Skoda
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Dankzij een nieuw modulair platform geniet de Ford Kuga een heel divers motorenpalet. Naast conventionele benzine- en dieselmotoren staat in zijn aanbod nu ook een mildhybride diesel (die we recent aan de tand konden voelen), maar ook twee hybrides: een conventionele, die in de herfst op de markt komt, en een plug-inhybride, die we hier ontdekken.
Met uitzondering van een paar logo’s en een extra klep rechts vooraan waarachter de laadingang schuilgaat is de esthetiek van deze hybride versie niet van de andere Kuga’s te onderscheiden. Alle verschillen zitten dus onderhuids. Zijn nieuwe hybride geheel combineert een 2.5-benzineviercilinder van 152 pk die volgens de Atkinsoncyclus draait met een elektromotor van 110 pk en een continu variabele transmissie (CVT). Samen ontwikkelen ze een vermogen van 225 pk.
Het elektrische deel wordt gevoed door een accu van 14,4 kWh die onder de vloer opgeborgen is. Die vrij grote opslagcapaciteit brengt de 1,85 ton zware softroader zo’n 56 puur elektrische kilometers ver volgens de WLTP-cyclus. Op papier is de uitstoot indrukwekkend: het gemiddelde normverbruik ligt op 1,4 l/100 km, de CO2-uitstoot op 32 g/km (26 g/km volgens NEDC 2.0). Bovendien slikken de batterij en de nodige laders van deze plug-inversie ‘slechts’ 64 liter van de koffer in (581 liter).
Eens hij in beweging komt maakt deze nieuwe plug-inhybride Kuga indruk door zijn stille werking, zelfs wanneer de verbrandingsmotor actief is. Enkel de CVT-overbrenging doorbreekt de rust soms door bij krachtig optrekken de atmosferische verbrandingsmotor hoog in de toeren te jagen. Voor de rest toont deze stekkerversie zich even agiel en dynamisch als elke andere Kuga, ondanks een meergewicht van 200 kilo. Voor wat het verbruik betreft klokten wij een vlotte rit in de streek rond Luik af op een respectabel gemiddelde van 5,2 l/100 km, terwijl de batterij al bijna helemaal leeg was gereden door een collega voor wij de sleutels in handen kregen.
Goed nieuws: deze nieuwe plug-inversie kost even veel als de goed uitgeruste diesel van 190 pk. Concreet geeft dat een startprijs van 38.650 euro voor deze stekkerhybride Kuga. Dat is een paar honderd euro minder dan zijn Franse en Duitse rivalen.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?