Testen

Fiat Doblo: the extra smile

De Fiat Doblo kijkt je niet meer aan met schele ogen, maar met een sympathieke glimlach. Fiat gaf zowel de bestel- als personenversie een grondige update. Tijd om uit te zoeken of de nieuwe Doblo nog meer te bieden heeft dan een leuke snoet.

  • Van den Bogaert Robin
  • 09 februari 2015
  • Fiat
Voor- en nadelen
  • Aangename 1.6 multijet
  • Gigantische binnenruimte
  • Mooiere presentatie binnen- en buitenkant
  • Nu 3 plaatsen voorin (in bestelversie)
  • Rijcomfort en geluiddemping
  • 7 plaatsen en hoog dak alleen met korte wielbasis
  • Klein navigatiescherm
  • Onhandige kofferklep
  • Vage besturing

De vernieuwde Doblo was één van de wereldpremières op het salon van Brussel en is voor de bestelwagendivisie van Fiat de belangrijkste nieuwigheid van dit jaar. Fiats agenda in 2016 ziet er een pak drukker uit, met een nieuwe Scudo (ontworpen met Renault), een update voor de Fiorino/Qubo en een nieuwe pick-up (in samenwerking met Mitsubishi). Bij de personenwagens verschijnen een nieuwe hatchback en break in het C-segment en nog een nieuw model waar de Italianen geheimzinnig over doen. Maar terug naar de orde van de dag: de nieuwe Doblo.

Deze zogenaamde ludospace werd in 2000 gelanceerd als concurrent voor de Renault Kangoo, Peugeot Partner, Volkswagen Caddy, Citroën Berlingo en soortgelijke ‘bestelbreaks’. Het huidige model dateert van 2010 en kon dus wel een update gebruiken. Naar onze mening hebben de Italiaanse ontwerpers met dit nieuwe snoetje en de hertekende achterlichten uitstekend werk geleverd.

Gigantisch!

Dé troef van deze Doblo blijft ongetwijfeld de plaats in het interieur, zowel voor passagiers als bagage. De koffer is 790 tot 3.200 liter groot, met de langere wielbasis zelfs 4.000 liter. Ronduit indrukwekkend. Door de rugleuning van de passagierszetel voorin neer te klappen, vervoer je voorwerpen tot 2,5 meter lang. Kies je voor de optionele configuratie met zeven zetels, dan schiet er echter nauwelijks iets over van al die bagageruimte.

Toegang tot de bagageruimte krijg je via een grote kofferklep (opletten in parkeergarages) die stevige armspieren vraagt om dicht te klappen. Een alternatief zijn de twee klapdeuren met ruiten voor 200 euro extra.

De Doblo is beschikbaar met korte wielbasis, lange wielbasis of verhoogd dak. In de opbouw van het gamma zitten wel enkele rare kronkels, waardoor je bijvoorbeeld de zeven zitplaatsen of het verhoogde dak alleen met de korte wielbasis kunt bestellen. Ook het vermelden waard is dat de bestelwagenversie nu drie plaatsen heeft voorin.

Op de weg

Zelfs in vakantieland Italië schijnt de zon niet elke dag: we reden deze eerste test op besneeuwde wegen in de buurt van Turijn. Niet bepaald ideale omstandigheden … We gaven de voorkeur aan de personenwagenuitvoering met de krachtigste dieselmotor, de 1.6 Multijet met 105 pk. Alternatieven zijn de 1.4 benzine (95 pk), de 1.4 CNG (120 pk) of de 1.6 Multijet met 90 pk. In de Doblo bestelversie heb je trouwens nog wat meer keuze, zoals de 1.3 en 2.0 Multijet.

De 1.6 Multijet met 105 pk bleek een goede match met deze Doblo. Hij is voldoende vinnig om vlot vooruit te geraken en werkt soepel. De ingenieurs zorgden er trouwens voor dat je onderin vroeger over de motorkracht kunt beschikken tegenover de vorige Doblo, wat vooral in de stad zeer aangenaam is. Over de manuele zesversnellingsbak hebben we evenmin klachten; die schakelt vlot zoals het hoort.

De aangepaste ophanging (met bi-linkachteras) zorgt ervoor dat deze Doblo comfortabel rijdt. Afgezien van de behoorlijke vage besturing die weinig feedback geeft, heb je de indruk onderweg te zijn met een gewone berline. Dat is zeker ook te danken aan de verbeterde geluidisolatie in het interieur, al blijft de dieselmotor duidelijk hoorbaar bij acceleraties.

Het interieur kreeg een nieuw dashboard met beter afleesbare tellers. De presentatie ging er sterk op vooruit en wil je een warmere sfeer creëren dan kunnen we het tweekleurige interieur aanbevelen.

Er zijn ook nieuwe infotainmentsystemen (drie varianten). Het is wel jammer dat zelfs de topversie met TomTom-navigatie slechts beschikt over een klein scherm met een diameter van maar 5 duim. Volgens Fiat is dit in dit segment minder belangrijk en kon zo ruimte vrijgemaakt worden voor andere zaken, zoals grotere ventilatieroosters. Ter vergelijking: de R-Link in de Renault Kangoo is 7 duim groot.

Prijs

Gezien de vele verbeteringen verhoogde Fiat de prijzen met ongeveer 2 procent. Dat betekent dat de Doblo een paar honderd euro duurder wordt. De goedkoopste benzine (1.4 95 pk) kost 16.190 euro. De 1.6 Multjet is er vanaf 19.450 euro (90 pk) of 19.850 euro (105 pk). Daarmee zit de Doblo rond hetzelfde niveau als de Berlingo, Kangoo en co, maar met een Dacia Dokker ben je nog steeds een pak voordelig af.

De 1.6 Multijet met 105 pk) verbruikt op papier 4,8 liter en haalde tijdens onze test in winterse (en dus niet representatieve) omstandigheden circa 8,5 l/100 km.

Conclusie

Moet een auto voor jou vooral praktisch, ruim en betaalbaar zijn? Dan is de Fiat Doblo zeker het overwegen waard. Zijn binnenruimte is gigantisch en biedt plaats aan vijf personen en heel veel bagage of zeven personen … zonder bagage. Het comfort en de geluiddemping boekten vooruitgang, terwijl de Doblo er nu ook een stuk eleganter uitziet. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km