Testen

Test: Ford Galayx Hybrid, waarom krijgen eenvolumers zo weinig liefde?

Iets meer dan tien jaar geleden werden deze grote, praktische en functionele auto’s op handen gedragen door gezinnen. Vandaag is het tijdperk van de eenvolumers voorbij, want nu heerst de SUV. Kunnen Ford en zijn Galaxy toch nog klanten verleiden met een hybride aandrijflijn in het aanbod?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 10 juni 2021
  • FORD
  • 160 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Efficient en comfortabel onderstel
  • Indrukwekkende ruimte
  • Laag verbruik
  • Uitstekend zicht
  • Afwerkingsdetails
  • Te verbeteren geluidsdemping
  • Verouderd en weinig aantrekkelijk design

Test: Ford Galayx Hybrid, waarom krijgen eenvolumers zo weinig liefde?

Begin de jaren 2000 was de tijd vruchtbaar voor allerlei soorten eenvolumers. Het onderliggende idee bij dit soort hoge auto’s was eigenlijk schitterend: in een zo compact mogelijke wagen zo veel mogelijk binnenruimte creëren. Sommige constructeurs wisten in dit soort krachttoeren echt het verschil te maken. Ford was er zo een, met de Galaxy. De jongste jaren is het enthousiasme echter verdwenen. Grote eenvolumers waren in 2020 nog maar goed voor een marktaandeel van 2,6 procent. Die cijfers hebben trouwens het doodsvonnis getekend van de Amerikaan, die na deze generatie geen opvolging meer krijgt. Als laatste eerbetoon geeft Ford zijn grote zevenzitter echter nog een hybride versie. Maar is die echt interessant?

Blij weerzien

Test: Ford Galayx Hybrid, waarom krijgen eenvolumers zo weinig liefde?

Onder de motorkap van deze Galaxy ligt een viercilinder van 2.500 cc, een kleine batterij van nauwelijks meer dan 1 kWh en een automatische versnellingsbak. We kennen dit blok al sinds onze test van de Ford Kuga Hybrid van maart van dit jaar. Dat is een interessante toetssteen, want de dood van de eenvolumers is net het brood van de SUV’s.

We waren heel tevreden met deze aandrijflijn in de Kuga, en in de Galaxy blijft die vaststelling overeind. Hernemingen verlopen correct en je hebt geen probleem om met de verkeersstroom mee te komen. Maar ondanks zijn 190 pk is deze eenvolumer verre van een grondraket. Dat blijkt ook uit zijn sprinttijd naar 100 km/u van 10 seconden rond. De Kuga is net dat ietsje dynamischer. Dat voordeel haalt hij ongetwijfeld uit het gewichtsverschil. De SUV weegt namelijk 1,7 ton terwijl de Galaxy in de buurt van de 2 ton komt, en dat voel je aan het stuur.

De eenvolumer is meer geneigd tot onderstuur en gaat verder hellen in bochten. We nemen het hem echter niet kwalijk. Hij is in de eerste plaats ontwikkeld om tot 7 passagiers op een comfortabele manier te vervoeren. En dat doet hij uitstekend.

Comfortabele veranda op wielen

Test: Ford Galayx Hybrid, waarom krijgen eenvolumers zo weinig liefde?

Comfort is namelijk het domein waar hij echt uitblinkt. De ophanging is soepel en slorpt alle wegoneffenheden zeer goed op. Zijn silhouet komt bovendien met een zeker ‘visueel plezier’. Je ziet alles van in het interieur: zodra je aan het stuur gaat zitten, krijg je het gevoel in een rijdende veranda te zitten. Onze testauto was dan ook uitgerust met een immens schuifdak dat nog bijdraagt aan dit gevoel. Al dat glas is zeer aangenaam, maar de medaille heeft ook een keerzijde. De veranda is namelijk iets minder goed geïsoleerd dan de cocon van de Kuga en je hoort er iets meer stroomlijn- en rolgeluiden.

Mussendorst

Test: Ford Galayx Hybrid, waarom krijgen eenvolumers zo weinig liefde?

Een ander punt waarin deze grote Ford uitblinkt, is in het verbruik. Tijdens onze rustig gereden test klokten wij af op een verbruik van 5,8 l/100 km (volgens de boordcomputer). Dat is nog minder dan de nochtans lichtere Kuga. In tegenstelling tot de meer dynamische SUV nodigt de eenvolumer namelijk uit tot een zachte en anticiperende rijstijl. In de buurt komen van het door Ford aangekondigde WLTP-verbruik (6 l/100 km) is dus helemaal niet onmogelijk. Deze hybride aandrijflijn blijkt zelfs minder dorstig dan de dieselmotoren die de rest van het Galaxy-gamma vormen.

Waarom toch een SUV?

Test: Ford Galayx Hybrid, waarom krijgen eenvolumers zo weinig liefde?

Sinds het begin van deze test blijven we maar de Galaxy vergelijken met de Kuga, aangezien ze met dezelfde motor uitgerust zijn. Qua formaat is de equivalente SUV binnen het Ford-gamma nochtans de machtige Edge. Die laatste is namelijk op één centimeter na even lang als onze eenvolumer. Ze zijn bovendien even hoog. Maar terwijl de Edge in vijfzitsopstelling tot 800 liter kofferruimte biedt, slikt de Galaxy 1.206 liter. Met alle stoelen neergeklapt kan er 1.847 liter in de Edge. En in de Galaxy? 2.339 liter. Een laatste voordeel, en niet van het minste, is dat de 7 zitplaatsen van de eenvolumer niet eens verkrijgbaar zijn in de grote SUV. Daarvoor moet je kiezen voor de Explorer, maar dan ontploft het prijskaartje gewoon.

Kortom: bij een vergelijkbaar comfort, een even hoog verbruik en meer binnenruimte snappen we niet waarom je nog de SUV zou kiezen.

Weinig opwindend…

Test: Ford Galayx Hybrid, waarom krijgen eenvolumers zo weinig liefde?

Maar SUV’s verleiden meer dan deze grote eenvolumer door hun stijl. We moeten toegeven dat onze Galaxy er niet meer okselfris uitziet. Deze derde generatie kwam in 2014 op de markt en sindsdien is het interieur niet meer geëvolueerd. Je vindt er nog steeds een massa knoppen en een fors Sony-symbool in het midden van het dashboard, een element dat al lang niet meer in de mode is. Het centrale scherm is gelukkig wel compatibel met de meest recente connectiviteit, met name Android Auto en Apple CarPlay. De tellers zijn grotendeels digitaal, maar gelukkig nog niet helemaal. De jongste facelift stamt alweer uit 2019. We moeten dus niet onnozel doen: daar zit het grootste probleem.

Niet goedkoop, maar minder duur dan een SUV

Test: Ford Galayx Hybrid, waarom krijgen eenvolumers zo weinig liefde?

Met deze nieuwe hybride aandrijflijn begint de Galaxy bij 44.840 euro, maar reken op nog eens 3.000 euro extra voor het uitrustingsniveau Titanium van onze testwagen. Dat is natuurlijk wel een fors bedrag, maar het is wel nog steeds minder dan de 51.900 euro die Ford vraagt voor de ongeveer even grote SUV Edge. En hopla, nog een punt voor de eenvolumer. In Wallonië en Brussel kampt hij echter wel met hetzelfde nadeel als de Kuga met dezelfde motor, namelijk een grote cilinderinhoud die tot een fiscale afstraffing leidt.

Ons verdict

Test: Ford Galayx Hybrid, waarom krijgen eenvolumers zo weinig liefde?

Deze hybride aandrijflijn is misschien wel de meest uitgekiende motor in het gamma van de Galaxy. Hij is zuinig, comfortabel en biedt een binnenruimte zonder gelijke, dus op papier heeft deze grote eenvolumer alles om zelfs de grootste SUV-liefhebbers over de schreef te trekken. Alleen doet onze grote loebas je niet dromen en ziet hij er zelfs wat verouderd uit. Ongetwijfeld is het imago de reden waarom deze Galaxy vandaag zo wordt genegeerd. Maar weet dat zijn sportiever ogende afgeleide S-Max nu ook als hybride verkrijgbaar is. Goed nieuws voor grote gezinnen.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Galaxy ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Galaxy zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Akio Toyoda blijft zijn invloed gebruiken om de elektrische auto de wind uit de zeilen te nemen.

23/09/2021 Meer lezen
Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

De Japanners hebben aan alles gedacht.

22/09/2021 Meer lezen
Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Het Tsjechische merk volgt daarmee dezelfde strategie als Mercedes.

22/09/2021 Meer lezen
Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Er worden er slechts 125 van gemaakt.

22/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km