Testen

Fiat Fullback: voor werk en gezin

Bij Fiat heerste de afgelopen jaren een monocultuur rond de Fiat 500, waarvan het succes blijft duren. Het Italiaanse merk heeft nu besloten om zijn achterstand goed te maken en te investeren in andere niches. Dat bleek uit de 500L en daarna de 500X, de Tipo en de 124 Spider. Nu is het de beurt aan de Fullback om nieuwe markten aan te boren.

  • Wouters Bruno
  • 16 november 2016
  • Fiat
Voor- en nadelen

      Fiat ziet de Fullback als een ‘professioneel werktuig’. De Fullback hoort dan ook thuis in het gamma van Fiat Professional, aan de zijde van de Ducato, Doblo en Fiorino. De Fullback is dus werkpaard, maar in de positieve zin. Fiat heeft geen half werk geleverd op het vlak van de uitrusting en besloot om de klanten te verwennen. Klanten geven vooral de voorkeur aan dit soort auto omwille van de praktische aspecten en fiscale voordelen. Heel wat professionials gebruiken hun pick-up met dubbele cabine om eropuit te trekken met hun gezin. Mevrouw en de kinderen hebben echter geen zin in een kale bestelwagen …

      Ervaring

      Fiat heeft wel wat ervaring op het vlak van terreinwagens met de Campagnola, die aanvankelijk ontworpen werd voor het Italiaanse leger en geproduceerd werd in de meerdere variante van 1951 tot 1974. Die ervaring loopt vandaag verder met het merk Iveco, op verzoek van het leger en de overheid. Dichter bij ons kunnen we niet voorbij aan de Sedici, de vele generaties van de Panda 4X4, de 500X en de Freemont, een Dodge Journey met een nieuwe badge. De nodige ervaring dus, maar amper op het vlak van middelgrote pick-ups, een niche waar vooral de Japanse constructeurs sterk staan.

      Onze vriend Sergio Marchionne is praktisch ingesteld en tekende in 2014 een samenwerkingsakkoord met Mitsubishi, om voor Fiat een pick-up te ontwikkelen en produceren op basis van de volgende L200. Nu is Fiat klaar om een plaatsje onder de zon op te eisen, naast de Mitsubishi L200, Nissan Navara, Toyota Hilux, VW Amarok en Ford Ranger. Renault en Mercedes-Benz handelen op dezelfde manier en doen een beroep op Nissan.

      Samenwerking

      De Fiat Fullback wordt in Thailand gebouwd op dezelfde productielijn als de Mitsubishi L200 en verschilt alleen door de hertekende neus en de specifieke uitrusting. Op onze markt is de Fullback alleen leverbaar in de versie met dubbele cabine en vier deuren, met de 2.4-dieselmotor van 180 pk die voldoet aan de Euro 6-uitstootnorm. Wel kun je kiezen tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak en een automaat, ook met zes versnellingen. De uitrusting is genereus, want de Fullback beschikt onder meer over handenvrije toegang en centrale vergrendeling, een snelheidsregelaar en -begrenzer, elektrische ruiten voor en achter, een centrale armsteun voorin, een antidiefstalsysteem, automatische ontsteking van de grootlichten, mistlichten, een start-stopsysteem, lederen zetels en een tweekleurige boordplank. Het aantrekkelijke Lusso-pakket kost 3.300 euro zonder btw en verrijkt de Fullback met een chroompakket, een stuur en versnellingspook in leder, getinte ruiten achteraan, startfunctie zonder sleutel, automatische klimaatregeling met twee zones, koplampsproeiers, navigatie met aanraakscherm, een pollenfilter, verwarmde zetels, een elektrisch regelbare bestuurderszetel, bixenonkoplampen, bediening van diverse functies aan het stuurwiel, Bluetooth, velgen vaan 17 duim, een achteruitrijcamera en ga zo maar door. Kortom, met deze uitrusting hoeft de Fullback een SUV of een berline niets te benijden.

      Op het terrein

      Onder de motorkap vinden we dus een 2.4-turbodiesel met directe inspuiting via een gemeenschappelijke inspuitbuis die 430 Nm koppel ontwikkelt. Hij onderscheidt zich door zijn blok in aluminium, turbo met variabele geometrie en intercooler. Voor de transmissie kun je kiezen uit vier mogelijkheden: twee aangedreven wielen, vier aangedreven wielen met centraal differentieel met viscokoppeling, vier aangedreven wielen met blokkering van het centrale differentieel of vier aangedreven wielen met korte versnellingen en blokkering van het centrale differentieel. Merk op dat het Lusso-pakket ook een sperdifferentieel op de achteras omvat. Met deze uitrusting en de comfortabele bodemvrijheid van meer dan twintig centimeter kan de Fullback zich uiteraard goed uit de slag trekken op het terrein. Ideaal dus voor het serieuze werk tijdens de week en het plezier met het gezin tijdens het weekend.

      Op de weg gedraagt de Fullback zich correct, terwijl hij de geest van een pick-up bewaart. Van de starre ophanging mag je uiteraard niet het weggedrag van een scherpe berline verwachten, zeker in lege toestand. Dan voel je dat de droge ophanging ontworpen is voor zware ladingen. De grootte van de auto (529 cm lang, 182 cm breed, 178 cm hoog), zijn gewicht en zijn hoge zwaartepunt sporen je snel aan tot een rustige rijstijl, al kunnen we het niet ‘lui’ noemen. De Fullback rijdt vlot, zijn motor is voldoende soepel en, op voorwaarde dat de weg er goed bijligt, het comfort is van een goed allooi. Zelfs de geluiddemping is zo goed als vrij van kritiek.  

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Fiat.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

      Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

      De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

      3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

      Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

      Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km