Skoda
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Samen met de Suzuki Swift 4x4 maakt de Fiat Panda Cross 4x4 deel uit van een heel bijzondere niche, die van de stadswagens uitgerust met vierwielaandrijving. Zinloos? Verre van: deze modellen hebben zowel in de stad als op het platteland hun plaats, zeker in heuvelachtig gebied. Vierwielaandrijving voegt namelijk veelzijdigheid en veiligheid toe omdat dit soort auto’s overal geraakt, ook in de winter.
Fiat heeft een lange traditie van Panda’s die de vier wielen aandrijven. De formule zag het daglicht in 1983, in samenwerking met het Oostenrijkse Steyr-Puch dat de transmissie ontwikkelde. De kleine Italiaan was basic maar wel duivels efficiënt, zeker omdat hij 5 centimeter meer bodemvrijheid had en 3 pk sterker was dan de tweewielaangedreven variant. Destijds was deze ‘goedkoopste vierwielaandrijver op de markt’ zeer gegeerd in de bergen, waar hij de reputatie kreeg een echte alleskunner te zijn.
Net geen 40 jaar later biedt de Italiaanse autobouwer de formule nog steeds aan. Vandaag is de Panda 3,69 meter lang en biedt hij zonder probleem plaats aan vier volwassenen, met alles wat je van een hedendaagse wagen mag verwachten: stuurbekrachtiging, stabiliteitscontrole ESC, airco, het zit er allemaal op. Maar in vergelijking met zijn voorvader pakt de nieuwe Panda wel uit met een transmissie van de jongste generatie, waardoor hij zowel een voor- als een vierwielaandrijver kan zijn.
We voelden deze Cross 4x4 aan de tand op de kleine slingerbaantjes van het noorden van Piëmont (Italië), waar hij zich duivels efficiënt toonde. Met dank aan de elektronica, die reageert op een snelheidsverschil tussen de voor- en de achterwielen door een oliepomp te activeren in een elektromagnetische koppeling om van twee- naar vierwielaandrijving te gaan. Dat gebeurt onmerkbaar en onmiddellijk, waardoor de Panda steile hellingen zonder bokken kan beklimmen. En dankzij de standaard afdaalhulp kan hij die nadien ook in alle veiligheid afrijden zonder dat de bestuurder de pedalen moet aanraken.
De Panda Cross 4x4 erft het kleine TwinAir-benzineblok, een tweecilinder van 85 pk en 145 Nm. Dat lijkt misschien wat nipt op papier, maar blijkt in de praktijk voldoende voor dagelijks gebruik, ook op de snelweg, temeer omdat de geluiddemping van de Panda zeer verzorgd is. Het 875 cc kleine turbotorretje is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak en drijft de 1.050 kilo zware Panda Cross met verve aan, zeker wanneer de Eco-stand is uitgeschakeld. Onze testwagen bracht ons van Brussel naar Genua en terug, dus iets meer dan 2.000 kilometer, zonder ooit te verzwakken.
Fiat weet hoe het een auto moet inrichten. De Panda is geen uitzondering op de regel en is uitgerust met een gezellig interieur dat wordt opgevrolijkt met een paar offroad-details. In vergelijking met de klassieke Panda krijgt de Cross een specifieke stoelbekleding, een nieuwe bekleding voor het dashboard en de deurpanelen en een draaiknop op de middentunnel waarmee je de gewenste aandrijfmodus kan kiezen in functie van het terrein. Ook de voorstoelen krijgen goede punten, want ondanks de grote afstand bezorgden ze ons op geen enkel moment rugpijn, in tegenstelling tot het meubilair van heel wat veel duurdere rivalen.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?