Testen

Test: Dacia Sandero, wanneer ‘low cost’ heel vrijgevig wordt

In een wereld waar steeds duurdere nieuwe elektrische auto’s worden aangekondigd gaat de Dacia Sandero tegen de stroom in. Hij is namelijk verkrijgbaar vanaf 8.990 euro. Maar wat krijg je in een auto voor die prijs?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 20 mei 2021
  • Dacia
  • 3.809 weergaven
3,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 4,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijgedrag
  • Goede prestaties over de hele lijn
  • Verhouding prijs/prestaties/uitrusting
  • Motoraanbod te beperkt
  • Te verbeteren geluidsdemping

Test: Dacia Sandero, wanneer ‘low cost’ heel vrijgevig wordt

Voor zijn ongelooflijke startprijs van 8.990 euro moeten we wel toegeven dat deze Sandero niet heel veel te bieden heeft. Aan de buitenkant kan je maar één kleur kiezen, de bumpers zijn in zwarte kunststof uitgevoerd en je krijgt zelfs geen wieldoppen. In het interieur vind je enkel het strikte minimum: stoelen, een stuurwiel en dat is het zo’n beetje. Kortom, er valt niet te ontkennen dat we ons hier echt in de lowcostwereld bevinden. Zodra je echter kiest voor een iets hoger uitrustingsniveau worden de zaken (veel) aantrekkelijker.

Intelligent verzorgde afwerking

Test: Dacia Sandero, wanneer ‘low cost’ heel vrijgevig wordt

Dacia heeft echt werk gemaakt van de algemene presentatie van zijn nieuwe Sandero. Wanneer de lak het hele koetswerk mag bedekken, oogt hij bijna… aantrekkelijk. De dagrijlichten die de hele breedte van de lichtblokken innemen en die doorlopen in een ‘chroomstrip’ op het radiatorrooster geven hem zelfs een beetje karakter. Het design is dus niet onaangenaam voor het oog, maar Dacia is ook niet vergeten om een paar slimme compromissen te sluiten om de kosten te drukken. Zo zijn de velgen bijvoorbeeld niet in lichtmetaal uitgevoerd maar in staal. Ze zijn echter perfect uitgesneden om mooi te combineren met de vormen van de wieldoppen. Dezelfde vaststelling geldt voor het interieur. De algemene presentatie is er aangenaam, maar helaas herinnert het eerste contact met een kunststof of de bediening van de ventilatie je eraan dat ergens moest worden bespaard. Een blik op de factuur volstaat echter om het hem allemaal te vergeven.

Full option low cost

Test: Dacia Sandero, wanneer ‘low cost’ heel vrijgevig wordt

We moeten toegeven dat de versie die wij aan de tand mochten voelen een full option was. Maar omdat dit nog steeds een Dacia is, blijven ook de prijzen van de extra uitrusting zeer bescheiden. Zo was onze auto met comfortpack, de ‘dikke’ motor van 90 pk en bijna elke beschikbare optie 14.760 euro duur. Dat is natuurlijk een grote sprong vanaf de startprijs, maar het mag nog steeds worden gezien als een agressief prijskaartje. Vandaag vind je namelijk niet veel andere auto’s voor minder dan 15.000 euro.

Super praktisch

Test: Dacia Sandero, wanneer ‘low cost’ heel vrijgevig wordt

Niet alleen is deze Sandero zeer betaalbaar, hij biedt ook intelligente en praktische details. Dat begint bij het dashboard, waarin rechtstreeks een houder voor een smartphone met daarachter een USB-aansluiting is geïntegreerd. We verwijzen ook naar de talrijke haakjes in de koffer en aan het voeteneind van de passagier. We durven erom wedden dat een groot deel van de klanten dit soort praktische attenties verkiest boven een resem sensoren waarmee de auto zich op zijn eentje kan parkeren.

Fijn voor dagelijks gebruik

Test: Dacia Sandero, wanneer ‘low cost’ heel vrijgevig wordt

De Sandero is dus niet duur en praktisch, maar hij gedraagt zich ook goed op de weg. Dat is geen wonder aangezien hij zijn platform deelt met de jongste generatie van de Renault Clio. Dit moderne chassis vertaalt zich in een extreem gezond rijdende auto met heel geleidelijk onderstuur. Van dynamiek aan het stuur kunnen we weliswaar moeilijk spreken, maar we moeten erkennen dat hij toch een zeker comfort biedt. Het niet steeds even vlakke wegdek van ons land wordt goed door de ophanging verteerd. Wind- en rolgeluiden zijn weliswaar nog hoorbaar, maar slechts licht en weinig storend bij dagelijks gebruik. Voor een traject van 1.000 kilometer zijn ze misschien wel iets te nadrukkelijk aanwezig, dat geven we toe. De kleine driecilinder van 999 cc is daarentegen zeer discreet in het interieur. Wie heel goed luistert, kan soms nog net de turbo horen fluiten, wat verre van een onaangenaam geluid is.

Uitstekende motor

Test: Dacia Sandero, wanneer ‘low cost’ heel vrijgevig wordt

Bovendien kwijt deze motor zich uitstekend van zijn taak. Hij ontwikkelt veel koppel zodat je gemakkelijk met het verkeer mee kan en hij biedt mooie hernemingen. Ook hij geeft je weliswaar geen dynamische prestaties, maar hij brengt wel een echt gebruikscomfort. Het verbruik blijft binnen de perken. Na onze test lazen we op de boordcomputer 6,1 l/100 km af, wat al bij al redelijk is voor een turbobenzinewagen van dit formaat.

Test: Dacia Sandero, wanneer ‘low cost’ heel vrijgevig wordt
Test: Dacia Sandero, wanneer ‘low cost’ heel vrijgevig wordt

Ons verdict

De Stepway-versie van deze Sandero had ons al overtuigd en deze vijfdeursberline versterkt dat gevoel nog. Voor minder dan 15.000 euro, alles inbegrepen, biedt Dacia een auto met alle nodige uitrusting, die praktisch is en zelfs fijn rijdt. We vragen ons echt af wat je nog meer zou kunnen verlangen…
Test: Dacia Sandero, wanneer ‘low cost’ heel vrijgevig wordt

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Dacia Sandero ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Dacia Sandero zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

En hij krijgt geen extra vermogen, wat zeldzaam is bij de tuner! Zijn koetswerk krijgt daarentegen wel een speciale behandeling…

De nieuwe Lamborghini Urus is de snelste op de Pikes Peak!

De nieuwe Lamborghini Urus is de snelste op de Pikes Peak!

De volgende generatie van de Italiaanse SUV werkte de 20 km van het tracé af in 10:32.064 minuten.

Vergeten model: Mitsubishi Pajero I, de prijzen van de Koning van de Dakar exploderen!

Vergeten model: Mitsubishi Pajero I, de prijzen van de Koning van de Dakar exploderen!

Vind je moderne SUV’s saai? Wat denk je dan van een échte 4x4, een rechttoe rechtaan offroader? Een model waarvan de naam respect afdwingt en waarvan het palmares onder andere twee overwinningen in de Parijs-Dakar telt? Ga er dan nu voor, nu het nog kan: de prijzen van de eerste generatie van de Pitsubishi Pajero, de L040, exploderen!

De Tesla Cybertruck en Semi komen binnenkort!

De Tesla Cybertruck en Semi komen binnenkort!

Dat heeft Elon Musk bevestigd op Twitter

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,7 /5 Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

De Chinese autobouwer beschikt over een zeldzaam aanbod: een deel-SUV waarop je je kan abonneren! Maar verdient deze plug-in hybride je aandacht?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Na de lounges aan zijn laadstations haalt Tesla nu een ander wapen boven om elektrische reizigers bezig te houden: het Super Pool!

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

Een iconisch model en een link met de verongelukte acteur uit de film ‘Fast & Furious’, dat moet veel geld opleveren…

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.990
2021
14.214 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 44.490
2021
21.500 km