Testen

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 17 mei 2022
  • Fiat
Fiat Tipo
  • Algemeen comfort
  • Bruikbaarheid interieur
  • Aantrekkelijke technologie aan boord
  • Weinig communicatief stuur
  • Best veel geld voor een Tipo…
Fiat 500X
  • Aantrekkelijk design
  • Verbruik blijft beperkt
  • Beperkte bruikbaarheid interieur
  • Stevige ophanging
  • Technologische achterstand…

Het is zover, het volledige gamma van Fiat beschikt voortaan over een geëlektrificeerde versie. Na de Panda en de 500 hebben nu ook de Tipo en de 500X recht op een hybride aandrijving. Goed voor de toekomst, want alle autobouwers moeten aan de elektrificatie om te voldoen aan de Europese uitstootnormen. Maar wat betekent dat voor de twee meest ‘familiale’ modellen van het merk?

Vers bloed? 

Onder de motorkap van beide Italianen vinden we de 1.5 liter grote viercilinder, gekoppeld aan een 48 V en 0.77 kWh batterij en een elektromotor. De elektromotor, die rechtstreeks in de 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling geïntegreerd is, levert 15 kW (of 20 pk) en een koppel van 135 Nm! Het gecombineerde vermogen van het geheel is 130 pk en 240 Nm. Maar 130 pk, 240 Nm en een automatische versnellingsbak waarin een koppelrijke elektromotor verwerkt is, klinkt dat niet bekend? Het is precies dezelfde aandrijving die we een paar weken geleden in de Alfa Romeo Tonale ontdekten!

Onveranderd...

Dit blok, dat we al een beetje kennen, krijgt een plaats in twee modellen die we al heel goed kennen. De Tipo is niet veranderd. Break, berline, Cross, alle versies kunnen met de nieuwe motor uitgerust worden. De enige kleine verschillen met de niet-elektrische varianten zijn de hybride badge op de achterklep en de automatische versnellingsbak die alleen in combinatie met deze motor leverbaar is. Voor de rest is het een Tipo, vanbinnen en vanbuiten. Hij heeft een mooie vormgeving en uitstekende technologie aan boord, onder andere zijn 10,25 duim grote centrale scherm.





...of toch bijna!

De 500X, die maakt gebruik van de komst van deze hybride aandrijving om de "grille" van de elektrische 500 te lenen. We kunnen moeilijk van een facelift spreken met zo'n minieme verandering, maar het verjongt het model wel een beetje. Dit doet helaas niet vergeten dat de 500X ondertussen al 8 jaar oud is! En dat is vooral binnenin te merken. De meters zijn nog steeds analoog, terwijl het grootste centrale scherm maximaal 7 duim meet! Tussen de 500 SUV en de Tipo voel je echt een generatieverschil...





Vergelijkbaar, maar ook niet té

Onder de Italiaanse zon konden we rijden met de Cross-afgeleiden van de Tipo (die zowel bestaat als berline en als break). Als echte SUV met de 500X, en als crossover met de Tipo Cross, vertonen deze twee auto's duidelijke verschillen in rijgedrag. Hoewel ze een vergelijkbare bodemvrijheid hebben en allebei een gewicht van rond de 1,4 ton, is de ophanging van de 500X veel steviger dan die van de Tipo! Je voelt de kleinste hobbel in de weg, terwijl de Tipo ze met brio absorbeert. De SUV maakt dit goed met een iets aangenamere en natuurlijkere besturing. De besturing van de Tipo is echter verre van slecht en het verschil tussen de twee auto's op dit vlak is niet groot genoeg om het verschil in rijcomfort goed te maken... Globaal gezien voelt de Tipo gewoon serieuzer en volwassener aan dan de 500X. 

Een harmonieus geheel

Natuurlijk is er één aspect van de rijervaring waarin de twee Italianen gelijk zijn, en dat is de motor. We moeten toegeven dat deze 130 pk sterke aandrijving goed bij het tweetal past! Hij is aangenaam en eerder koppelrijk, het hernemen gaat vlot en hij is niet te lawaaierig. Anderzijds vinden we het jammer dat de versnellingsbak bij heel lage snelheden wat aarzelt. Maar dat gebeurt enkel als je weer vertrekt met enkel de verbrandingsmotor, als de batterij geen stroom meer heeft om de elektromotor ter hulp te laten schieten.





Wirwar van cijfers...

Zoals je kan zien, hebben onze testmodellen van de dag identieke motoren. Ze hebben ook precies dezelfde stedelijke route afgelegd en schelen maar 10 kilogram van elkaar. De verschillen in brandstofverbruik zijn echter opmerkelijk: 5,1 l/100 km voor de 500X tegen bijna 7 l/100 km in de Tipo volgens de boordcomputers! Het moet gezegd dat de airco in de Tipo zijn werk deed, terwijl het zonnedak van de 500X wijd open stond. Anderzijds verbruikt de SUV volgens Fiat officieel 5,6 l/100 km, tegenover 5,2 l/100 km voor de hoog op zijn poten staande berline... Wat leren we uit deze wirwar van cijfers? Niet veel, behalve dat het verbruik heel dicht aanleunt bij dat van de veel betaalbaarder 'conventionele' benzinemotoren zonde hybridekuur!





Verrassing bij het afrekenen!

De 500X is 12,2 cm korter dan de Tipo, maar hij is veel minder praktisch vanbinnen! De kofferruimte is slechts 350 liter groot, tegenover 440 liter in de berline. De Tipo is ook verkrijgbaar als break met een laadvolume van maximaal 550 liter. De 500X is minder comfortabel, kleiner, minder technologisch en niet noodzakelijk beter afgewerkt, maar hij is niet veel goedkoper dan de Tipo Cross. De prijzen voor de 500X starten bij € 23.790 met een benzinemotor en stijgen tot € 29.390 als hij met de hybride aandrijving is uitgerust. De prijzen van de Tipo in deze 'avontuurlijke' versie beginnen bij € 25.090. Met dezelfde geëlektrificeerde aandrijving bedraagt de minimumprijs € 30.090. De breakversie kost je €1.200 extra. Maar vergeet niet dat er al een 'gewone' Tipo benzine is voor € 21.490 en een hybride voor € 28.190.





Ons verdict 

Kleiner, minder comfortabel en bijna even duur… behalve zijn naam en zijn leukere ‘cinquecento’-design heeft de SUV niet veel meer te bieden dan de Tipo. Die laatste biedt dan weer een uitstekende prijs-prestatieverhouding als belangrijkste troef. Maar een prijs vanaf € 28.190 voor een hybride is niet mals… Is deze hybride aandrijving zijn prijs echt waard voor deze twee modellen? Niet echt… We begrijpen waarom Fiat geëlektrificeerde aandrijvingen aanbiedt, de Europese regels maken dat immers noodzakelijk… Maar dit type aandrijving is misschien niet optimaal voor dit soort voertuigen.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Fiat? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Fiat-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km