Testen

Ford Edge 2.0 TDCi (210 pk): het buitenbeentje

Zo’n half jaar geleden konden we in Duitsland voor het eerst kennismaken met de Ford Edge, de grote SUV van het merk met de blauwe ovaal. Wij leenden de Edge nog eens met de 2.0 TDCi van 210 pk voor een test op eigen bodem.
  • Bervoets Wim
  • 03 november 2016
  • Ford
2,0
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Complete uitrusting
  • Plaats aan boord
  • Rijcomfort
  • Standaard 4wd
  • Afwerkingsdetails
  • Beperkt motoraanbod
  • Ergonomie multimediasysteem
  • Gewicht

De Edge vervolledigt de top van Fords SUV-gamma. Als massaconstructeur mikt Ford met de Edge op het Koreaanse geweld, genre Hyundai Santa Fe en Kia Sorento. Maar het merk zal er zeker niet rouwig om zijn als de Edge ook klanten afsnoept van premiumgerichtere modellen, zoals de Volvo XC60 en Audi Q5.

Welk model is de Edge weer precies?

Een Amerikaans model, in feite. Als onderdeel van het “One Ford”-principe zijn kleinere Ford-modellen zoals de Fiesta en Focus nu ook in de VS verkrijgbaar. Wij hebben voortaan ook recht op de grotere Amerikaanse modellen, zoals de Fusion (die bij ons Mondeo heet) en deze Edge. De wat scherpere lijnen en doorlopende led-strook op de achterklep geven zijn Amerikaanse inborst weg, en geven hem meteen een eigenzinnig karakter, dat opvalt op de weg.

Heeft hij dan ook Amerikaanse afmetingen?

De afmetingen zijn inderdaad royaal te noemen: 4,81 meter lang, 1,93 meter breed en 1,69 meter hoog. Niet altijd even makkelijk te navigeren in de smallere straten in de stad, maar het komt de interieurruimte wel ten goede: achteraan kunnen drie volwassenen zonder problemen comfortabel plaatsnemen. Ook de kofferruimte is genereus: 602 liter met de achterbank rechtop, 1.847 liter wanneer je de achterbank neerklapt.

En de afwerking?

Die lijdt gelukkig niet onder de gevreesde Amerikaanse reputatie – en zelfs die is al een tijdje achterhaald. Desondanks is het contrast groot tussen het gebruikte leder, stof en de harde plastics. En tijdens onze testweek betrapten we de Edge – nochtans een relatief nieuwe testauto – af en toe op een kraakje van het interieur. Wat wel pluspunten oplevert: de middenconsole, die overzichtelijker oogt dan wat je bijvoorbeeld in de Fiesta terugvindt.

Hoe zit het met de connectiviteit?

Die zou met SYNC 3, Fords nieuwe evolutie van zijn infotainmentsysteem, volledig op peil moeten zijn. Onze testauto beschikte nog over SYNC 2, de vorige versie. Die blinkt niet uit in reactiesnelheid of heldere bediening, maar beschikt wel over Bluetooth-verbinding, bediening via gesproken instructies, enzovoort. Bestel je nu een Ford Edge, dan krijgt die de nieuwste versie mee, dat tot tien keer sneller zou moeten zijn en compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto. We hopen het snel te kunnen proberen.

En de veiligheid?

De veiligheidsuitrusting is bijzonder volledig: aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, snelheidsregelaar, enzovoort. Parkeersensoren met een achteruitrijcamera kunnen uiteraard niet ontbreken. In de optielijst vind je onder meer nog een actieve parkeerhulp, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, dodehoekwaarschuwing, adaptieve snelheidsregelaar, enzovoort.

Uit welke motoren kan ik kiezen?

Geen benzinemotoren, maar twee diesels: de 2.0 TDCi van 180 pk, die je alleen aan een manuele zesversnellingsbak kunt koppelen, en de 2.0 TDCi van 210 pk, die alleen aan een zestrapsautomaat gelinkt is. Wij probeerden die laatste versie, die 450 Nm produceert tussen 2.000 en 2.250 tpm. Het blok werkt goed samen met de automaat en klinkt goed gedempt – de Ford-ingenieurs besteedden er speciale aandacht aan – maar lijkt wat vermogen te kort te komen. Dat hoeft niet te verbazen, met een rijklaar gewicht van 1.949 kilogram…

Hoe rijdt hij?

“Onze” Edge kwam in de Sport-uitvoering, die stuggere dempers krijgt. Op die manier slaagden de ingenieurs erin om het hoge gewicht en de bijbehorende koetswerkrol in de bochten onder controle te houden. Dynamisch is hij echter niet, maar comfortabel des te meer. Deze Ford laat zich dus het beste rijden met een relaxte rijstijl. Ook nog handig om te weten: de Edge is standaard voorzien van “intelligente” vierwielaandrijving: wanneer de voorwielen in de problemen komen, wordt het vermogen bliksemsnel deels naar de achteras gestuurd. Voor wanneer je de platgetreden paden verlaat…

Wat krijg ik voor mijn geld?

Deze “Sport”-versie parkeert zich op je oprit voor € 48.945. Voor die prijs krijg je de uitgebreide veiligheidsuitrusting waar we het daarnet over hadden, automatische klimaatregeling, parkeersensoren en een achteruitrijcamera, verwarmbare zetels en een navigatiesysteem. Een relatief volledige uitrusting dus. Goed om weten: intussen staat ook de “Vignale”-versie in de catalogus. Die voegt naast een luxueuzere afwerking nog meer standaarduitrusting toe, en begint vanaf € 52.300. Het verbruik tot slot? Dat bedroeg na onze testweek 8,2 l/100 km.

Besluit?

De Ford Edge zal de dynamische chauffeur misschien niet meteen weten te overtuigen. Daarvoor weegt hij te veel en is zijn motoraanbod te beperkt. Maar wie op zoek is naar een SUV om op te vallen tussen de massa SUV’s, is bij de Edge aan het juiste adres. Het geslaagde comfort, een uitgebreide standaarduitrusting en de royale ruimte krijgt hij er bovenop.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km