Testen

Ford Focus RS Limited: beter, harder, scherper

Toen Ford begin 2016 uitpakte met zijn Focus RS, wist die meteen een plaats in onze top 3 van favoriete hot hatches te veroveren. Wat geeft dat als Ford zijn Focus RS uitrust met een Performance-pack met sperdifferentieel?

  • Bervoets Wim
  • 27 november 2017
  • Ford
3,6
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 5,0
    Wegligging
  • 2,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 2,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bediening versnellingsbak
  • Messcherpe voortrein
  • Uitstekend rijgedrag
  • Draaicirkel
  • Rijcomfort
  • Te hoge voorzetels

Voorstellen hoeven we je deze felblauwe duivel dus niet meer. Maar woonde je de afgelopen jaren op een andere planeet, dan vatten we het nog even kort samen: deze generatie Focus RS ruilt zijn karaktervolle vijfcilinder met voorwielaandrijving in voor een viercilinder met vierwielaandrijving en… een driftmodus. O ja, en hij houdt nog steeds van opvallende koetswerkkleuren. In het geval van deze Limited-uitvoering met Performance-pakket is dat opnieuw het bijzonder flashy Nitrous Blue.

Wat houdt het Performance-pakket precies in?

De belangrijkste wijziging is in het chassis terug te vinden: Ford monteert een mechanisch Quaife-sperdifferentieel tussen de voorwielen, dat het wiel met het beste wegcontact bevoordeelt en het wiel dat grip verliest uit de nood helpt. Tel dat op bij de vierwielaandrijving die tot 70% van het vermogen naar de achterwielen kan sturen, en een elektronisch gestuurde koppeling op de achteras die het vermogen naar beide achterwielen controleert, en je voelt al aankomen dat dit blauwe ding wel eens ontzettend hard kan gaan.

Wijzigde er dan ook wat aan de motor?

Nee. De Ford-ingenieurs lieten de 2.3 EcoBoost-viercilinder in het vooronder ongemoeid. Dat betekent dat die nog steeds 350 pk uit de vierpitter produceert en een koppel laat noteren van 440 Nm (470 Nm in overboost). In combinatie met de manuele zesversnellingsbak (de enige mogelijkheid) geeft dat supersonische prestaties: 0-100 km/u neemt 4,7 seconden in beslag, de topsnelheid bedraagt 266 km/u.

En visueel?

Daar nam Ford nog enkele details onder handen. De knetterblauwe koetswerkkleur is standaard, en wordt aangevuld met een matzwarte afwerking voor het dak, de spiegelkappen en de achterspoiler. Binnenin maken de stevige sportzetels plaats voor hardcore Recaro-kuipjes, en 19-duimsvelgen en Brembo-stoppers maken het plaatje af – al kan je die drie items ook aankruisen op de “basis”-RS.

Hoe presteert dit Performance-pakket?

Even radicaal als hij er uitziet. Dat begint al bij het starten: de viercilinder wordt wakkergestoten met een in het interieur versterkte, luide brom, waarop hij zich na enkele seconden weer neervlijt. Zelfs wanneer je er een gewone soepele rijstijl op nahoudt, laat het potentieel van de EcoBoost zich steeds voelen. Koppelrijk in lage toeren, en nog steeds onvermoeibaar in middelhoge toeren. Kies “Sport” in plaats van “Normal” in de rijmodi, en het gaspedaal is iets nerveuzer, terwijl de uitlaat zich meer laat horen met plofjes en knetters.

En wanneer het pedaal echt to the metal gaat?

Dan wordt meteen weer duidelijk waarom de Focus RS een van onze redactiefavorieten is. Het sperdifferentieel zet dat nog meer in de verf. Kan je met de gewone versie in de bocht vroeg op het gas om de vierwielaandrijving het werk te laten doen, dan doe je dat met dit Performance-pack nog eerder. Je hoeft het stuur nog maar een lichte hint te geven van de richting die je uit wil, en de voorwielen hebben de boodschap al lang begrepen. De balans is ook voortreffelijk: je voelt de achterkant meeduwen, terwijl je die in “Track” en “Drift”-modus steeds meer bij het spel kunt betrekken.

Hoe zit het met het rijcomfort?

Dat is een heikel punt bij deze Focus RS: in zijn gewone rijstand is de demping van de Ford al stevig voor je rug. Je kunt met een aparte knop nog voor een sportievere setting kiezen, maar dat is op onze Belgische wegen zelfkastijding. En dan zijn er nog de details: de draaicirkel is te groot, de koppeling in fileverkeer een workout voor je kuit, en de Recaro’s staan te hoog opgesteld. Dat is de prijs die je betaalt voor het entertainment…

Over de prijs gesproken: hoeveel kost deze Limited-versie precies?

Ford zet de Focus RS Limited in zijn catalogus vanaf € 44.320, welgeteld € 4.100 meer dan de gewone RS. Naast het differentieel zijn de blauwe koetswerkkleur en tweekleurige Recaro’s dus standaard. Ford laat je nog bijbetalen voor een snelheidsregelaar, een aanrijdingswaarschuwing met noodremfunctie, achteruitrijcamera en een navigatiesysteem, maar houdt de prijzen ervan redelijk.

Besluit?

De Ford Focus RS was al een zinderende hot hatch, en deze Limited-versie met Performance-pack scherpt dat nog wat meer aan. Hij doet er dankzij het bliksemsnel reagerend sperdifferentieel nog een schepje rijplezier bovenop, maar heeft nog steeds even weinig interesse in rijcomfort als de basisversie. Even checken waar je prioriteiten liggen dus…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km