Testen

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100: niet langer alleen maar een speelvogel

De nieuwe generatie van de Ford Fiesta is volwassener dan ooit, en dat zullen we geweten hebben. De B-segmenter is groter, comfortabeler en veiliger. Wij deden de test met een van de populairste motoren: de 1.0 EcoBoost-driecilinder van 100 pk.

  • Bervoets Wim
  • 20 december 2017
  • Ford
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch rijgedrag
  • Uitrustingsmogelijkheden
  • Veiligheidsuitrusting
  • Verbeterde ergonomie
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Hogere instapprijs
  • Visueel te discrete update?

De instapversie bij Ford is sinds vorig jaar de Ka+, en dus schuift deze Fiesta een trapje hoger op in het segment. Dat wil Ford duidelijk maken: met – als een van de weinige B-segmenters nog steeds – een driedeursversie en een vijfdeursvariant, de instapversie Trend, de stijlvollere Titanium, de sportieve ST Line en luxueuze Vignale is de Fiesta bijna een merk op zich.

Is de Fiesta veel groter dan de Ka+?

Nee, dat verschil in afmetingen is al bij al beperkt: de Fiesta is 4,04 meter lang (3,93 meter voor de Ka+), 1,74 meter breed (1,70 meter voor de Ka+) en 1,47 meter hoog (1,52 meter voor de Ka+). De kofferruimte is 303 liter groot, en 984 liter met de achterbank neergeklapt (respectievelijk 270 en 849 liter voor de Ka+). Binnenin is het plaatsaanbod niet veel royaler dan in Fords instapmodel: vooraan beschik je over voldoende ruimte, achteraan is de hoofdruimte beperkt.

Waar maakt hij dan het verschil?

In zijn aankleding en afwerking natuurlijk: de Ka+ is een budgetvriendelijke stadsauto, de Fiesta komt uit in het hypercompetitieve B-segment, waar hij het opneemt tegen de nieuwe Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Kia Rio. Met zulke concurrenten mag je niets aan het toeval overlaten. Ford maakt in de Fiesta dus schoon schip met het knoppendashboard, en koos voor een trendy tabletvormig infotainmentscherm met aanraakbediening. De afwerkingskwaliteit tegenover het vorige model maakt een sprong vooruit, al verdient de materiaalkeuze op sommige plaatsen nog iets meer aandacht.

Groter en kwalitatiever dus. Maar ook saaier?

Nee hoor: de Fiesta is nog steeds een referentie in zijn segment op vlak van rijgedrag, dus de ingenieurs hebben er alles aan gedaan om die eretitel te behouden. De nieuwe Fiesta is wel stijver geworden, en de spoorbreedte en wielbasis zijn toegenomen. Enkele kleine ingrepen moeten het resultaat stabieler maken, zonder daarom in te boeten aan dynamiek. Maar daar komen we meteen op terug.

Vertel eens wat meer over die 1.0 EcoBoost?

Dat is nog steeds Fords beproefde driecilinder turbobenzine. Die is er in deze generatie van de Fiesta in drie vermogensversies: 100, 125 en 140 pk, waarbij alleen de 100 pk-versie ook met een automatische versnellingsbak te bestellen valt. Wij kozen echter voor de manuele versie, die met behulp van 170 Nm (tussen 1.500 en 4.000 tpm) en 100 pk (tussen 4.500 en 6.500 tpm) correcte prestaties neerzet: 0-100 km/u in 10,5 seconden en een topsnelheid van 183 km/u.

Hoe presteert die motor?

Eerlijk en enthousiast: de EcoBoost is niet de stilste driecilinder wanneer je in de toeren klimt, maar de energie waarmee hij dat doet maakt veel goed. Bovendien vallen de trillingen en klank bij stabiele toerentallen beter mee. De driepitter wordt gelukkig niet in de kiem gesmoord door een te lang gespreide versnellingsbak, al houdt die het verbruik wel in het achterhoofd. Daar geeft Ford trouwens een gemiddelde van 4,3 l/100 km voor op, maar in de praktijk reken je beter op zo’n 6,3 l/100 km.

En hoe rijdt de Fiesta?

Ford gaf ons een Titanium-versie mee, geen ST Line. Geen 10 millimeter lagere ophanging of licht aangepaste bedieningsorganen dus, maar dat neemt niet weg dat de Fiesta ook in meer “burgerlijke” versies geweldig rijdt: lichtvoetig, gebalanceerd en snedig, en desgewenst nog altijd speels. Tegelijk rijdt hij comfortabeler dan zijn voorganger, en filtert hij oneffenheden zoals het hoort. Pluspunten? Absoluut.

Hoe zit het met de veiligheid?

Ook dat neemt de Fiesta voortaan een stuk ernstiger: camera’s, radars en sensoren maken een hele hoop rijhulpsystemen beschikbaar: een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, een uitgebreide parkeerhulp, verkeersbordherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar, dodehoekwaarschuwing, waarschuwing voor kruisend verkeer, vermoeidheidsherkenning en rijstrookassistentie. Een uitgebreide lijst, die je niet op alle concurrenten terugvindt.

Hoeveel kost hij?

Ford zet deze Fiesta met 1.0 EcoBoost van 100 pk in de catalogus voor € 16.700. Daarmee vertrek je in de driedeursversie in Trend-uitvoering met manuele versnellingsbak. “Onze” Titanium-versie kost € 18.900, en beschikt onder meer over rijstrookwaarschuwing, een manuele klimaatregeling, en een infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto. De ST Line kost € 19.900, de Vignale € 21.400. Voor de volledigheid: de iets kleinere, maar minder chic aangeklede Ka+ kost tussen € 10.300 en € 13.000.

Besluit?

De Ford Fiesta is effectief volwassener dan ooit. Aan de buitenkant lijken zijn wijzigingen (te) bescheiden, maar binnenin en onderhuids veranderde er heel wat meer: de afwerking werd kwalitatiever, de aankleding luxueuzer en de veiligheid uitgebreider. Deze 1.0 EcoBoost 100 is een vinnige driecilinder die de dynamische kwaliteiten van het Fiesta-chassis uitstekend aanvult.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km