Testen

Fiat 500X 1.6 MJet: aangename verrassing

Fiat blijft nieuwe versies van de 500 uit zijn hoed toveren. Na de L met een ietwat speciaal uiterlijk volgt de X. Deze keer zoekt Fiat het avontuur op. De 500X komt als geroepen, want het segment is in volle bloei.

  • Piette François
  • 08 mei 2015
  • Fiat
2,2
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 2,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch weggedrag
  • Ruimte binnenin
  • Soepele motor
  • Sympathieke stijl
  • Automaat niet beschikbaar met 1.6 mjet
  • Ergonomische details
  • Kleine kofferruimte
  • Te hard comfort

Visueel lijkt deze mutatie geslaagd. De relatief grote 500X (4,27 meter lengte en 1,61 meter hoogte) behoudt een zekere harmonie in zijn stijl. De techniek deelt hij met de Renegade van Jeep. Volgens de filosofie van Fiat is de 500X minder gericht op het terreinaspect en trekt hij eerder de kaart van zachte veelzijdigheid.

Uitnodigend

Het interieur ontvangt je warm, met een boordplank die veel elementen overneemt van de ‘traditionele’ 500. We geven ook goede punten aan de correcte afwerking en de ruimte, genoeg voor vier volwassenen. Alles is dus in orde, tot je in de kofferruimte kijkt. Voor je bagage is er heel wat minder plaats.

Multimedia

Fiat rust de 500X uit met het laatste multimediasysteem uit eigen huis, Uconnect. Het is een eenvoudig, intuïtief en doordacht systeem. Het gebruiksgemak betekent niet dat de mogelijkheden beperkt zouden zijn. De ergonomie van de boordcomputer laat echter wel te wensen over. Het is niet altijd gemakkelijk om iets te vinden met de knoppen achteraan het stuur en de menu’s vol submenu’s. Wellicht een kwestie van gewoonte.

1.6 MJet

Onder de motorkap van onze testversie vinden we de 1.6 MJet, die het gros van de verkoop uitmaakt. In tegenstelling tot de tweeliter is hij alleen beschikbaar met voorwielaandrijving. Samen met de manuele zesversnellingsbak volgt hij jouw orders zonder verpinken. Het koppel van 320 Nm maakt het mogelijk om vanaf de laagste toeren levendig te hernemen. De 115 paarden zijn dus allemaal aanwezig.

Dynamisch

Aangemoedigd door de gewillige motor gaan we wat sportiever rijden. Het onderstel aanvaardt dat ook, dankzij een goed evenwicht en doeltreffende werking als het ritme omhoog gaat. We betreuren alleen – zoals wel vaker tegenwoordig – de besturing met kunstmatige feedback.

Hard

Keerzijde van de medaille: het comfort is eerder hard. En dat voel je in jouw rug want de zetels zijn evenmin zacht. Het comfort wordt ook verstoord door sterk aanwezige stroomlijngeluiden, vooral boven snelheden van 100 km/u.

Prijs 

21.600 euro is geen overdreven prijs en de uitrusting is correct. Voor de veiligheid beschikt de 500X over een automatische rem als een botsing dreigt, waarschuwing voor onvrijwillig afwijken van de rijstrook en waarschuwing voor de dode hoek. De 1.6 MJet topversie, de Cross Plus, wordt verkocht voor 24.600 euro. We waarderen de aanwezigheid van een panoramisch dak, maar betreuren de afwezigheid van een automaat (en 4x4-aandrijving) in combinatie met deze motor.

Conclusie

De 500X is een aangename verrassing. Deze schattige cross-over stelt zijn bestuurder niet teleur en biedt goede wegprestaties. In dit sterke segment zorgt de 500X voor een frisse toets en originele stijl. De ruime en pittige 500X mag wel iets zachter omspringen met jouw rug: het is allemaal nogal hard.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km