Testen

Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro

Invoerder OneAutomotive introduceert vanaf eind dit jaar twee nieuwe Chinese merken op de Belgische markt: DFSK en BAIC. We vertellen er alles over aan boord van de GFSK Glory 580, een ruime SUV met 7 zitplaatsen en een aantrekkelijk prijskaartje.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 november 2020
  • None
3,2
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Functioneel en ruim
  • Standaarduitrusting
  • Verhouding prijs/kwaliteit
  • Beperkt dealernetwerk (in ontwikkeling)
  • Beperkte veiligheidsuitrusting
  • Eigenaardige uitrustingspolitiek
  • Functionele details
  • Imago
  • Verbruik/homologatie co2

Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro

OneAutomotive is een familiebedrijf van voormalige concessiehouders onder leiding van Ignace en Elvira Laenen, dat begint met de invoer van de merken DFSK en BAIC in België. Die twee Chinese constructeurs winnen steeds meer invloed in Europa via Duitsland en worden voortaan ook bij ons officieel verdeeld.

“Solide” groepen

De twee merken zijn aan deze kant van de wereld nobele onbekenden, maar dat betekent niet dat het om kleine garnalen gaat. Ze hebben gebruik gemaakt van de Chinese verplichting voor buitenlandse constructeurs om een joint-venture aan te gaan met een plaatselijk merk als ze toegang willen krijgen tot de lokale markt. BAIC Motors bouwt zou modellen van Hyundai en Mercedes voor de Chinese markt. DFSK van zijn kant ontstond in 2003 uit de samenwerking tussen de groepen Sokon en Dongfeng Motors. Die laatste is de partner van PSA en Honda in China.

Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro

25 verdelers in België?

Vandaag werkt OneAutomotive met een tiental concessies in België (te vinden in Geel, Temse, Tervuren, Weelde, Brakel, Andenne, Nijvel en Haccourt-Visé). Tegen het eind van dit jaar nog hoopt de groep dat aantal te kunnen vergroten tot 15 en voor eind 2021 mikt het zelfs op de kaap van de 25.

Elektrische vloedgolf

Vandaag begint het offensief van OneAutomotive met drie modellen met verbrandingsmotor: de DFSK Fengon (SUV-coupé), de DFSK Glory 580 (SUV met 7 plaatsen) en de BAIC X55 (middelgrote SUV).

Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro
Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro

Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro

Maar deze eerste golf zal heel snel worden gevolgd door een stortvloed aan elektrische modellen. Zo weten we al dat de elektrische SUV DFSK Seres 3, die wordt uitgerust met een zeer interessante lithium-ijzer-fosfaatbatterij van 54 kWh, over een paar dagen bij ons op de markt komt voor zo’n 31.000 euro. Maar, zo belooft OneAutomotive, dit is maar de eerste in een lange reeks Chinese elektrische modellen die voor onze markt bestemd zijn.

Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro

Kodiaq-formaat

We beginnen onze kennismaking met deze nieuwe spelers op de Belgische markt met de DFSK Glory 580. Dit model kwam op de markt in 2016 en is een SUV van 4,68 meter lang. Dat is ruwweg even groot als een Skoda Kodiaq. De Glory 580 is standaard uitgerust met drie stoelenrijen.

Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro

En hij moet even grote Europese zevenzits-SUV’s eerlijk gezegd maar weinig benijden qua moduleerbaarheid of binnenruimte. Dat is alvast fijn nieuws voor kroostrijke gezinnen.

Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro

Verzorgd maar niet origineel

Het andere goede nieuws zit hem in het design en de afwerking van het geheel. Als je Chinese auto’s nog associeert met een rommelige afwerking en slecht op elkaar afgestemde materialen, dan zal je toch je oordeel moeten herzien. Het cliché van Chinese constructeurs als ‘kopieermachines’ mag je echter wel nog behouden. Zo zien we op het dashboard flink wat details waarvoor veel ‘inspiratie’ is gevonden bij andere modellen. Zo doet het bedieningspaneel voor de klimaatregeling wel heel sterk denken aan dat van een Mercedes.

Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro

Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro

Maar goed, wie daarmee kan leven krijgt hier wel een mooi verzorgd geheel, dat enkel wat originaliteit mist.

Oog voor detail

Bij het gebruik moet je wel nog kunnen leven met een paar kleine ‘probleempjes’. De radio heeft geen DAB-ontvanger, bepaalde meldingen worden nog in het Chinees weergegeven – al kan het infotainmentsysteem ook in andere talen worden ingesteld – en je moet er niet op hopen dat je je smartphone even optimaal op het scherm kan dupliceren als in Europese modellen. Al is dat een voorlopige conclusie, want die ‘details’ moeten binnenkort worden aangepakt…

Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro

Overtuigend rijgedrag

De ophanging vormt een aangename verrassing. Tijdens onze korte kennismaking ontdekten we een efficiënte koetswerkondersteuning. Daar betaal je wel voor met een stugge maar daarom niet oncomfortabele schokdemping.

1.5 turbo

De mechaniek is wat minder overtuigend. Of toch op dit moment (er staat een plug-inhybride variant in de steigers), want er staat maar één aandrijflijn in de catalogus: een 1.5-turbobenzine van 146 pk die standaard aan een CVT-automaat is gekoppeld. Bij een rustige rijstijl werkt het duo vrij efficiënt. Maar het plezier vervaagt wanneer het tempo omhoog gaat, zoals zo vaak het geval is wanneer een continu variabele transmissie wordt gecombineerd met een relatief koppelarme motor (210 Nm).

Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro

Bovendien is het ook oppassen met het reële brandstofverbruik. Officieel verstookt hij 8,1 l/100 km aan benzine. In werkelijkheid ga je al snel richting 9 liter en wip je bij een veeleisende rijstijl over de 10 liter.

LPG of CNG

Om de gebruikskosten te drukken biedt OneAutomotive voor de Glory 580 een gasinstallatie aan. De klant kan kiezen tussen LPG of CNG. In beide gevallen behoud je 7 zitplaatsen en de ruime benzinetank van 60 liter. OneAutomotive belooft een totaal rijbereik van 1.200 kilometer op benzine en LPG en 900 kilometer op benzine en CNG.

Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro

All-in

Om de logistiek eenvoudig te houden laat de DFSK Glory 580 je enkel de lakkleur kiezen (7 verschillende tinten). Verder wordt de SUV all-in geleverd: schuifdak, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, 360-gradencamera, ledkoplampen, handenvrijsleutel, snelheidsregelaar, automatische airco enzovoort. Er zit zelfs een geïntegreerde dashcam in voor de liefhebbers. Daar staat tegenover dat de jongste elektronische veiligheidssystemen nog niet geïntegreerd zijn. Je moet dus genoegen nemen met frontale en zijdelingse airbags en de belofte dat hij bij de Chinese crashtests van C-NCAP vijf sterren haalt…

Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro

Hoeveel kost hij?

Nu komen we bij de grootste troef van de Glory 580: hij is bij ons verkrijgbaar vanaf 23.990 euro. Voor een ruime zevenzits-SUV met een automatische versnellingsbak en een genereuze standaarduitrusting is dat bijzonder competitief. Temeer omdat OneAutomotive aarzelende klanten over de schreef kan trekken met een garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking. De LPG-versie kost 26.440 euro, om op CNG te rijden betaal je 27.680 euro. Ter vergelijking: de Skoda Kodiaq waar we eerder naar verwezen kost minstens 37.485 euro met een 1.5 TSI DSG-7 en 7 zitplaatsen. Die biedt natuurlijk meer gebruiksplezier, maar het forse prijsverschil kan toch meer dan één gezin aan het twijfelen brengen… Toch een goede raad: informeer je goed rond het fiscale luik voor je deze DFSK Glory 580 bestelt: met een gehomologeerde CO2-uitstoot van meer dan 220 g/km zou dat namelijk weleens een bittere pil kunnen worden…

Test: DFSK Glory 580, 7-zits SUV voor minder dan 24.000 euro

Ons verdict

We zouden de DFSK Glory 580 kunnen afserveren als een wat verouderde SUV, zonder ziel en met een licht drankprobleem. Maar je kan hem ook bekijken als een heel ruime auto met een interessante verhouding prijs-kwaliteit.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km