Testen

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Met zijn gigantische V8 die frisse lucht ingeblazen krijgt door een compressor is deze Shelby GT500 niet minder dan de krachtigste straatlegale Mustang ooit. Een monsterlijke katapult van meer dan 750 pk.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 juni 2021
  • FORD
  • 62 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,5
    Prijs-kwaliteit
  • 2,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bedwelmende sound
  • Indrukwekkende motor
  • Uitmuntende versnellingsbak met dubbele koppe
  • Verhouding prijs-prestaties (VS)
  • Niet officieel in Europa ingevoerd
  • V8 niet steeds even eenvoudig te doseren

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

De naam Mustang doet op zich al denken aan betoverende wilde ritten, maar wanneer daar het legendarische etiket Shelby bij komt, schiet het reistempo in één klap de hoogte in. Wie benzine door de aderen stromen heeft gaat spontaan glimlachen bij een kennismaking met de Mustang Shelby GT500, de topversie van de mythische Amerikaanse sportwagen die door Ford Performance is opgevoerd. Temeer omdat Ford bij deze kennismaking meteen ook een paar voorgangers had verzameld van de bejubelde bloedlijn die Carroll Shelby in 1967 lanceerde.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Holiday on ice

De enige pretbederver van de dag is de regen die vandaag ons testterrein, Fords circuit in Lommel, teistert. Het belooft een delicate oefening te worden om bijna 850 Nm op enkel de achterwielen los te laten.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Onder de motorkap van het monster ligt een grondig geëvolueerde V8-motor uit de Shelby GT350. De met de hand geassembleerde (iets waar een plaatje onder de motorkap trots naar verwijst) aluminium 5,2-liter wordt met frisse lucht gevoed door een forse Roots-compressor en ontwikkelt zo 760 pk bij 7.300 o/m en een indrukwekkend koppel van 847 Nm bij 5.000 o/m. Dat geeft hem recht op de titel “krachtigste straatlegale Mustang ooit”.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Heiligschennis?

Maar wat deze nieuwe generatie vooral onderscheidt van de vorige GT500 is de verdwijning van de oude manuele versnellingspook. Om het vermogen van de V8 op de achterbenen van deze Mustang over te brengen kiest Ford Performance voor een gloednieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling van Tremec die is ontwikkeld in… België. Hij telt 7 verhoudingen en bijna even veel rijmodi om hem verschillende gezichten te geven. Van boterzacht voor gebruik op de openbare weg tot heel explosief om in minder dan 100 milliseconden van versnelling te wisselen en uit te kunnen blinken in de drag races die in de VS zo populair zijn.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

‘Sober’ interieur

In vergelijking met het eerder opzichtige uiterlijk van deze Shelby – en we verwijzen dan niet enkel naar de kleur maar ook naar de vele specifieke stroomlijnhulpmiddelen (en onze testwagen was niet eens uitgerust met het optionele Carbon Fiber Track-pack dat een nog grotere achterspoiler van een Mustang GT4-racewagen toevoegt) – lijkt het interieur soberder.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult
Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Naast het Ford-logo dat is geschrapt en vervangen door een cobra van Shelby blijft het interieur namelijk vrijwel identiek aan dat van een conventionele Mustang.

Nekwervelbreker

Maar daar houdt elke vergelijking op. Zodra de V8 tot leven wordt gewekt en vrij mag brullen door zijn gestuurde uitlaat voel je dat je de teugels van een heel bijzondere hengst in handen hebt. Dat bevestigde hij trouwens heel snel, want Ford nodigde ons uit om de GT500 te leren kennen via een reeks acceleraties vanuit stilstand. In de rijmodus “Drag” is de Shelby klaar om te steigeren. De launch control vraagt enkel dat je je linkervoet van het rempedaal haalt om zijn teugels te lossen.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Zoals te verwachten was mishandelt de stortvloed aan koppel de twee achterbanden in de maat 315/30 R20 (standaard Michelin Pilot Sport 4S, als optie Pilot Sport Cup bij het Track Pack) op het kletsnatte circuit. Dat is ongetwijfeld goed nieuws voor onze nekwervels… want zodra de rubbers grip vinden, wordt de duw in de rug al snel heel indrukwekkend. En de gangwissels van de Tremec-versnellingsbak gaan huiveringwekkend snel. In de stand Drag geeft de bak zelfs behoorlijk ruwe klappen voor een zo goed mogelijke tijd. Officieel zou de Mustang Shelby GT500 onder de juiste omstandigheden de traditionele “quarter mile” (het equivalent van onze 400 meter vanuit stilstand) in minder dan 11 seconden moeten afhaspelen. De “zero to sixty” (0 naar 97 km/u) zou slechts een 3,5 seconden in beslag nemen.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Gezien de zondvloed die over ons heen stortte moesten we echter erkennen dat de mokerslagen van de versnellingsbak de kont van de Shelby vooral destabiliseren. De GT50 kwispelt bij elke tik van de versnellingsbak en vergt steeds meer aandacht van zijn bestuurder om op zijn lijn te blijven naarmate de snelheid toeneemt. Het vergt een frisse kop op je voet naar beneden te houden wanneer de Shelby zich plots roert bij het naderen van de 200 km/u.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

We wijzen ook op de verbluffende efficiëntie van de Brembo-remmen. De gigantische schijven (420 millimeter) die worden aangegrepen door zes zuigers weten het karakter van de GT500 efficiënt te temperen aan het eind van de rechte lijn.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Delicaat om te doseren

De tweede oefening die Ford had bedacht voor onze kennismaking met dit intimiderende speeltje zette nog meer in het licht welk delicaat evenwicht je moet vinden om dit beest te temmen. Op het geïmproviseerde circuit op de gigantische vlakte in het midden van Lommel vergt het namelijk best wat rondjes voor je het gaspedaal fijn genoeg kan doseren. Zodra zijn elektronische rijhulpmiddelen uitgeschakeld zijn in de modus Track verliest de GT500 als gevolg van het zeer brutaal inkomende koppel bij zeer lage toerentallen brutaal grip bij het uitkomen van de bocht zodra je gas geeft. Je zal gegarandeerd verschillende keren spinnen…

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Maar als je het gaspedaal subtiel leert doseren geeft dit wilde paard je een onmiskenbaar plezier op circuit. En bovendien zijn alle bedieningselementen perfect afgesteld. Naast de herwerkte ophanging geniet deze GT50 namelijk een specifieke stuurinrichting. Op die manier biedt hij sensaties die in de buurt liggen van de beste Europese sportwagens.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Dagelijks bruikbaar?

De Mustang GT500 is dus explosief om uit de startblokken te schieten en levendig op circuit (zodra je de gebruiksaanwijzing onder de knie hebt…) maar toont zich ook verbluffend volgzaam op de weg. Dat is toch de indruk die we kregen tijdens onze kleine afkoelingsronde op het weggedeelte van het testcentrum van Lommel. In de normale rijmodus verandert de wolf in een lammetje. De gestuurde MagneRide-schokdemping wordt vergevingsgezind, de motor heel soepel, de uitlaat discreet en de versnellingsbak indrukwekkend vloeiend.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Hoeveel kost hij?

In de Verenigde Staten mag deze GT500 als een koopje worden gezien. Hij is daar namelijk verkrijgbaar voor slechts 72.900 dollar. Aan de huidige wisselkoers zou dat overeenkomen met iets meer dan 61.000 euro… Maar uiteraard moeten we niet hopen dat deze bolide bij ons zo weinig kost. Verwacht trouwens gewoon niet dat je ermee zal kunnen spelen, want Ford heeft geen officiële plannen om deze GT500 naar onze kant van de wereld uit te voeren. Als je er een wil, zal je naar een parallelinvoerder moeten gaan (of het avontuur zelf aangaan).

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Ons verdict

De verhouding prijs-prestaties (in de VS…) van deze door Ford Performance opgekoterde Mustang is gewoon verbluffend. Laat ons niet te lang treuren over het feit dat we hem niet officieel kunnen bestellen aan deze kant van de wereld, maar wel blij zijn dat we de ‘gewone’ Mustang GT (48.850 euro) of Mustang Mach 1 (61.150 euro) kunnen genieten, die beter dagelijks bruikbaar zijn en die al een stevig Amerikaans parfum over zich heen hebben.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Mustang ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Mustang zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Akio Toyoda blijft zijn invloed gebruiken om de elektrische auto de wind uit de zeilen te nemen.

23/09/2021 Meer lezen
Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

De Japanners hebben aan alles gedacht.

22/09/2021 Meer lezen
Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Het Tsjechische merk volgt daarmee dezelfde strategie als Mercedes.

22/09/2021 Meer lezen
Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Er worden er slechts 125 van gemaakt.

22/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km