Testen

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

De Ford Puma werd in de 20ste eeuw geboren als coupé en moest vervellen tot SUV om te overleven. Dat silhouet is a priori minder geschikt voor een sportieve versie. Tenzij natuurlijk wanneer de tovenaars van Ford aan de knoppen te draaien.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 december 2020
  • Ford
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Doeltreffende motor
  • Dynamisch en leuk weggedrag
  • Praktische eigenschappen
  • Afwerkingsdetails
  • Filtering ophanging bij lage snelheid
  • Sperdifferentieel in optie


Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Mode-effecten leiden soms tot merkwaardige creaturen op onze wegen. In de hoogdagen van de eenvolumer bijvoorbeeld deinsde Opel er niet voor terug om een sportieve OPC-versie af te leiden van de Meriva om het imago ervan op te krikken…

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Het is geen geheim dat de SUV vandaag hét modieuze silhouet op onze wegen is. Daardoor is het ook niet verrassend dat we deze SUV’s in alle vormen en maten beginnen te zien, van de SUV-cabrio tot sportieve SUV’s. Maar tot vandaag werd die laatste categorie vooral ingenomen door machines met gigantisch veel vermogen (hoofdzakelijk uit Duitsland), zoals de Audi RS Q8 of BMW X6 M Competition bijvoorbeeld die we recent met elkaar confronteerden. Voor een iets lager budget volgde later ook de VW T-Roc R, maar ook die kost nog steeds minstens 45.000 euro. Door zijn Puma ST rond de grens van de 30.000 euro te positioneren maakt Ford het huwelijk van SUV en sportiviteit bereikbaarder. Een geslaagde combinatie?

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

“Mean”

Deze Puma ST kan in elk geval rekenen op de ‘goede genen’ om deze unie te versterken, want hij is technisch gezien gebaseerd op de jongste generatie van de Ford Fiesta ST. Die kleine en bruisende sportieveling wordt unaniem erkend als heel efficiënt. Al is het nog maar de vraag of hij dat ook blijft wanneer hij hoger op zijn poten staat…

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Qua uiterlijk lijkt het recept in elk geval te pakken. De Puma kent in zijn burgerversie al behoorlijk sportieve proporties en krijgt hier nog een snuifje peper extra waardoor de look van zijn ST-variant nog krachtiger oogt.

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Bij de meer opvallende toevoegsels aan deze variant rekenen we de strip met daarop “Ford Performance” op de neus, de zwartglanzende dakspoiler achteraan en de standaard lichtmetalen 19-duimvelgen. Kers op de taart voor wie graag de aandacht trekt: de ST is verkrijgbaar met een nieuwe lakkleur met de naam “Mean Green” of “Gemeen Groen”.

Eco tot Track

In het interieur ontdek je uitstekende Recaro-stoelen, die een mooi compromis bieden tussen zitcomfort en zijdelingse ondersteuning.

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Naast een paar ST-logo’s vallen ook de knoppen op waarmee de rijmodi van deze Puma ST van op het stuur kunnen worden beïnvloed. De S-knop laat je indien gewenst de Sport-modus op intelligente wijze in- of uitschakelen. Met de Mode-knop schakel je tussen de programma’s Normal, Eco, Sport of Track, al naargelang van hoe je muts staat.

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

En ST of niet, de Puma behoudt de praktische eigenschappen van zijn broers. Dus ook de enorme bak Mega Box onder de koffervloer, die met water kan worden uitgewassen.

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Keerzijde van de medaille

Na de eerste meters zijn we toch wat teleurgesteld. We weten natuurlijk ook wel dat Ford de ijking van de ophanging van deze Puma ST drastisch heeft moeten aanpassen in vergelijking met de Fiesta ST om te compenseren voor het hogere zwaartepunt. Zo is de torsiestang achteraan meer dan 40 procent stijver geworden. In de praktijk voel je goed wat dit concreet betekent: een zeer stugge en harde ophanging bij lage snelheden. Je moet er dus tegen kunnen dat je wat door elkaar wordt gerammeld wanneer je rustig met de Belgische verkeersstroom meekabbelt…

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Bovendien is er ook geen manier om dit probleem aan te pakken door bij te betalen: Ford biedt op de Puma ST geen optionele gestuurde ophanging aan. Maar zoals we dadelijk bespreken wordt het probleem snel opgelost wanneer je het tempo opvoert.

Dapper hart

Eerst willen we wel nog in herinnering brengen dat onder de motorkap van de Puma ST de 1.5-turbodriecilinder EcoBoost ligt die we kennen uit de Fiesta ST. Hij ontwikkelt hier nog steeds 200 pk bij 6.000 o/m, maar het maximumkoppel is opgevoerd om te compenseren voor het hogere gewicht van de Puma ST. Hier piekt het op 320 Nm (tegenover 290 Nm in de Fiesta ST) van 2.500 tot 3.500 o/m.

In de praktijk toont deze ‘enthousiaste’ motor zich soepel en gewillig bij een ontspannen rijstijl. Je vergeet al snel zijn driecilinderarchitectuur. Deze EcoBoost onderscheidt zich ook door zijn vrij aangename klank dankzij de actieve uitlaat, vooral aan de buitenkant.

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Dit blok is standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak met een eerder overtuigende geleiding.

Katachtig

Op kleine slingerbaantjes voldoet de Puma ST onbetwistbaar aan de verwachtingen. Zijn besturing is levendig (25 procent directer dan in de andere Puma’s) en precies, de schokdemping die zo stijf is bij lage snelheden wordt vrij efficiënt en, vooral, zijn achteras gaat op vraag eenvoudig ‘meewerken’. Op die manier kan je in meerdere of mindere mate driften in functie van de positie van het ESC (drie modi).

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Onze Puma ST slingerde zich van bocht naar bocht dankzij zijn winterbanden (Michelin Pilot Alpin 5). Met zijn standaard zomerbanden Michelin Pilot Sport 4S zou de Puma ST tegelijk snediger en iets minder levendig bij lastwissels uit de hoek moeten komen. Dat moeten we eens nagaan wanneer het mooie weer terugkeert.

Performance Pack

Om maximaal van de Puma ST te kunnen genieten zal je nog het hokje ‘Performance Pack’ moeten aankruisen. Je krijgt dan een sperdifferentieel van Quaife (dat hier veel minder brutaal werkt dan in bijvoorbeeld de Mini GP) dat deze nerveuze katachtige een uitstekende trekkracht verleent bij een sportieve rijstijl. Verder koop je met dit pack ook een launch control om in 6,7 seconden naar 100 km/u te sprinten (top van 220 km/u).

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Hoeveel kost hij?

De Puma ST is in België verkrijgbaar vanaf 30.800 euro, of als ST Ultimate voor 3.000 euro meer. Die laatste krijgt dan als extra de full-ledkoplampen, automatische airco, rode remklauwen enzovoort. In beide gevallen moet je rekenen op een supplement van 1.300 euro voor het Performance Pack. En nog eens 1.075 euro als je valt voor het Mean Green.

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Ons verdict

Ford beloofde een sportieve en prettig rijdende SUV met deze Puma ST en heeft niet gelogen. De opdracht is volbracht. De Puma ST blijkt heel fijn om met het mes tussen de tanden te besturen. In vergelijking met zijn kleine broer Fiesta ST biedt hij echter wel een minder zacht wegcontact bij dagelijks gebruik. Maar hij is ook veelzijdiger met zijn grotere en meer praktische koffer.
Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km