Testen

DS 3: de chic van Parijs?

De DS 3, het eerste model in de nieuwe DS-lijn van Citroën, was een schot in de roos. De Franse stadswagen wist heel wat klanten te verleiden met zijn eigenzinnige lijn en personalisatiemogelijkheden. Lukt dat ook nu DS steeds duidelijker als apart merk door het leven wil gaan?
  • Piette François
  • 03 augustus 2016
  • DS Automobiles
  • 751 weergaven
1,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 2,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Personalisatiemogelijkheden
  • Soepele 1.2 puretech
  • Sympathieke looks
  • Verbruik (diesel)
  • Wendbaar rijgedrag
  • Holle motor in lage toeren (bluehdi)
  • Stevig comfort
  • Toegang tot koffer (cabrio)
  • Verbruik in de stad (puretech)
  • Zicht naar achteren (cabrio)

De geschiedenis van het “moderne” DS is bekend: de “premium”-lijn van Citroën had drie modellen in de aanbieding: de DS 3-stadsauto, de DS 4-compacte crossover, en de hoogst eigenzinnige DS 5. Eigenaar PSA wou DS nog verder loskoppelen van Citroën (zoals bij Abarth het geval is), en plant zelfs aparte DS-showrooms. Nu verdwijnen ook alle Citroën-verwijzingen van de auto’s zelf.

Facelift

Dat betekent dus geen dubbele visgraat meer op de snoet van de DS 3. Zowel de cabrio als de gesloten versie krijgen een groot zeshoekig radiatorrooster, waarin het DS-logo prominent aanwezig is. De led-koplampen hebben sequentiële richtingaanwijzers (zoals bij sommige Audi’s). Personalisatie staat nog steeds vooraan in het lastenboek: je kunt voortaan kiezen tussen 78 kleurencombinaties voor het koetswerk en het dak, en vier stoffen daken voor de cabrio!

Aan boord

Volgens DS is het merk de “chic van Parijs”. Het leidt dus geen twijfel dat de Fransen op vlak van interieuraankleding niet achterop mogen hinken! Zachte plastics, stoffen inleg, (optionele) lederen bekleding van hoge kwaliteit en een zwarte dakhemel: de Fransen halen alles uit de kast om de sfeer aan boord te verhogen. Als toonbeeld van de “Frenchitude” kan je zelfs kiezen voor een afbeelding van de Parijse Opéra Garnier!

De eigenzinnige sfeer aan boord valt in de smaak, maar er zijn enkele afwerkingsdetails die de leeftijd van de auto verraden. Wat interieurruimte betreft, zal deze auto weinig in de smaak vallen als je een ruime vakantiewagen zoekt. De ruimte, vooral achteraan, is eerder beperkt, al is de DS 3 ruimer dan een Mini of een Audi A1. Iets grotere chauffeurs zullen niet helemaal comfortabel zitten. Nog twee minpunten voor de cabriolet: het zicht naar achteren met het dak naar beneden en de kofferruimte zijn onbestaand…

Motoren

De 1.6 BlueHDi die we probeerden, is een dieselblok met 115 pk (bij 3.500 tpm) en een koppel van 285 Nm (bij 1.750 tpm), en is gelinkt aan een manuele zesversnellingsbak. De krachtigste DS 3-diesel is geen snelheidswonder: 0 tot 100 km/u duurt 9,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 190 km/u. Bovendien mist hij wat pit onderin de toeren, waardoor je regelmatig terugschakelt. Maar aan cruisesnelheden op de autosnelweg is de BlueHDi een aangename metgezel.

De kleine 1.2 PureTech van 110 pk is echter heel wat anders, vooral wanneer hij zoals op onze testwagen gekoppeld is aan een zestrapsautomaat. De kleine driecilinder is niet helemaal trillingsvrij, maar zijn prestaties zijn eerlijk (10,2 seconden tot 100 km/u) en hij klinkt vrolijk maar gelukkig voldoende gedempt. De automaat gaat erop vooruit vergeleken met de vermoeiende “BMP” van vroeger. Toch overtuigt hij niet helemaal: de kleinere schokken in lage toeren maken stapvoets rijden minder aangenaam.

Weggedrag

De DS 3 kreeg bij zijn voorstelling pluspunten voor de kwaliteit van zijn weggedrag. Dat is sindsdien niet veranderd, want de kleine Fransman laat zich nog steeds gewillig sturen op bochtige wegen. De korte wielbasis maakt hem bijzonder levendig, en de voorwielen bijten voldoende in het asfalt. Een minpuntje voor de cabriolet: de lagere stijfheid zorgt voor trillingen in het koetswerk op slecht wegdek.

Comfort

De stevige zetels, de laagprofielbanden en de ophanging die op dynamiek mikt, zorgen niet voor het comfort van de allereerste legendarische DS, integendeel. De demping is aan de stevige kant. Misschien te stevig. De benzinemotor is relatief stil en nooit echt storend, terwijl de diesel zijn karakteristieke stem meer laat horen.

Prijs/uitrusting

De nieuwe DS 3 verschijnt in de showrooms met heel wat meer uitrusting (zoals de led-lampen) en een nieuw infotainmentsysteem. Dat is duidelijker en vollediger dan dat van het vorige model, maar staat nog niet op het niveau van de concurrentie wat gebruiksgemak betreft.

Het instapmodel van deze DS kost € 15.955 als driedeurs en € 18.805 als cabriolet. Een DS 3 Cabrio So Chic 1.2 PureTech met automaat kost € 23.995 en een DS 3 1.6 HDi 100 Be Chic € 19.995. De 115 pk-motor is alleen in de uitrustingsversie Sport Chic verkrijgbaar en kost dan als driedeurs € 23.670.

Aan de pomp doet de diesel het prima, met een opgetekend gemiddelde van 5,6 l/100 km. De kleine benzinemotor slikt twee liter meer. Goed om weten: in de stad haal je er snel 9 l/100 km mee, terwijl zijn dorst op de snelweg mindert.

Besluit

DS haalde de poederdoos boven om de sporen te wissen van een model dat zijn leeftijd begint te tonen. Bepaalde evoluties juichen we toe, zoals de komst van een kleine 1.2 turbobenzine, een echte automaat en een moderner multimediasysteem. Maar toch moet de DS 3 het wiel van die duivelse Mini lossen. Hij heeft nog steeds sterke kwaliteiten, maar de concurrentie gaat er met sprongen op vooruit. Toch nemen zijn charmes in een passioneel segment als dit zeker niet af…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Met 1.400 pk voor amper 1.000 kg mikt de Amerikaanse piloot met dit ding op de eerste plaats in de mythische race!

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

Binnenkort kunnen we eindelijk de ‘Super-SUV’ van BMW ontdekken zonder camouflage. In afwachting van zijn officiële voorstelling bekijken we deze toekomstige XM met al zijn superlatieven al eens aan de hand van 7 cijfers.

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi voorziet Competition en Competition Plus versies van zijn RS 4 Avant en RS 5. Kwestie van de meest veeleisende bestuurders nog wat meer rijplezier te bieden.

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Geen echte crossover, noch een stadswagen waarschuwt Henrik Fisker: “De PEAR wordt een revolutionair elektrisch voertuig dat in geen enkel bestaand segment thuishoort.”

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km
€ 11.200
2014
101.631 km