijks beter uitgerust. Voor de klant was een ID.3-variant met Seat-logo en een lager prijskaartje interessanter geweest. Maar die staat voorlopig niet op het programma…

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Cupra ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Cupra zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,8 /5 Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

De Tonale is een belangrijk model voor Alfa Romeo. Een fiscaal interessante plug-in hybride aandrijflijn moet zijn aantrekkingskracht voor de o zo belangrijke bedrijfswagenmarkt nog verhogen. Maar heeft die versie meer te bieden dan enkel een lage CO2-uitstoot?

3,6 /5 Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Ford heeft zijn Ranger Raptor eindelijk een krachtige benzinemotor gegeven, waardoor dit vandaag de meest levendige dinosaurus is die je kan vinden!

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km