Testen

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

De Ford Kuga verovert weer zijn plekje in de spotlights met de komst van een volledig nieuwe generatie. De SUV wil ruimer en plezieriger zijn maar ook schoner. Het toppunt van veelzijdigheid?
  • Bouland Felix
  • 20 maart 2020
  • Ford
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch weggedrag
  • Meer ruimte
  • Ruim aanbod motoren
  • Afwerkingsdetails
  • Automatische versnellingsbak enkel voor diese

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Na de Ford Focus mag nu de SUV Kuga gebruik maken van het modulaire platform C2 als nieuwe basis. Dit is veel meer dan een gewone technische evolutie, waardoor de Kuga in één klap toetreedt tot een nieuw tijdperk voor Ford, namelijk dat van de elektrificatie en de rijdynamiek.

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Sportiever

Op het eerste gezicht evolueert de Kuga naar een nieuwe en strakkere esthetiek. Uiteraard zijn de typische details van het merk zoals het zeshoekige radiatorrooster weer van de partij. Maar de SUV pakt vooral uit met sportievere proporties. De reden daarvoor is eenvoudig: de nieuwkomer is in alle richtingen gegroeid, behalve in de hoogte (- 27 millimeter).

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Herkenbaar

Het koetswerk mag dan een heel eigen identiteit verworven hebben, maar het interieur lijkt zo uit de jongste Fiesta of Focus te komen. Je kijkt op een horizontaal dashboard dat wordt gedomineerd door het aanraakscherm in tabletopstelling van de navigatie. In vergelijking met zijn voorganger gaat hij er natuurlijk wel fors op vooruit. Toch had de binnenruimte best wat mooier afgewerkt mogen zijn. Achterin genieten de passagiers dankzij de langere wielbasis meer beenruimte. Het comfort wordt nog vergroot met de standaard verschuifbare achterbank. Tot slot groeit ook de koffer met 189 liter om uit te komen op 645 liter. Daarmee is dat meteen een van de grootste in het segment.

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht
Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Brede keuze

Qua motorenpalet is Ford voor een heel breed gamma gegaan. Zo ligt in de neus onder meer de 1.5-benzinedriecilinder EcoBoost van 120 of 150 pk. Hij heeft gezelschap van drie diesels van 1,5 tot 2 liter met vermogens van 120 tot 190 pk. Daarnaast komen nog twee hybrides: een conventionele hybride die in oktober bij de dealers staat en een plug-inhybride waarvan we heel binnenkort al een testverslag kunnen brengen.

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Terug naar de bron

Op de weg haalt de Kuga het beste uit zijn nieuwe onderstel. De chassismeesters van Lommel konden vertrekken van een stijvere en lichtere basis, en dat is eraan te voelen. Dit is een SUV met een duidelijk uitgesproken dynamisch karakter. Op bochtige wegen geeft het directe en precieze stuur een heel natuurlijk gevoel. Je gebruikt het om deze dikke auto te mennen via een onderstel dat perfect op niveau is. De wieltreinen lijken onverstoorbaar binnen de gripgrens van de vier banden. Rolneigingen zijn er nog wel, maar ze zijn relatief goed onder controle. Keerzijde van de medaille is een eerder middelmatige filtering en een stug comfort. Vooral in de ST-Line. Je kan niet alles hebben.

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht
Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Koppel en verbruik

Het andere goede nieuws komt van de 150 pk sterke mildhybride diesel van 48V. Met zijn soepele karakter en lange adem brengt hij een frisse wind in een wereld waar motoren worden verstikt door hun uitstootbeperkende systemen. Bovendien klokten we onze stevige testrit af met een gemiddelde van 5,9 l/100 km, exact de gehomologeerde WLTP-waarde.

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Een paar bankbriefjes meer

Ondanks zijn volledige vernieuwing is de startprijs van de Kuga met slechts 150 euro gestegen. De basisversie Trend met de benzinedriecilinder is er vanaf 28.300 euro (mei 2020) en heeft dan reeds alle veiligheidssystemen, van de spoorassistent over de noodremhulp tot de voetgangerherkenning.

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Ons verdict

Dankzij een nieuw platform biedt de nieuwe Ford Kuga zijn passagiers meer veiligheid en ruimte. Tegelijk verwaarloost de SUV het imago van zijn merk in Europa niet door zijn bestuurder te verblijden met een dynamisch onderstel.

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km