Testen

Ford Galaxy: Een tweede woning?

Sinds SUV’s en andere crossovers de macht grepen, zitten de traditionele monovolumes in zwaar weer. Daarnaast heeft Renault met zijn Espace de sprong gewaagd door voortaan enigszins op twee paarden te wedden. Bij Ford is er echter geen twijfel mogelijk: de Galaxy was een monovolume en blijft een monovolume. Punt.
  • Piette François
  • 01 april 2016
  • FORD
  • 12 weergaven
2,6
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Kofferinhoud
  • Leuk weggedrag
  • Ruimte voor 7 plaatsen
  • Uitrusting
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Hoge basisprijs
  • Ontgoochelende powershift-bak
  • Verbruik aan de hoge kant

De derde generatie van deze grote monovolume laat in de praktijk nog steeds enorme afmetingen optekenen: bijna 4,8 meter lang, meer dan 2,1 meter breed en 1,7 meter hoog. De omvang van de wagen mag dan van de buitenzijde al indrukwekkend zijn – ook al werden de hoeken bijgevijld om dynamischer te ogen – toch is vooral het interieur verrassend.

Welkom aan boord

En dat mag je letterlijk nemen: je moet haast aan boord “klimmen”. Eens geïnstalleerd vind je snel een comfortabele rijhouding (ze is ook grotendeels instelbaar) en heb je een uitstekend zicht op de weg. Kijk echter even naar achter en de ruimte voor de passagiers en de afstand tot de achterruit is verrassend: dit ding is echt immens.

Een rondleiding op het domein

De Galaxy kijkt niet alleen naar zichzelf: hij richt zich op zijn passagiers. Op de tweede zetelrij vind je drie zetels die los van elkaar verschuifbaar en opklapbaar zijn. Ook wanneer je kroost in volle groei is, is de Galaxy je op het lijf geschreven. En het goede nieuws is dat de derde rij ook voor volwassenen praktisch bruikbaar is, al vereist de toegang wat lenigheid.

Wat kun je erin opbergen?

Het gaat hier natuurlijk niet om een Mazda MX-5: de inhoud van je jas- en broekzakken kan dus probleemloos terecht in een van de vele opbergvakken van deze Galaxy. En dan is er uiteraard nog de koffer, met een volume van 300 liter (met zeven zitplaatsen), 1.301 liter (vijf zitplaatsen) of 2.339 liter (twee plaatsen)! Een enorme opbergruimte dus, maar weet wel dat het duo Seat Alhambra/VW Sharan nog net iets beter doet.

Premiumkwaliteit?

Ford beklemtoont de inspanningen die het heeft geleverd voor de afwerking van de Galaxy. Op het eerste gezicht maakt de topversie van onze testwagen een goede indruk, met zetels in zacht leder, een hoogwaardig instrumentenpaneel, een volledige uitrusting en hedendaags multimediasysteem. Toch moeten we muggenziften en enkele mindere details vermelden: de complexe werking van het multimediasysteem en een paar afwerkingsdetails, zoals de achterste zetels die een schurend geluid maken op slechte wegen.

Onderweg

Onze testwagen was voorzien van de topmotorisatie: de 2.0 TDCi met dubbele turbo, 210 pk en 450 Nm. Een krachtige motor die deze kolos aardig doet accelereren. Ford geeft zelfs een cijfer van 8,8 seconden mee voor de sprint naar 100 km/h! Maar het rijplezier komt echter vooral van het weggedrag: een scherpe voortrein, precies stuur en evenwichtig geheel zorgen ervoor dat de Galaxy bochten verslindt op een manier die geen enkele andere monovolume van zijn formaat – en zijn gewicht – nadoet.

Minpuntje? De Powershift-automaat met zes verzetten die niet dezelfde snelheid en intelligentie voor de dag legt als de DSG met dubbele koppeling van Volkswagen.

Comfort

Zoals we van Ford gewoon zijn, is de demping tot in de puntjes verzorgd. De filtering is opmerkelijk, net als de koetswerkbewegingen: weinig rol in de bochten, maar hoogstaand comfort voor de passagiers. De geluiddemping is bevredigend.

Uitrusting

Naast de optie om de zetels van de tweede en derde zetelrij automatisch neer te klappen, kun je de Galaxy ook aanstippen met de optie om de derde rij automatisch terug op te klappen. Op vlak van veiligheid is er het anti-aanrijdingssysteem met voetgangerherkenning die een aanrijding probeert te verhinderen of de schade probeert te beperken. De grootlichten gaan automatisch aan en de Galaxy kan zich ook bijna volledig zelf parkeren. De intelligente snelheidsregelaar leest verkeersborden en zet weerstand op het gaspedaal om de wagen tegen de toegelaten snelheid te laten rijden. Zo blijven de boetes bij een enthousiaste rijstijl beperkt!

Prijs

Wat diesels betreft, kun je de Galaxy bestellen met de 2.0 TDCi in vier vermogensvarianten: 120, 150, 180 en 210 pk. De prijzen variëren tussen € 35.950 en € 46.230. Ford geeft een gemiddeld verbruik van 5,6 l/100 km op aan de pomp voor onze 2.0 TDCi 210, maar wij noteerden een aanzienlijk hoger verbruik van bijna 8 l/100 km. Lichtjes ontgoochelend.

Besluit

Het segment mag zijn momentum dan wel kwijt zijn en de spelers verlaten misschien snel het veld, maar de Galaxy houdt goed stand en weet zelfs te vernieuwen. En des te beter! Ford heeft met dit model namelijk een wagen met de interieurruimte van een autobus, maar ook een wagen die rijplezier biedt. Deze nieuwe generatie behoudt de essentie en heeft oog voor de details. Jammer voor de aantrekkingskracht van SUV’s, maar Ford speelt hier de kaart van de ratio.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota hard getroffen door halfgeleidercrisis

Toyota hard getroffen door halfgeleidercrisis

De constructeur moet 14 fabrieken stilleggen.

21/09/2021 Meer lezen
Cadillacs eerste EV uitverkocht in… 19 minuten

Cadillacs eerste EV uitverkocht in… 19 minuten

Er waren natuurlijk wel maar 2.023 exemplaren beschikbaar van de Lyriq Debut Edition…

21/09/2021 Meer lezen
Lotus onthult technische fiche van Emira V6

Lotus onthult technische fiche van Emira V6

Twee maand na zijn onthulling publiceert het Britse Lotus officieel de technische fiche van zijn nieuwe sportwagen met zescilinder – en ook een paar prijzen.

21/09/2021 Meer lezen
Toyota Yaris GR krijgt een nog extremere afgeleide

Toyota Yaris GR krijgt een nog extremere afgeleide

Hoewel de Yaris GR op zich al meer rallywagen dan straatauto is, werkt Toyota aan een nog radicalere versie.

20/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km