Hyundai
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Na de 500L Trekking is er nu ook de Beats. Deze speciale serie draait de volumeknop wat hoger en wordt gepromoot door Puff Daddy. We maken kennis met een funky 500L en presenteren terloops ook twee nieuwe motoren.
De zaken gaan goed voor de 500L, die uitstekende verkoopcijfers neerzet in Europa. Fiat blijft investeren in dit product met deze Beats-versie, uitgerust met een geluidsinstallatie ontwikkeld door Dr. Dre en Jimmy Lovine. Uiteraard gaat dat gepaard met nog enkele nieuwe en sympathieke accenten.
Qua stijl valt meteen het tweekleurige koetswerk in grijs en zwart op, dat bovendien glanzend of mat is. We vermelden ook de zwarte velgen, enkele elementen in rood of satijn en zetels die stof met leder combineren. Met zeven luidsprekers en een vermogen van 520 watt klinkt deze Beats Edition als muziek in de oren. De geluidskwaliteit en het vermogen zijn zo goed dat jouw buurman kan meegenieten.
Het gamma van de Fiat 500L verwelkomt twee nieuwe motoren: de 1.6 Multijet II diesel met 120 pk en 320 Nm en de 1.4 T-Jet benzine met 120 pk en 215 Nm. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van respectievelijk 120 en 159 g/km.
In deze uitvoering lijkt 500L vreemd genoeg eerder een hippe auto dan een speeltje voor gezinnen. In het interieur is de sfeer nog altijd leuk, maar betreuren we enkele kunststoffen van middelmatige kwaliteit. Een grote jongens zoals ik met een kwetsbare rug kan de rugleuning van de zetel ook niet bepaald appreciëren.
Op de weg verbaast de 500L. Om te beginnen met de vinnigheid van zijn motoren: de 1.6 diesel heeft koppel te koop en stelt zich tevreden met om het even welke versnelling om zijn Newtonmeters af te geven. Een dappere partner met genoeg reserves. De benzinemotor is natuurlijk bescheidener bij lage toeren, maar verkeert in uitstekende vorm als je hoger in de toeren gaat. Het leek wel alsof de 120 paarden van ons testexemplaar versterking hadden gekregen.
Op bochtige wegen verbaast de 500L. In de stad voelt hij zich op zijn gemak en absorbeert hij oneffenheden heel soepel. De 500L is opmerkelijk stabiel op bochtige wegen. Zijn nauwkeurige en aangename onderstel laat zich precies besturen en de ophanging houdt permanent contact tussen de wielen en het wegdek.
In België is de 500L Beats Edition beschikbaar vanaf 22.250 euro met de 1.4 T-Jet, vanaf 23.550 euro met de 1.6 Mjet 105 en vanaf 24.250 euro in combinatie met de 1.6 Mjet 120.
Door zijn meer viriele look wint de 500L aan maturiteit. Maar eigenlijk had hij al alle kwaliteiten om te verleiden met zijn veelzijdigheid, functionaliteit en uitstekende weggedrag. De nieuwe motoren voegen de noodzakelijke ademruimte toe en zijn ideaal voor lange reizen. Alleen comfortabelere zetels ontbreken nog.
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?