Testen

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Met zijn gigantische V8 die frisse lucht ingeblazen krijgt door een compressor is deze Shelby GT500 niet minder dan de krachtigste straatlegale Mustang ooit. Een monsterlijke katapult van meer dan 750 pk.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 juni 2021
  • Ford
3,8
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,5
    Prijs-kwaliteit
  • 2,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bedwelmende sound
  • Indrukwekkende motor
  • Uitmuntende versnellingsbak met dubbele koppe
  • Verhouding prijs-prestaties (VS)
  • Niet officieel in Europa ingevoerd
  • V8 niet steeds even eenvoudig te doseren

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

De naam Mustang doet op zich al denken aan betoverende wilde ritten, maar wanneer daar het legendarische etiket Shelby bij komt, schiet het reistempo in één klap de hoogte in. Wie benzine door de aderen stromen heeft gaat spontaan glimlachen bij een kennismaking met de Mustang Shelby GT500, de topversie van de mythische Amerikaanse sportwagen die door Ford Performance is opgevoerd. Temeer omdat Ford bij deze kennismaking meteen ook een paar voorgangers had verzameld van de bejubelde bloedlijn die Carroll Shelby in 1967 lanceerde.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Holiday on ice

De enige pretbederver van de dag is de regen die vandaag ons testterrein, Fords circuit in Lommel, teistert. Het belooft een delicate oefening te worden om bijna 850 Nm op enkel de achterwielen los te laten.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Onder de motorkap van het monster ligt een grondig geëvolueerde V8-motor uit de Shelby GT350. De met de hand geassembleerde (iets waar een plaatje onder de motorkap trots naar verwijst) aluminium 5,2-liter wordt met frisse lucht gevoed door een forse Roots-compressor en ontwikkelt zo 760 pk bij 7.300 o/m en een indrukwekkend koppel van 847 Nm bij 5.000 o/m. Dat geeft hem recht op de titel “krachtigste straatlegale Mustang ooit”.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Heiligschennis?

Maar wat deze nieuwe generatie vooral onderscheidt van de vorige GT500 is de verdwijning van de oude manuele versnellingspook. Om het vermogen van de V8 op de achterbenen van deze Mustang over te brengen kiest Ford Performance voor een gloednieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling van Tremec die is ontwikkeld in… België. Hij telt 7 verhoudingen en bijna even veel rijmodi om hem verschillende gezichten te geven. Van boterzacht voor gebruik op de openbare weg tot heel explosief om in minder dan 100 milliseconden van versnelling te wisselen en uit te kunnen blinken in de drag races die in de VS zo populair zijn.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

‘Sober’ interieur

In vergelijking met het eerder opzichtige uiterlijk van deze Shelby – en we verwijzen dan niet enkel naar de kleur maar ook naar de vele specifieke stroomlijnhulpmiddelen (en onze testwagen was niet eens uitgerust met het optionele Carbon Fiber Track-pack dat een nog grotere achterspoiler van een Mustang GT4-racewagen toevoegt) – lijkt het interieur soberder.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult
Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Naast het Ford-logo dat is geschrapt en vervangen door een cobra van Shelby blijft het interieur namelijk vrijwel identiek aan dat van een conventionele Mustang.

Nekwervelbreker

Maar daar houdt elke vergelijking op. Zodra de V8 tot leven wordt gewekt en vrij mag brullen door zijn gestuurde uitlaat voel je dat je de teugels van een heel bijzondere hengst in handen hebt. Dat bevestigde hij trouwens heel snel, want Ford nodigde ons uit om de GT500 te leren kennen via een reeks acceleraties vanuit stilstand. In de rijmodus “Drag” is de Shelby klaar om te steigeren. De launch control vraagt enkel dat je je linkervoet van het rempedaal haalt om zijn teugels te lossen.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Zoals te verwachten was mishandelt de stortvloed aan koppel de twee achterbanden in de maat 315/30 R20 (standaard Michelin Pilot Sport 4S, als optie Pilot Sport Cup bij het Track Pack) op het kletsnatte circuit. Dat is ongetwijfeld goed nieuws voor onze nekwervels… want zodra de rubbers grip vinden, wordt de duw in de rug al snel heel indrukwekkend. En de gangwissels van de Tremec-versnellingsbak gaan huiveringwekkend snel. In de stand Drag geeft de bak zelfs behoorlijk ruwe klappen voor een zo goed mogelijke tijd. Officieel zou de Mustang Shelby GT500 onder de juiste omstandigheden de traditionele “quarter mile” (het equivalent van onze 400 meter vanuit stilstand) in minder dan 11 seconden moeten afhaspelen. De “zero to sixty” (0 naar 97 km/u) zou slechts een 3,5 seconden in beslag nemen.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Gezien de zondvloed die over ons heen stortte moesten we echter erkennen dat de mokerslagen van de versnellingsbak de kont van de Shelby vooral destabiliseren. De GT50 kwispelt bij elke tik van de versnellingsbak en vergt steeds meer aandacht van zijn bestuurder om op zijn lijn te blijven naarmate de snelheid toeneemt. Het vergt een frisse kop op je voet naar beneden te houden wanneer de Shelby zich plots roert bij het naderen van de 200 km/u.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

We wijzen ook op de verbluffende efficiëntie van de Brembo-remmen. De gigantische schijven (420 millimeter) die worden aangegrepen door zes zuigers weten het karakter van de GT500 efficiënt te temperen aan het eind van de rechte lijn.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Delicaat om te doseren

De tweede oefening die Ford had bedacht voor onze kennismaking met dit intimiderende speeltje zette nog meer in het licht welk delicaat evenwicht je moet vinden om dit beest te temmen. Op het geïmproviseerde circuit op de gigantische vlakte in het midden van Lommel vergt het namelijk best wat rondjes voor je het gaspedaal fijn genoeg kan doseren. Zodra zijn elektronische rijhulpmiddelen uitgeschakeld zijn in de modus Track verliest de GT500 als gevolg van het zeer brutaal inkomende koppel bij zeer lage toerentallen brutaal grip bij het uitkomen van de bocht zodra je gas geeft. Je zal gegarandeerd verschillende keren spinnen…

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Maar als je het gaspedaal subtiel leert doseren geeft dit wilde paard je een onmiskenbaar plezier op circuit. En bovendien zijn alle bedieningselementen perfect afgesteld. Naast de herwerkte ophanging geniet deze GT50 namelijk een specifieke stuurinrichting. Op die manier biedt hij sensaties die in de buurt liggen van de beste Europese sportwagens.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Dagelijks bruikbaar?

De Mustang GT500 is dus explosief om uit de startblokken te schieten en levendig op circuit (zodra je de gebruiksaanwijzing onder de knie hebt…) maar toont zich ook verbluffend volgzaam op de weg. Dat is toch de indruk die we kregen tijdens onze kleine afkoelingsronde op het weggedeelte van het testcentrum van Lommel. In de normale rijmodus verandert de wolf in een lammetje. De gestuurde MagneRide-schokdemping wordt vergevingsgezind, de motor heel soepel, de uitlaat discreet en de versnellingsbak indrukwekkend vloeiend.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Hoeveel kost hij?

In de Verenigde Staten mag deze GT500 als een koopje worden gezien. Hij is daar namelijk verkrijgbaar voor slechts 72.900 dollar. Aan de huidige wisselkoers zou dat overeenkomen met iets meer dan 61.000 euro… Maar uiteraard moeten we niet hopen dat deze bolide bij ons zo weinig kost. Verwacht trouwens gewoon niet dat je ermee zal kunnen spelen, want Ford heeft geen officiële plannen om deze GT500 naar onze kant van de wereld uit te voeren. Als je er een wil, zal je naar een parallelinvoerder moeten gaan (of het avontuur zelf aangaan).

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Ons verdict

De verhouding prijs-prestaties (in de VS…) van deze door Ford Performance opgekoterde Mustang is gewoon verbluffend. Laat ons niet te lang treuren over het feit dat we hem niet officieel kunnen bestellen aan deze kant van de wereld, maar wel blij zijn dat we de ‘gewone’ Mustang GT (48.850 euro) of Mustang Mach 1 (61.150 euro) kunnen genieten, die beter dagelijks bruikbaar zijn en die al een stevig Amerikaans parfum over zich heen hebben.

Test: Ford Mustang Shelby GT500, woeste katapult

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Mustang ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Mustang zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km