Testen

Test: Ford Kuga PHEV, Mijnheer Proper

Met de nieuwe Kuga heeft Ford een nieuwe plug-inhybride motorversie geïntroduceerd. Helpt die echt om de dorst van de populaire SUV te verlagen?
  • Bouland Felix
  • 01 april 2020
  • Ford
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Geruisloosheid
  • Onaangetaste binnenruimte
  • Zeer efficiënte hybride aandrijflijn
  • Interne lader van maximum 4 kW
  • Koffer krimpt met 64 liter
  • Meergewicht

Test: Ford Kuga PHEV, Mijnheer Proper

Dankzij een nieuw modulair platform geniet de Ford Kuga een heel divers motorenpalet. Naast conventionele benzine- en dieselmotoren staat in zijn aanbod nu ook een mildhybride diesel (die we recent aan de tand konden voelen), maar ook twee hybrides: een conventionele, die in de herfst op de markt komt, en een plug-inhybride, die we hier ontdekken.

Test: Ford Kuga PHEV, Mijnheer Proper

Eendracht maakt macht

Met uitzondering van een paar logo’s en een extra klep rechts vooraan waarachter de laadingang schuilgaat is de esthetiek van deze hybride versie niet van de andere Kuga’s te onderscheiden. Alle verschillen zitten dus onderhuids. Zijn nieuwe hybride geheel combineert een 2.5-benzineviercilinder van 152 pk die volgens de Atkinsoncyclus draait met een elektromotor van 110 pk en een continu variabele transmissie (CVT). Samen ontwikkelen ze een vermogen van 225 pk.

Test: Ford Kuga PHEV, Mijnheer Proper

In de kelder

Het elektrische deel wordt gevoed door een accu van 14,4 kWh die onder de vloer opgeborgen is. Die vrij grote opslagcapaciteit brengt de 1,85 ton zware softroader zo’n 56 puur elektrische kilometers ver volgens de WLTP-cyclus. Op papier is de uitstoot indrukwekkend: het gemiddelde normverbruik ligt op 1,4 l/100 km, de CO2-uitstoot op 32 g/km (26 g/km volgens NEDC 2.0). Bovendien slikken de batterij en de nodige laders van deze plug-inversie ‘slechts’ 64 liter van de koffer in (581 liter).

Test: Ford Kuga PHEV, Mijnheer Proper
Test: Ford Kuga PHEV, Mijnheer Proper

Stiltekoning

Eens hij in beweging komt maakt deze nieuwe plug-inhybride Kuga indruk door zijn stille werking, zelfs wanneer de verbrandingsmotor actief is. Enkel de CVT-overbrenging doorbreekt de rust soms door bij krachtig optrekken de atmosferische verbrandingsmotor hoog in de toeren te jagen. Voor de rest toont deze stekkerversie zich even agiel en dynamisch als elke andere Kuga, ondanks een meergewicht van 200 kilo. Voor wat het verbruik betreft klokten wij een vlotte rit in de streek rond Luik af op een respectabel gemiddelde van 5,2 l/100 km, terwijl de batterij al bijna helemaal leeg was gereden door een collega voor wij de sleutels in handen kregen.

Test: Ford Kuga PHEV, Mijnheer Proper

In de roos

Goed nieuws: deze nieuwe plug-inversie kost even veel als de goed uitgeruste diesel van 190 pk. Concreet geeft dat een startprijs van 38.650 euro voor deze stekkerhybride Kuga. Dat is een paar honderd euro minder dan zijn Franse en Duitse rivalen.

Test: Ford Kuga PHEV, Mijnheer Proper

Ons verdict

Met de Kuga PHEV introduceert Ford een nieuwe, bijzonder efficiënte en stille hybride aandrijflijn. De grote batterij maakt bovendien dat deze grote SUV toekomt met echt maar een heel klein beetje loodvrij… op voorwaarde dat je hem regelmatig oplaadt, uiteraard.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,4 /5 Test: Dacia Spring Extreme Electric 65, de (bijna) alleskunner

Test: Dacia Spring Extreme Electric 65, de (bijna) alleskunner

De kleine Dacia Spring trok naar de fitness en zag zijn vermogen daardoor met bijna 50% toenemen, zonder aan rijbereik in te boeten. Maar maken die 20 extra pk’s echt een verschil?

3,8 /5

3,6 /5 Test: Volkswagen ID.5, de coupé die geen coupé wilt zijn

Test: Volkswagen ID.5, de coupé die geen coupé wilt zijn

De Volkswagen ID.5 is het gladder gelijnde broertje van de ID.4, maar dat wilt niet zeggen dat je veel moet opofferen op praktisch vlak.

3,9 /5 Test: Lexus NX 450h+, subtiele maar belangrijke revolutie

Test: Lexus NX 450h+, subtiele maar belangrijke revolutie

De NX 450h+ vertegenwoordigt een revolutie bij Lexus, want het is de eerste plug-inhybride van het merk. Maar is het een geslaagde eerste poging van de Japanse constructeur?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 25.990
2021
7.100 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.181
2021
1.500 km