Testen

Test: Ford Focus 2022, tactiel plezier

De Ford Focus blijft één van de meest aangenaam rijdende auto’s in zijn segment. Maar dankzij deze update voel je dat plezier niet enkel met je handpalmen! Voortaan spelen ook je vingertoppen mee, dankzij een nieuwe SYNC 4-scherm. Maar in de praktijk maakt het conflict in Oekraïne de situatie iets complexer! We leggen het je uit.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 april 2022
  • Ford
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Rijplezier
  • Efficiënte motorisaties
  • Verhouding prijs/uitrusting/praktische aspecten
  • Overtuigende SYNC4
  • SYNC4 niet beschikbaar van bij de lancering
  • Afwerkingsdetails/kwaliteitsindruk
  • Geen manuele modus voor de Powershift

De eind vorig jaar officieel voorgestelde verjongingskuur voor de vierde generatie van de Ford Focus maakt nu zijn opwachting in de showrooms. Qua look zien we de komst van nieuwe full LED koplampen die tot de standaarduitrusting behoren (matrix LED koplampen staan op de optielijst). Die nieuwe LED-lampen geven de Focus een nieuwe blik en omkaderen het herwerkte radiatorrooster dat vooraan het Ford-logo bevat, een logo dat voorheen op de motorkap zat.

Achteraan is de evolutie subtieler. De aandachtigen onder ons zullen de komst van donkerdere lichtblokken en een gemoderniseerde lichtsignatuur opmerken.

Meer uitgesproken persoonlijkheden

Deze facelift halverwege de carrière van de Focus is ook de gelegenheid om de verschillende persoonlijkheden van het model meer van elkaar te onderscheiden. De verschillende uitvoeringen (Titanium, ST-Line, Active, ST, enz.) verschillen nu meer van elkaar dankzij specifieke radiatorroosters, kleuren, velgen, cosmetische details, enz.


Ruimere break

Op praktisch vlak geniet ook de Clipper breakversie van kleine verbeteringen voor het modeljaar 2022. Het totale beschikbare koffervolume is licht toegenomen dankzij een nieuwe indeling. De koffer is voortaan 635 liter groot in 5-zits configuratie en 1.653 liter met de achterbank neergeklapt. Deze cijfers zijn competitief. Ter herinnering: de Skoda Octavia Combi, de referentie in het genre, biedt 640 l / 1.700 l. De Focus Clipper moet zich dus niet schamen voor zijn koffervolume...

... die ook praktischer wordt

Bovendien maakt de Focus Clipper van zijn facelift gebruik om enkele welkome nieuwe functies te introduceren die praktisch zijn in het dagelijks gebruik. De bagageruimte is nu voorzien van de hoogwaardiger bekleding die tot nu toe voorbehouden was aan de Vignale topuitvoering. Op de flank in de koffer is een klein extra bagagenet aangebracht, terwijl een dubbele LED-verlichting de bagageruimte in het donker beter verlicht. Een nieuwe koffervloer met een centraal tussenschot dat rechtop vergrendeld kan worden, is ook een welkome toevoeging. Dat is handig om te voorkomen dat je in de bagageruimte moet kruipen om kleine voorwerpen te gaan zoeken.

Hoewel die niet zo praktisch is als de Mega Box van de Ford Puma, heeft de bagageruimte van de Focus Clipper nu ook een vochtbestendige ruimte om bijvoorbeeld laarzen of modderige wandelschoenen in op te bergen na een wandeling .

XXL tablet

Afgezien van al deze kleine cosmetische/praktische details, heeft Ford natuurlijk vooral op technologisch vlak aan de modernisering van de Focus gewerkt. Het nieuwe SYNC4 infotainmentsysteem is verkrijgbaar op het basismodel Titanium. Het systeem, dat voor het eerst in de Mustang Mach-E werd geïntroduceerd, maakt gebruik van een XXL beeldscherm dat 13.2 duim meet! Dit geeft een serieuze verjongingskuur aan het interieur van de Focus en zorgt voor een meer 'upmarket' gevoel. Ook al moeten we toegeven dat sommige harde kunststoffen en andere kleine details hier en daar aan boord van de Focus er nog steeds "basic" of zelfs "ouderwets" uitzien...

In het gebruik zou je het kunnen betreuren dat de fysieke bedieningsknoppen voor de klimaatregeling plaatsmaken voor in het scherm geïntegreerde aanraakgevoelige zones. Maar omdat de belangrijkste shortcuts nog steeds rechtstreeks toegankelijk zijn, vonden we ze niet zo beperkend als bij sommige concurrenten. Anderzijds zijn de functies die deze 4e generatie van SYNC toevoegt of verbetert talrijk en aangenaam: updates vanop afstand (Power-Up, in Ford jargon), draadloze Apple CarPlay / Android Auto; spraakherkenning in "natuurlijke taal", geconnecteerde navigatie, online zoekopdrachten, zonder de verschillende functies van de FordPass applicatie te vergeten, enz.

Logistiek probleem...

Klein probleem: de SYNC4 voor de nieuwe Focus zou... uit Oekraïne komen! Het huidige conflict dwarsboomt dus de plannen van Ford voor de lancering van zijn modeljaar 2022. De Amerikaanse gigant past daarom de productie van het grote SYNC4 scherm aan en brengt die over naar Spanje. Maar ondertussen worden de bestelde nieuwe Focus-modellen geleverd met een kleiner scherm... Alleen modellen die vóór het begin van het conflict werden gebouwd, waarvan er een aantal in onze zoekertjes te vinden zijn, zoals het model dat we ter beschikking hebben voor deze test, kunnen er momenteel van genieten. Iets om rekening mee te houden wanneer je een bestelbon ondertekent... Het lijkt er immers op dat SYNC4 de belangrijkste nieuwigheid van dit modeljaar 2022 is. Het zou zonde zijn om dit te missen!

Extra beschermengelen

Om dit overzicht van de nieuwe functies te vervolledigen, hebben we het ook nog even over de komst van nieuwe rijhulpmiddelen. De Focus 2022 kan immers rekenen op een dodehoekbewakingssysteem met actieve correctie, dat rekening houdt met de aanwezigheid van een aanhangwagen (je hoeft alleen maar de lengte en breedte van je aanhangwagen in te voeren in het systeem en het past zijn werking aan), een nieuw systeem voor remhulp op kruispunten (het systeem remt automatisch af als er een frontale botsing met een tegenligger dreigt) of een systeem dat je attent maakt op de aanwezigheid van kinderen/dieren op de achterbank om een onoplettendheid met potentieel tragische gevolgen te vermijden.

Micro-hybride met dubbele koppeling

Mechanisch gezien zijn de wijzigingen minimaal. De Focus IV kreeg in de zomer van 2020 al een upgrade met de integratie van een 48-volt micro-hybridesysteem in zijn 1.0 liter EcoBoost driecilinder. Voor het nieuwe modeljaar combineert de Focus echter voor het eerst zijn 155 pk sterke 1.0-liter EcoBoost 48-volt motor met de 7-traps Powershift transmissie met dubbele koppeling. De rest van het gamma wordt vervolledigd door de 125 pk sterke versie van dezelfde driecilinder turbo benzinemotor (met handgeschakelde 6-versnellingsbak of 7-traps Powershift) en de 120 pk 1.5 liter EcoBlue turbodiesel. Die laatste blijft beschikbaar onder de motorkap van de Focus, maar enkel met een 8-traps automatische versnellingsbak. Voor de volledigheid vermelden we nog dat de 'nieuwe' Focus ook verkrijgbaar is in een sportieve ST-uitvoering, en dat als 5-deurs of als Clipper. Maar dan enkel in benzine met de 280 pk sterke 2.3 liter EcoBoost (handgeschakeld met 6 versnellingen of Powershift met 7 versnellingen). 

Altijd aangenaam!

Onderweg verandert de Focus het geweer gelukkig niet van schouder voor zijn nieuwe leven. Dat kunnen we bevestigen na de testrit met dit 2022-model. Ondanks de 'eenvoudige' passieve demping, zijn de filtering van de ophanging en de koetswerkcontrole perfect in harmonie. De besturing is precies en communicatief. En de meer 'speelse' bestuurders zullen het eerder op overstuur (in alle veiligheid) dan op onderstuur gerichte karakter appreciëren op het scherpst van de snee. Kortom, de Focus is duidelijk een rijdersauto zoals we ze graag hebben.

Wat de motor betreft, valt ook de souplesse op van de 1.0 liter EcoBoost in zijn 155 pk sterke 48-volt microhybride uitvoering. En ook zijn discretie. Tenminste, zolang je hem niet te veel opjaagt. Deze driecilinder zal immers ruwer en nasaler overkomen bij stevig hernemen. Maar binnen aanvaardbare grenzen. De Powershift versnellingsbak past perfect bij het blok. Het enige jammere (naast de aanwezigheid van een bedieningspook die rechtstreeks uit de jaren '90 lijkt te komen...) is dat je niet zelf de versnellingen kan kiezen, bij gebrek aan een manuele stand. Dit kan vervelend zijn, bijvoorbeeld wanneer je een extra motorrem wil gebruiken.

Hoeveel kost hij?

De prijzen van de Focus 2022 beginnen bij € 31.245 voor de 5-deurs Titanium met de 125 pk sterke 1.0-liter EcoBoost 48V. Behalve de sportieve ST-versies, die meer dan € 42.000 kosten, zijn alle andere varianten verkrijgbaar voor minder dan € 39.000. Zo heeft de rijk uitgeruste Clipper Active X Vignale break met de 1.0 liter EcoBoost 48 volt 155 pk met Powershift een catalogusprijs van € 38.395.

Ons verdict

De updates van deze 2022-versie zorgen ervoor dat de Focus onmiskenbaar moderner wordt. Maar niet alle kleine gebreken worden weggewerkt (afwerking, kwaliteitsindruk). Gelukkig wordt er niet geraakt aan zijn rijplezier, dat nog steeds een referentie is. Nu nog hopen dat de toeleveringsproblemen voor het SYNC 4-systeem, het centrale element van deze facelift, snel opgelost geraakt….


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Focus? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Focus-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km