Testen

Test: Dacia Sandero Stepway Eco-G, dubbel koopje?

Dacia heeft in heel zijn gamma een nieuwe motor geïntroduceerd op twee brandstoffen: benzine en lpg. Die heet Eco-G en wij maakten er kennis mee in de Sandero Stepway. Lage gebruikskosten en een lage aankoopprijs, dat klinkt toch als een dubbel koopje?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 juni 2020
  • DACIA
  • 580 weergaven
3,3
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke prijs
  • Beperkte gebruikskosten
  • Comfortabele autonomie
  • Erg polyvalent
  • Beperkte veiligheidsuitrusting
  • Details in afwerking en ergonomie
  • Rijgeluid

Test: Dacia Sandero Stepway Eco-G, dubbel koopje?

Begin dit jaar stelde Dacia op het salon van Brussel de nieuwe motor Eco-G voor die voor het hele gamma bedoeld is. Het bijzondere aan deze krachtbron is dat hij zowel benzine als gas kan verbranden. Let wel: we hebben het dan over ‘ouderwetse’ lpg en niet over aardgas (CNG). Een goedkope oplossing waar je vandaag niet veel meer over hoort. Nochtans rijden er nu nog 15 miljoen lpg-wagens rond in de EU (en 26 miljoen in de hele wereld) en past dit idee goed bij de Dacia-filosofie.

Test: Dacia Sandero Stepway Eco-G, dubbel koopje?

De motor in kwestie is een 1.0-turbodriecilinder van de Renault-groep. In zijn Eco-G-versie ontwikkelt hij 100 pk bij 5.000 o/m en 160 Nm bij 2.750 o/m wanneer hij op benzine werkt. Omdat hij is afgestemd op lpg is hij nog wat guller wanneer hij gas verbrandt, want dan komt er 170 Nm uit bij een nog lager toerental van 2.000 o/m.

Fabrieksinbouw

Het voordeel van Dacia’s lpg-aanbod is dat het in de fabriek wordt geïntegreerd. De stalen lpg-tank wordt op de assemblageband op de plaats van het reservewiel gemonteerd. De benzinetank wordt daarbij niet verkleind. De installatie wordt afgerond met een terugslagklep, een vulbegrenzer op 80 procent, een debietbegrenzer, een elektrischoklep en een veiligheidsklep. Met die uitrusting mag hij onder meer nog steeds in ondergrondse parkings binnen.

Test: Dacia Sandero Stepway Eco-G, dubbel koopje?

Knop

Aan boord verschijnt een kleine knop waarmee je (indien gewenst) manueel van gas op benzine kan overschakelen. De schakelaar zit naast de versnellingspook en telt ook een paar ledlampjes om aan te geven hoe vol de gastank nog is. Om voor de hand liggende kostenredenen wordt niet aan het instrumentenbord geraakt en vind je daar dus enkel een benzinemeter. Toch is een klein verschil op te merken: in de Eco-G verdwijnt de boordcomputer. Je weet dus niet hoeveel rijbereik je rest, wat het verbruik is enzovoort.

Test: Dacia Sandero Stepway Eco-G, dubbel koopje?

+/- 350 kilometer

De gastank is 40 liter groot (42 liter in de Duster), maar daar wordt slechts 80 procent of 32 liter van gebruikt. Volgens Dacia volstaat dat voor 430 kilometer op lpg. In de praktijk mag je eerder uitgaan van zo’n 350 kilometer. Het gasverbruik tijdens onze test klokte af op 9,6 l/100 km (op gas ligt het verbruik altijd zo’n 20 procent hoger dan op benzine) en als de gastank helemaal leeg is, schakelt de auto vanzelf over op benzine. Als je wat rustiger rijdt en de snelweg vermijdt (de dramatisch slechte luchtweerstand van de Sandero in zijn Stepway-versie helpt niet voor wie zuinig wil rijden) moet je daar nog wat af kunnen doen.

Test: Dacia Sandero Stepway Eco-G, dubbel koopje?

15 euro per tank

Vandaag kost een liter lpg aan de Belgische pomp zo’n 0,45 euro/liter. Dat betekent dat een volle tank minder dan 15 euro kost en dat de brandstofkost dus neerkomt op een zeer interessante 4 euro/100 kilometer. Om daar zoveel mogelijk van te kunnen genieten moet je natuurlijk wel elke 350 kilometer gas gaan tanken en wennen aan de specifieke tankprocedure voor lpg (zeker omdat je nog een koppelstuk op het vulpistool moet bevestigen omdat de tankopening van de Eco-G niet is aangepast aan Belgische pompen). Maar wanneer dat nodig is kan je dankzij de grote benzinetank van 50 liter nog minstens 650 kilometer extra afleggen.

Test: Dacia Sandero Stepway Eco-G, dubbel koopje?

Veelzijdig

Tijdens het rijden blijkt de kleine driecilinder voldoende dapper om de lichte Sandero Stepway op een ‘eerlijke’ manier aan te drijven. De prestaties zijn natuurlijk allesbehalve verpletterend, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 11,6 seconden en een topsnelheid van 176 km/u. Maar de driepitter past perfect bij de beperkte dynamische pretenties van de Roemeen, die eerder comfortabel dan snedig rijdt. Bovendien is hij vrij stil en trilt hij weinig. De verhoogde Stepway-versie met zijn dikke dakrails is daarentegen wel lawaaierig (stroomlijngeluiden) op grote verkeersassen.

Test: Dacia Sandero Stepway Eco-G, dubbel koopje?

“Gewoon een auto”

Verder blijft de Dacia Sandero (Stepway) een uitstekende oplossing voor bestuurders die op zoek zijn naar de beste verhouding prijs-kwaliteit-binnenruimte. De binnenruimte is genereus, de koffer zeer groot (320 liter) en hij heeft alle noodzakelijke uitrusting zonder franjes (automatische airco, snelheidsregelaar, aanraakscherm met essentiële functies enzovoort). De afwerking is natuurlijk eerder basic, een aantal ergonomische missers zullen lastige klanten op de heupen werken en je moet geen moderne veiligheidsuitrusting verwachten. Maar wat wil je voor zo’n prijs…

Test: Dacia Sandero Stepway Eco-G, dubbel koopje?

11.990 euro

In België start de Eco-G-motor onder de motorkap van de Sandero bij het tweede uitrustingsniveau Comfort en kost hij 11.990 euro. Als je echt een cross-overlook wenst, dan moet je kiezen voor de Stepway Plus van 13.490 euro (de ‘gewone’ Stepway is niet beschikbaar als Eco-G) of zelfs voor de beperkte reeks 15th Anniversary van 13.790 euro. Hoe dan ook kost de Eco-G-motor altijd exact even veel als de gelijkwaardige TCe 100-benzinemotor en de Blue dCi 95-diesel.

Test: Dacia Sandero Stepway Eco-G, dubbel koopje?

Ons verdict

Je rijdt aan 4 euro/100 kilometer zonder dat je in dure technologie moet investeren, wat kan je nog meer verlangen? Maar als je dan toch op zoek bent naar een goedkope auto, zouden wij aanraden om de ‘gewone’ Sandero boven de Stepway te kiezen. Die laatste is namelijk duurder en luidruchtiger. Tenzij je natuurlijk houdt van zijn cross-overlook en/of over aardewegeltjes moet rijden om thuis te geraken…

Test: Dacia Sandero Stepway Eco-G, dubbel koopje?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota GR Yaris op waterstof om de verbrandingsmotor te redden

Toyota GR Yaris op waterstof om de verbrandingsmotor te redden

Toyota zet de ontwikkeling verder van verbrandingsmotoren die waterstof kunnen verbranden. Deze sportieve Yaris geeft puristen hoop.

Toyota Corolla Cross komt naar Europa

Toyota Corolla Cross komt naar Europa

Toyota voegt nog een SUV-model toe aan zijn Europese catalogus. Bovendien mag deze Corolla Cross een nieuwe generatie inwijden van de hybride aandrijflijn van de Japanse specialist.

Volvo zal zijn gigantische batterijfabriek niet in België bouwen

Volvo zal zijn gigantische batterijfabriek niet in België bouwen

Jan Jambon is er niet in geslaagd om de Zweden te overtuigen.

Polestar 3: toekomstige ‘sportieve’ Volvo XC90 wordt concreter

Polestar 3: toekomstige ‘sportieve’ Volvo XC90 wordt concreter

Polestar heeft een eerste afbeelding onthuld van zijn toekomstige SUV. Deze Polestar 3 wordt in de VS gebouwd naast de volgende Volvo XC90 en wordt in 2022 op de markt verwacht.

Aanbevolen tests voor jou

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zijn aanbod net uitgebreid met een bijzonder zeldzame EB 112. Amper 3 exemplaren werden van deze vierdeurs Bugatti gebouwd!

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

De nieuwe Jogger wordt bij ons op 24 december op de markt gebracht en staat vanaf maart 2022 bij de dealers. Maar hoeveel kost deze nieuwe gezinsgerichte cross-over van Dacia?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 31.500
2021
50 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 48.500
2021
50 km

Hybride - Diesel, Automaat

€ 59.900
2021
50 km
€ 33.950
2020
50 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Elektrisch, Automaat

€ 27.750
2020
6.018 km

Diesel, Automaat

€ 37.500
2020
13.045 km

Hybride - Diesel, Automaat

€ 44.650
2021
7.982 km

Benzine, Manueel

€ 189.500
1957
3.123 km