Testen

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 juli 2022
  • Ford
  • 8.524 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,5
    Prijs-kwaliteit
  • 2,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Innemende V8
  • Onklopbare prijs-prestatieverhouding
  • Overtuigend GT-weggedrag
  • Charismatische stijl
  • Ontradende kosten/belastingen
  • Afwerkingsdetails
  • Verouderend infotainmentsysteem
  • Verbruik bij ‘stevige’ rijstijl

In tijden waarin de ene na de andere elektrische auto naar de redactie komt, lijkt het zien van een 'goede oude' Mustang met een atmosferische 5.0 liter V8 bijna een dagdroom! Vooral omdat het Mustang-label nu ook deel uitmaakt van de elektrificatiestrategie van de Amerikaanse reus. En toch, ook al gaat Ford duidelijk de elektrische toer op (zelfs de F-150 pick-up gaat die toer op!), er zijn iconen nog steeds weerstand bieden. De officieel in 2015 in Europa gelanceerde zesde generatie van de Mustang, die in 2018 een facelift kreeg, is al geleverd in talloze speciale versies om de vlam brandend te houden, van de Bullit tot de radicale (maar hier niet officieel ingevoerde) Shelby GT500.

Alleen als Convertible en met V8

Om de Amerikaanse droom rond zijn Mustang levend te houden, biedt Ford Europa nu een 'California Special'-versie aan. Een variant die, volgens het persbericht, bedoeld is als knipoog naar het oorspronkelijke gelijknamige model dat in 1968 op de Amerikaanse markt verscheen.

Afgezien van de marketingnaam is het in de praktijk een uitrustingspakket dat California Special heet en voor € 2.100 op de Convertible wordt aangeboden. En dat uitsluitend met de 5.0l V8 van 449 pk van de GT-versie. De Mustang wordt immers niet langer aangeboden met de 2.3 liter viercilinder EcoBoost, maar uitsluitend met de grommende achtcilinder.

Marketing gimmick

Voor deze prijs bevat het California Special pack een specifieke zwarte grille en heel wat "GT/CS" logo's, zowel binnen als buiten. Onder andere in de vorm van stickers die van look veranderen afhankelijk van het omgevingslicht. Maar we moeten toegeven dat we het verschil niet echt merkten. Ik moet wel zeggen dat onze paar testdagen uitsluitend onder een zon in Californische stijl plaatsvonden!

Aan boord van deze CS-versie vinden we een "carbon" afwerking op het dashboard, rode stiksels, geklimatiseerde "Miko Suède" zetels (zeer comfortabel!) en specifieke vloermatten.

Tenslotte zijn er ook nog 19 duim grote 5-spaaks "Carbonized Gray" velgen. Kortom, niet genoeg om de Mustang GT Convertible fundamenteel te veranderen. Maar het geeft het wel een leuk extra 'collectors' tintje...

Ouderwets’

Op praktisch vlak blijft de Mustang een 'ouderwetse' cabrio. Hoewel de soft top elektrisch te openen is (in 8 seconden), moet hij dus nog steeds met de hand ontgrendeld worden. 

Bovendien moet je, om van de mooie afwerking te genieten, uit de auto stappen en met de hand de plastic afdekplaten bovenop de zijkanten aan te brengen. Maar om heel eerlijk te zijn deden we het maar één keer, vlak voor onze fotoshoot... En de antenne ziet er ook een beetje ouderwets uit!

De essentie, niet (te) veel overbodigs

Over het algemeen is de afwerking van deze Mustang Convertible niet opgewassen tegen die van premium rivalen als de BMW 4 Reeks Cabrio. Maar ook de prijzen zitten natuurlijk niet op dezelfde lijn... En dat is ook het geval voor het infotainmentsysteem. Het SYNC3-systeem is wat verouderd qua look (om nog maar te zwijgen van het feit dat het jaren geleden is dat we een CD-speler in een testauto hebben gehad!), maar toch biedt het 8 duim grote aanraakscherm al het nodige om aan de behoeften van geconnecteerde bestuurders te voldoen.

Er zijn ook verschillende rijmodi. Zo veel zelfs dat het niet altijd gemakkelijk is om bij de eerste poging de gewenste modus te vinden, want je moet ze allemaal na elkaar doorbladeren. Maar je kunt ook voortdurend in Sport + blijven, de stand die naar onze mening het beste bij deze Mustang GT/CS cabriolet past...


Grand Touring

Als je een 'veeleisende chauffeur' bent, raden we de recente Mach-1 versie aan die Ford ook in zijn gamma heeft. Niet zozeer voor de handvol extra pk's (460 pk) die zijn V8 biedt, maar wel voor de mogelijkheid om een handgeschakelde versnellingsbak te bestellen, en ook voor zijn preciezere besturing en sportievere wegligging. Maar de Mach-1 is uitsluitend verkrijgbaar als coupé. Voor wie graag "Grand Touring" rijdt, is de enkel met een tientraps automaat leverbare Mustang GT/CS niettemin een uitstekende keuze. Zonder hem op te jagen, kan je er een hoog tempo op nahouden terwijl je geniet van de bedwelmende melodie van zijn V8. In veeleisender rijomstandigheden voelt hij wat losser aan, en heb je af te rekenen met een wat vage besturing en een versnellingsbak die soms aarzelt tussen zijn vele versnellingen. Maar deze Mustang GT/CS blijft prettig om snel mee om te gaan, terwijl hij een goed comfortniveau behoudt.

In elk geval ben je met de 5.0 liter V8 niet ondergemotoriseerd: hij biedt een mooie rondheid (529 Nm) bij soepel rijden en een mooie soundtrack bij sportief rijden. De 0 naar 100-sprint wordt in 4,5 seconden afgehaspeld. En de aanwezigheid van een differentieel met beperkte slip maakt het mogelijk een goede grip te behouden, zelfs als de elektronische hulpmiddelen uitgeschakeld zijn voor meer "actief" rijden.

Hoeveel kost hij? 

Wat de prijzen betreft is er goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat de catalogusprijs redelijk blijft voor een 449 pk sterke cabrio met automatische versnellingsbak: €64.400, of €62.300 voor de Mustang GT Convertible plus €2.100 voor het California Special pack. Ter vergelijking: een BMW 440i Cabriolet (374 pk) kost al minstens € 76.750, terwijl de M4 Cabriolet (510 pk) start bij bijna € 105.000.

Het slechte nieuws is dat deze aankoopprijs nog maar het begin is van een reeks extra kosten die eerder ontmoedigend werken, met de inschrijvings- en wegenbelastingen voor een 5.0 liter V8 met 330 kW en een gehomologeerde CO2-uitstoot van 260 g/km. Om nog maar te zwijgen van het brandstofverbruik, dat snel hoog oploopt. Aan een rustiger tempo slaagden we er echter in de dorst van het model onder de 10l/100 km te houden (en dat met het dak omlaag). Als je het potentieel van de charismatische V8 meer benut, kan je minstens 12 l/100 km verwachten, of zelfs veel meer met een zware voet. Op de verlaten landweggetjes van onze traditionele 'speeltuin', haalden we eerder 18l/100 km.

Ons verdict

Eerlijk gezegd zorgt het California Special pack niet voor een transformatie van de Mustang GT Convertible, wat de Mach-1 wel doet met de coupé. Toch zet deze uitvoering de Amerikaanse cabrio opnieuw in de schijnwerpers deze zomer, ondanks zijn ‘gevorderde leeftijd’, met daarbovenop een aantal leuke extra’s wat de uitrusting betreft. Maar om daarmee in 2022 ‘rationeel’ de aankoop van iets emotioneels als een atmosferische 5.0 liter V8 te rechtvaardigen...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Mustang? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Mustang-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Peugeot 408, een praktische look!

Test: Peugeot 408, een praktische look!

Heeft deze 408, die weliswaar hoger, groter en verleidelijker is, echt een bestaansreden naast de al zeer leuke 308?

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

2,1 /5 Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Dat is een combinatie van twee begrippen die we niet meteen verwacht hadden in één voertuig! En toch is deze Citroën Ami in zijn gelimiteerde Buggy-versie te gebruiken zonder rijbewijs, en geeft hij je een instant smile!

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km