Testen

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

De Ford Puma werd in de 20ste eeuw geboren als coupé en moest vervellen tot SUV om te overleven. Dat silhouet is a priori minder geschikt voor een sportieve versie. Tenzij natuurlijk wanneer de tovenaars van Ford aan de knoppen te draaien.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 december 2020
  • FORD
  • 1.050 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Doeltreffende motor
  • Dynamisch en leuk weggedrag
  • Praktische eigenschappen
  • Afwerkingsdetails
  • Filtering ophanging bij lage snelheid
  • Sperdifferentieel in optie


Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Mode-effecten leiden soms tot merkwaardige creaturen op onze wegen. In de hoogdagen van de eenvolumer bijvoorbeeld deinsde Opel er niet voor terug om een sportieve OPC-versie af te leiden van de Meriva om het imago ervan op te krikken…

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Het is geen geheim dat de SUV vandaag hét modieuze silhouet op onze wegen is. Daardoor is het ook niet verrassend dat we deze SUV’s in alle vormen en maten beginnen te zien, van de SUV-cabrio tot sportieve SUV’s. Maar tot vandaag werd die laatste categorie vooral ingenomen door machines met gigantisch veel vermogen (hoofdzakelijk uit Duitsland), zoals de Audi RS Q8 of BMW X6 M Competition bijvoorbeeld die we recent met elkaar confronteerden. Voor een iets lager budget volgde later ook de VW T-Roc R, maar ook die kost nog steeds minstens 45.000 euro. Door zijn Puma ST rond de grens van de 30.000 euro te positioneren maakt Ford het huwelijk van SUV en sportiviteit bereikbaarder. Een geslaagde combinatie?

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

“Mean”

Deze Puma ST kan in elk geval rekenen op de ‘goede genen’ om deze unie te versterken, want hij is technisch gezien gebaseerd op de jongste generatie van de Ford Fiesta ST. Die kleine en bruisende sportieveling wordt unaniem erkend als heel efficiënt. Al is het nog maar de vraag of hij dat ook blijft wanneer hij hoger op zijn poten staat…

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Qua uiterlijk lijkt het recept in elk geval te pakken. De Puma kent in zijn burgerversie al behoorlijk sportieve proporties en krijgt hier nog een snuifje peper extra waardoor de look van zijn ST-variant nog krachtiger oogt.

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Bij de meer opvallende toevoegsels aan deze variant rekenen we de strip met daarop “Ford Performance” op de neus, de zwartglanzende dakspoiler achteraan en de standaard lichtmetalen 19-duimvelgen. Kers op de taart voor wie graag de aandacht trekt: de ST is verkrijgbaar met een nieuwe lakkleur met de naam “Mean Green” of “Gemeen Groen”.

Eco tot Track

In het interieur ontdek je uitstekende Recaro-stoelen, die een mooi compromis bieden tussen zitcomfort en zijdelingse ondersteuning.

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Naast een paar ST-logo’s vallen ook de knoppen op waarmee de rijmodi van deze Puma ST van op het stuur kunnen worden beïnvloed. De S-knop laat je indien gewenst de Sport-modus op intelligente wijze in- of uitschakelen. Met de Mode-knop schakel je tussen de programma’s Normal, Eco, Sport of Track, al naargelang van hoe je muts staat.

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

En ST of niet, de Puma behoudt de praktische eigenschappen van zijn broers. Dus ook de enorme bak Mega Box onder de koffervloer, die met water kan worden uitgewassen.

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Keerzijde van de medaille

Na de eerste meters zijn we toch wat teleurgesteld. We weten natuurlijk ook wel dat Ford de ijking van de ophanging van deze Puma ST drastisch heeft moeten aanpassen in vergelijking met de Fiesta ST om te compenseren voor het hogere zwaartepunt. Zo is de torsiestang achteraan meer dan 40 procent stijver geworden. In de praktijk voel je goed wat dit concreet betekent: een zeer stugge en harde ophanging bij lage snelheden. Je moet er dus tegen kunnen dat je wat door elkaar wordt gerammeld wanneer je rustig met de Belgische verkeersstroom meekabbelt…

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Bovendien is er ook geen manier om dit probleem aan te pakken door bij te betalen: Ford biedt op de Puma ST geen optionele gestuurde ophanging aan. Maar zoals we dadelijk bespreken wordt het probleem snel opgelost wanneer je het tempo opvoert.

Dapper hart

Eerst willen we wel nog in herinnering brengen dat onder de motorkap van de Puma ST de 1.5-turbodriecilinder EcoBoost ligt die we kennen uit de Fiesta ST. Hij ontwikkelt hier nog steeds 200 pk bij 6.000 o/m, maar het maximumkoppel is opgevoerd om te compenseren voor het hogere gewicht van de Puma ST. Hier piekt het op 320 Nm (tegenover 290 Nm in de Fiesta ST) van 2.500 tot 3.500 o/m.

In de praktijk toont deze ‘enthousiaste’ motor zich soepel en gewillig bij een ontspannen rijstijl. Je vergeet al snel zijn driecilinderarchitectuur. Deze EcoBoost onderscheidt zich ook door zijn vrij aangename klank dankzij de actieve uitlaat, vooral aan de buitenkant.

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Dit blok is standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak met een eerder overtuigende geleiding.

Katachtig

Op kleine slingerbaantjes voldoet de Puma ST onbetwistbaar aan de verwachtingen. Zijn besturing is levendig (25 procent directer dan in de andere Puma’s) en precies, de schokdemping die zo stijf is bij lage snelheden wordt vrij efficiënt en, vooral, zijn achteras gaat op vraag eenvoudig ‘meewerken’. Op die manier kan je in meerdere of mindere mate driften in functie van de positie van het ESC (drie modi).

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Onze Puma ST slingerde zich van bocht naar bocht dankzij zijn winterbanden (Michelin Pilot Alpin 5). Met zijn standaard zomerbanden Michelin Pilot Sport 4S zou de Puma ST tegelijk snediger en iets minder levendig bij lastwissels uit de hoek moeten komen. Dat moeten we eens nagaan wanneer het mooie weer terugkeert.

Performance Pack

Om maximaal van de Puma ST te kunnen genieten zal je nog het hokje ‘Performance Pack’ moeten aankruisen. Je krijgt dan een sperdifferentieel van Quaife (dat hier veel minder brutaal werkt dan in bijvoorbeeld de Mini GP) dat deze nerveuze katachtige een uitstekende trekkracht verleent bij een sportieve rijstijl. Verder koop je met dit pack ook een launch control om in 6,7 seconden naar 100 km/u te sprinten (top van 220 km/u).

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Hoeveel kost hij?

De Puma ST is in België verkrijgbaar vanaf 30.800 euro, of als ST Ultimate voor 3.000 euro meer. Die laatste krijgt dan als extra de full-ledkoplampen, automatische airco, rode remklauwen enzovoort. In beide gevallen moet je rekenen op een supplement van 1.300 euro voor het Performance Pack. En nog eens 1.075 euro als je valt voor het Mean Green.

Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Ons verdict

Ford beloofde een sportieve en prettig rijdende SUV met deze Puma ST en heeft niet gelogen. De opdracht is volbracht. De Puma ST blijkt heel fijn om met het mes tussen de tanden te besturen. In vergelijking met zijn kleine broer Fiesta ST biedt hij echter wel een minder zacht wegcontact bij dagelijks gebruik. Maar hij is ook veelzijdiger met zijn grotere en meer praktische koffer.
Test: Ford Puma ST, versnelde evolutietheorie

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ford Bronco Raptor als voorsmaakje op de Ranger Raptor?

Ford Bronco Raptor als voorsmaakje op de Ranger Raptor?

Ford lanceert in de VS een imposante Raptor-versie van zijn Bronco. Net als de standaard Bronco komt die niet naar Europa… maar hij geeft misschien wel een idee over de volgende Ranger Raptor.

BMW werkt aan een revolutionair stuur

BMW werkt aan een revolutionair stuur

Dat zou in de toekomstige modellen van het merk kunnen zitten

Het is officieel: de volgende Bugatti krijgt een verbrandingsmotor!

Het is officieel: de volgende Bugatti krijgt een verbrandingsmotor!

Het is Mate Rimac, de nieuwe man aan het hoofd van de beroemde Franse autobouwer, die zelf het nieuws bekendmaakte. Maar deze toekomstige Bugatti ontsnapt niet aan een hybridekuur.

Geflopt model: Nash Healey, een mislukking die vandaag gezocht is!

Geflopt model: Nash Healey, een mislukking die vandaag gezocht is!

De Nash Healey moest de vaandeldrager worden van een merk dat zich klaarmaakte om de Amerikaanse markt, die happig was op Britse cabrio’s, te verleiden. Helaas werd de carrière van de Nash Healey Snel afgebroken...

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Gekocht in Nederland, ingeschreven in Slovakije, maar eigendom van een landgenoot die er maar liefst 333.300 km mee reed sinds hij deze Porsche 911 Turbo S in 2016 in ontvangst nam. Nu wordt hij geveild door Bonhams. Durf jij hem kopen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 36.127

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 26.490
2020
5.649 km

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km