Testen

Ford Edge: Amerikaan op Europese maat

Als het op crossovers aankomt, hoef je Ford weinig te leren. De EcoSport en de Kuga doen het prima, maar een trapje hoger ontbrak er nog een model. En dat haalt Ford over de grote plas, met een model dat in Amerika bijzonder populair is: de Ford Edge.
  • Bervoets Wim
  • 12 mei 2016
  • Ford
2,0
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Complete uitrusting
  • Geslaagde geluiddemping
  • Plaats aan boord
  • Rijcomfort
  • Enkele afwerkingsdetails (sport)
  • Gewicht
  • Prestaties 2.0 tdci (180 pk)
  • Verbruik (vooral 210 pk)

Bij de presentatie van de Edge windt Ford er geen doekjes om: de Blauwe Ovaal wil in 2016 meer dan 200.000 SUV’s verkopen in Europa. Dat deed het tot dusver met de kleine EcoSport en de middelgrote Kuga, maar om het SUV-gamma te vervolledigen was er bovenaan nog een plaats vrij.

Dankzij het “One Ford”-principe, waarmee het merk wereldwijd dezelfde modellen wil verkopen, komt de Amerikaanse Edge die vrije plaats innemen. In de VS is de Edge al aan zijn tweede generatie toe, en is hij de meest verkochte auto in zijn segment, aldus Ford. Ook in Zuid-Amerika, Rusland en Oost-Azië bolt de crossover al een tijdje over de lokale wegen.

Looks

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de Edge er Amerikaanse looks op nahoudt: lichtjes hoekig en strak gelijnd, met een doorlopende led-strook tussen de achterlichten die hem een eighties-futuristisch kantje geven. Vooraan bepaalt de grote gapende grille de aanblik van de Edge, die ze bij Ford zelf de “Superman grille” noemen. Het platform van de Edge wordt ook gebruikt door de Mondeo , de Galaxy en de S-Max, maar met zijn lengte van 4,81 meter en breedte van 2,19 meter oogt hij stoerder en geblokter dan zijn Europese broers.

Instappen!

Achter het stuur kan je dan weer niet om de familiegelijkenissen heen: het instrumentenpaneel met digitale tellers en boordcomputers dragen de moderne Ford-handtekening, en ook de middenconsole (met “zwevend” effect, zoals bij Volvo) kennen we uit modellen als de Mondeo en de Galaxy. Tijdens de eerste maanden van zijn lancering krijgt de Edge het SYNC 2-infotainmentsysteem mee. Vanaf september is het geüpdatete SYNC 3-systeem beschikbaar, dat volgens Ford intuïtiever moet werken dan de huidige versie.

De inzittenden vooraan zitten comfortabel, al staan de stoelen naar onze mening net iets te hoog gemonteerd. Maar vooral achteraan is het plaatsaanbod royaal: hoewel de concurrenten van de Ford Edge bij de Audi Q5, Volvo XC60 en Koreaanse SUV’s moeten worden gezocht, geeft het merk graag mee dat de achterste passagiers meer plaats hebben dan in een grotere Audi Q7 of Volkswagen Touareg. Staat ook de afwerking op datzelfde peil? Als we moeten muggenziften: niet helemaal. In de “Titanium”-uitrustingsversie hoor je van ons geen klachten, maar in de “Sport”-versie is het contrast tussen het leder en sommige hardere plastics net iets te groot.

Praktisch

De Edge is de grootste SUV bij Ford, dus hij biedt ook de meeste laadruimte. Als vijfzitter (met de achterbank rechtop) kan je er 602 liter in kwijt. Wanneer je de achterbank neerklapt (via een handige knop in de koffer), neemt dat volume toe tot 1.847 liter. Bovendien kan je de kofferklep optioneel automatisch openen door een strategische beenzwaai onder de achterbumper. Handig wanneer je de handen vol hebt dus…

Safety first

Ford heeft zeker en vast niet beknibbeld op de veiligheidsuitrusting: standaard beschikt de Edge onder meer over verkeersbordherkenning, rijstrookassistentie en noodremhulp. In de optielijst kan je onder meer nog gordels met geïntegreerde airbags toevoegen voor de buitenste zitplaatsen achteraan, en een camera vooraan voor wanneer je bijvoorbeeld een parkeerplaats met weinig overzicht uitrijdt.

Opmerkelijk: de Edge beschikt standaard over een achteruitrijcamera, maar gewone parkeersensoren zijn pas vanaf het “Titanium”-niveau standaard. We hebben het al vaker omgekeerd gezien… Een actieve parkeerhulp is terug te vinden in de optielijst.

Motoren

Aan de andere kant van de oceaan heeft de Ford Edge ook benzinemotoren onder de motorkap steken, maar in Europa kiest Ford alleen voor dieselmotoren. De instapmotor is een 2.0 TDCi van 180 pk en 400 Nm koppel, die wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De 0-tot-100-tijd bedraagt 9,9 seconden, en de topsnelheid 200 km/h. Daarnaast is er nog een 2.0 TDCi van 210 pk en 450 Nm, die dan weer alleen combineerbaar is met een automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling. De cijfers voor deze motor? 0 tot 100 in 9,4 seconden, en een topsnelheid van 211 km/h.

Opmerkelijk: heel wat SUV’s op de Europese markt drijven alleen de voorwielen aan, maar Ford kiest voor vierwielaandrijving die het koppel continu tussen beide assen verdeelt. Dat geeft de Edge zowaar ook bruikbare terreincapaciteiten, wat we bij de presentatie in de omgeving van München op een stuk onverharde bosweg konden proberen.

Onderweg

Onze eerste testauto bij de presentatie was de 180 pk-versie met manuele versnellingsbak in “Titanium”-uitvoering. Op papier legt hij redelijke cijfers voor, en in de praktijk trekt hij resoluut de comfortkaart: prima geschikt aan een rustig cruisetempo, maar dynamisch rijden is niet zijn sterkste kant.

Daarvoor hoef je alleen maar naar het gewicht te zien: de massa van net geen twee ton zorgt ervoor dat je de 180 paarden volop moet aanspreken, en regelmatig moet terugschakelen. Ook in de bochten moet de massa zich eerst zetten, waardoor de passagiers de nodige koetsrol moeten ondergaan.

Wil je de Edge gebruiken om met vier personen en bagage op vakantie te gaan, dan kijk je beter richting de 210 pk-versie. Diens automaat vormt een betere combinatie met de motor, en dynamisch houden de iets stijvere veren in de “Sport”-versie de koetswerkbewegingen beter onder controle.

Pluspunten geven we graag voor de geluiddemping, waar Ford speciale aandacht aan besteedde. Aanpassingen aan de bodemplaat, de spiegels en de achterruit reduceren de windgeluiden, en een dunne glaslaag op de ruiten zorgt ook voor een isolerend effect. Vanaf de “Titanium”-versie komt daar ook nog actieve geluiddemping bij, door het via het audiosysteem uitsturen van tegengestelde geluidsgolven aan die van de motor. Het resultaat? De dieselmotor klinkt bijzonder goed gedempt.

Prijs

De Ford Edge begint vanaf € 42.900. Daarvoor heb je de 2.0 TDCi met 180 pk in de “Trend”-uitvoering, met rijhulp zoals verkeersbordherkenning en rijstrookassistentie, snelheidsregelaar, automatische klimaatregeling, een achteruitrijcamera en led-achterlichten. Voor € 45.900 beland je bij “Titanium”, die er parkeersensoren, zetelverwarming, een navigatiesysteem en de actieve geluiddemping bijdoet.

Liefhebbers van Amerikaanse “bling” moeten wachten tot september. Dan introduceert Ford immers de “Vignale”-versie van de Edge, die rijkelijker is aangekleed en uitgerust, en die aan de buitenkant het nodige chroom etaleert: sierlijsten, velgen,… noem maar op.

Besluit

Met de Edge vervolledigt Ford zijn SUV-gamma, zodat er voor elk wat wils is. Liefhebbers van Amerikaanse auto’s zullen deze SUV zeker weten te waarderen, maar liefhebbers van dynamische SUV’s blijven door het beperkte motoraanbod wat op hun honger zitten. Maar gelukkig maakt de Edge dat meer dan goed met een hoogstaand rijcomfort en een uitgebreide standaarduitrusting. Een outsider!

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km