Testen

Test: Dacia Spring Extreme Electric 65, de (bijna) alleskunner

De kleine Dacia Spring trok naar de fitness en zag zijn vermogen daardoor met bijna 50% toenemen, zonder aan rijbereik in te boeten. Maar maken die 20 extra pk’s echt een verschil?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 06 juni 2023
  • Dacia
3,4
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Reëel rijbereik voor een stadswagen
  • Prijs voor een elektrische auto
  • Verhouding buitenafmetigen/interieurruimte/koffer
  • Gebrek aan grip van de banden
  • Beperkte instelmogelijkheden voor de zitpositie
  • Prijs voor een kleine stadswagen

De Dacia Spring gaat in ‘Extreme’-modus! De low-cost elektrische stadswagen kreeg een krachtkuur om aan vermogen te winnen. Daardoor stijgt het aantal pk’s dat zijn kleine motor levert van 45 naar 65. Toch is het geen imposante spierbundel geworden: met zijn lente van 3,73 meter, breedte van 1,58 meter en hoogte van 1,52 meter en een gewicht van amper 1.000 kg is hij nog altijd even compact en licht. En dat is een voordeel bij ritten in en rond de stad, zijn favoriete werkterrein.

Een ‘Extreme’ look… 

Hoe klein hij ook is, deze ‘Extreme’-uitvoering verschilt qua look wat van de andere versies van de Spring. Naast het nieuwe radiatorrooster met het aangepaste Dacia-logo, zijn een aantal koetswerkdetails uitgevoerd in bronskleur, en krijgt hij stickers met ‘topografische’ motieven. Motieven en kleuren die binnenin trouwens zowat overal terugkomen. Veel is het niet, maar de kleine ‘touches’ zorgen wel voor een iets leukere algemene look. Verder blijft het natuurlijk gewoon een Dacia Spring: low-cost materialen en een basic maar functionele look, ook wat het infotainmentsysteem betreft, al biedt het wel Android Auto en Apple CarPlay (zij het niet draadloos). 


Klein maar dapper

Met die beperkte afmetingen is dit natuurlijk niet de ruimste binnenin. Tijdens ‘reizen’ met 4 zit je opeengepakt. En veel bagage moet je niet meenemen op reis, want zijn kofferinhoud bedraagt 290 liter, of 620 liter eens de leuning van de achterbank neergeklapt is. Anderzijds is het wel goed dat er toch nog redelijk wat ruimte is in de koffer wanneer je met 4 reist, zeker voor een auto die amper 3,8 meter lang is. Zijn stuurkolom is nog steeds niet verstelbaar, wat betekent dat je met de zetelverstelling zal moeten spelen om een aanvaardbaar compromis te vinden wat de rijhouding betreft. 


50 % extra vermogen

Je hebt het al begrepen, de grote nieuwigheid bij deze ‘Extreme’-uitvoering zit onder de motorkap. Zijn elektromotor levert hier 48 kW (65 pk). Dat is natuurlijk nog altijd niet veel, maar het is toch 15 kW (20 pk) meer dan de 33 kW (45 pk) van de motor die eerst werd voorgesteld. Met andere woorden: een vermogenstoename met 50%! En dat extra vermogen heeft nauwelijks een invloed op het rijbereik die je uit het batterijpakket van 26,8 kWh kan halen volgens de WLTP-cyclus, en 305 km volgens de WLTP stadscyclus. Wanneer de batterijcapaciteit opgesoupeerd is, kan je hem terug opladen in minder dan een uur dankzij een DC gelijkstroomlaadvermogen van 30 kW. Dat is niet veel, maar met zo’n beperkte batterijcapaciteit heb je zelfs geen laadpaal nodig! Zelfs door een klassiek stopcontact te gebruiken kan je hem tijdens de nacht helemaal opladen. 


Hij doet zijn werk met net iets meer levendigheid

We trokken niet naar land- of bergwegen om deze Dacia Spring te testen, maar wel naar de stad, in en rond Wenen om precies te zijn. Een omgeving waar hij helemaal in zijn sas is. Omdat hij amper een ton weegt, moest zijn ophanging niet al te stevig afgesteld worden. De demping is dan ook eerder soepel, terwijl de koetswerkbewegingen in de bochten toch beperkt blijven… en gezien het beperkte vermogen en de snelheidsbeperkingen in de stad ga je sowieso niet als een gek door de bochten. De asfaltbeschadigingen, kasseien, putdeksels en andere snelheidsremmers worden dan ook goed geabsorbeerd. En hoewel de geluidsdemping bijna onbestaande is, zorgt de totale afwezigheid van geluid van de motor ervoor dat het toch niet te luid wordt aan boord. Maar deze Spring Extreme doet wat hij moet doen, niet meer en niet minder. Al is hij met zijn vermogen van 65 pk toch iets levendiger, dat blijkt ook uit de cijfers voor de 0 naar 100-sprint, die dalen van 19,1 seconden voor de instapversie naar 13,74 seconden. Een niet te onderschatten voordeel wanneer je je op snellere wegen waagt. En ook dat hebben we geprobeerd. En op de snelweg maakt hij pas echt het verschil met de instapmotor: de hernemingen zijn een stuk beter, vooral boven de 90 km/u. Het enige echte verwijt dat je hem kan maken, is een schrijnend gebrek aan grip die de standaard gemonteerde banden bieden. Ook die zijn low-cost...

Bijna 220 km rijbereik in de realiteit 

Ondanks zijn toegenomen vermogen is het verbruik van deze Spring Extreme bijna identiek aan dat van zijn broertje met 45 pk. Na een lus van 72 km toont de boordcomputer (met een eerder basic look) een gemiddeld verbruik van 12,3 kWh/100 km, met 67% over in de batterij en nog 139 km te gaan voor hij opnieuw opgeladen moet worden. Met die cijfers flirt de Dacia Extreme effectief met de beloofde 220 km rijbereik wanneer zijn 26,8 kWh batterij helemaal opgeladen is. 

€ 1.700

In België is deze ‘Extreme’-uitvoering beschikbaar voor een prijs vanaf € 22.690. Een supplement van € 1.700 in vergelijking met de 45 pk sterke instapversie. Die laatste is trouwens nog steeds beschikbaar, en kost € 20.990. Voor een low-cost stadsautootje is dat in absolute cijfers niet echt goedkoop. Maar voor een elektrische auto is het een onklopbare prijs!


Ons verdict 

Met de komst van deze ‘Extreme’-versie beperkt het gebruik van de Dacia Spring zich niet langer tot de stad en net daarbuiten. Dankzij zijn extra 15 kW (20 pk) voelt de low-cost stadswagen zich voortaan overal thuis, zolang je maar licht reist en niet al te ver… Het blijft immers een Dacia Spring, de goedkoopste elektrische auto van Europa. 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Dacia? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Dacia-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km