Testen

Ford Mustang 2.3 Cabriolet: Canada Dry-effect?

Moet een gespierde muscle car met een geschiedenis zoals de Mustang echt een V8 onder de motorkap hebben? Die vraag proberen we te beantwoorden in deze test met de viercilinderversie.

  • Piette François
  • 21 maart 2016
  • Ford
  • 640 weergaven
2,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 5,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Algemeen comfort
  • Beperkte prijs
  • Een zuinige mustang
  • Evenwichtig weggedrag
  • Lijn
  • Afwerkingsdetails
  • Bediening van versnellingsbak
  • Saai motorgeluid
  • Teleurstellende ruimte achterin

Voor veel liefhebbers staat een Mustang synoniem voor een imposante smoel, veel geluid en snelle acceleraties. Met een V8-motor dus. Maar de ontradende taksen en het hoge verbruik brengen de liefhebber in kwestie meestal tot rede. Ford biedt daarom, behalve de V8-versie, een model met vier cilinders dat veel minder zwaar doorweegt op de portefeuille. Maar blijft er nog iets over van de geest van het model?

Opwindend?

Met zo’n front is het moeilijk om onopgemerkt voorbij te rijden. Terwijl dit een kleine auto is naar Amerikaanse normen, maken de afmetingen indruk op een Europeaan: 4,78 meter lengte en 1,92 meter breedte. De natuurlijke agressie van dit model zorgt ervoor dat de auto schijnbaar klaarstaat om aan te vallen, zelfs wanneer hij stilstaat. De designers zijn duidelijk in hun opzet geslaagd.

Amerikaanse sfeer

In het interieur lijkt de stijl minder goed gelukt. Natuurlijk zijn er veel nostalgische verwijzingen, zoals de twee nissen van de boordplank. De kwaliteit ging er sterk op vooruit tegenover de vorige versies. Maar het geheel blijft te somber en de afwerking loopt achter in vergelijking met de nieuwste Europese realisaties.

Plaats voor iedereen?

Met zulke afmetingen zou je verwachten dat vier dikkere volwassenen gemakkelijk plaats kunnen nemen. Dat is niet het geval: op de achterste plaatsen is er niet veel ruimte en de toegang verloopt moeilijk. Voorin is er daarentegen ruimte te over. De bagageruimte kunnen we net als de achterbank niet bepaald genereus noemen.

Motor met mooi palmares?

Enkele fouten uit een niet zo ver verleden zorgden ervoor dat de Mustang aangedreven werd door minder beschaafde motoren, maar vandaag is dat anders. Het is een viercilinder, maar niet de eerste de beste. Ford heeft gekozen voor zijn beste exemplaar: een 2,3 liter met directe injectie en turbolading, die 314 pk en een koppel van 434 Nm ontwikkelt. Die waarden zijn iets beter dan in de vorige Mustang … met V8. De Focus RS gebruikt trouwens ook deze motor, in een herwerkte variant met 350 pk.

Sensaties?

Eerst komt de Mustang tot leven met een banaal geluid. Ondanks de inspanningen van Ford om de akoestiek van de motor te verzorgen, zingt deze viercilinder niet vrolijk. En de herhaling van het motorgeluid door de luidsprekers stelt ook teleur, wegens te artificieel. Als we het geluid buiten beschouwing laten, moeten we vaststellen dat deze kleine motor wel knap werk levert.

Hij staat voortdurend paraat, is soepel onder 4.000 tr/min en presteert met verve daarboven. Verwacht je echter niet aan duivelse acceleraties: het gewicht beknot de gewilligheid van de motor. Onze testwagen was uitgerust met een goed gespreide manuele zesversnellingsbak. Helaas is de bediening middelmatig: tijdens spannende momenten durft hij weleens te haperen.

Weggedrag

Vroeger accelereerden Mustangs bliksemsnel in rechte lijn, maar ze kenmerkten zich ook door een vaag en ongecontroleerd weggedrag.  Vandaag doet de nieuwe Mustang alles correct, hij beschikt trouwens over vier onafhankelijk opgehangen wielen. Een primeur voor een ‘traditionele’ Mustang.

Met zo’n lichte motor op de vooras, achterwielaandrijving en een ophanging die eindelijk goed afgesteld is, beschikt de Mustang over een hedendaags weggedrag. Je voelt trouwens dat de auto ontworpen werd voor sterkere motoren, want de grip is uitstekend. De 2.3 Ecoboost is niet in staat om de limieten van het chassis te bereiken. Wanneer de achterkant met uitgeschakelde rijhulpsystemen gaat glijden, doet hij dat heel geleidelijk. Houd wel altijd in het achterhoofd dat deze grote auto veel plaats inneemt op de weg. Nog iets wat we betreuren? De stuurbekrachtiging is weinig communicatief.

Comfort

De Mustang biedt ook een zeer comfortabel wegcontact, karakteristiek voor de vroegere modellen. De Mustang absorbeert oneffenheden in het wegdek goed, hij is comfortabeler dan de Europese sportwagens. De kleine motor blijft trouwens erg stil in het interieur. Wanneer je open rijdt met een hoge snelheid, zijn turbulenties wel goed merkbaar: Ford biedt (nog?) geen windnet aan.

Uitrusting

De Amerikanen werden destijds altijd bejubeld om hun weelderige uitrusting, maar de tijden zijn een beetje veranderd. Deze nieuwe Mustang beschikt weliswaar over SYNC 2, een volledig multimediasysteem. Maar voor de rest hinkt de Mustang achterop tegenover de nieuwste realisaties op het Oude Continent. Het aantal rijhulpsystemen is beperkt en de kap werkt weliswaar elektrisch maar moet je met de hand vergrendelen. Ze beweegt ook alleen wanneer de auto stilstaat. 

Budget

De Mustang heeft een basisprijs van 37.000 euro en vraagt 4.000 euro extra voor het genot van rijden in openlucht. De optielijst is beperkt en de prijs blijft bescheiden. Op het vlak van de belastingen is deze viercilinder veel draaglijker dan de V8, met zijn CO2-uitstoot van 179 g/km. Aan de pomp doet de viercilinder zijn gebrek aan muzikaliteit al snel vergeten. Met een gemiddeld verbruik van 10 l/100 km blijkt hij opmerkelijk zuiniger dan de dikke V8.

Conclusie

Zelfs met vier cilinders blijft de Mustang erg verleidelijk. We moeten toegeven dat hij niet zo mooi klinkt, maar zijn lichte viercilinder bespaart je stevige rekeningen aan de pomp en zorgt voor een evenwichtig weggedrag. Een primeur voor een Mustang? Na deze test begrijpen we beter waarom deze versie het best verkoopt in België, Europa en zelfs de Verenigde Staten. De tijden veranderen, de auto’s evolueren. En voor de prijs moet je het zeker niet laten.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km