De
Ford Puma werd in de 20ste eeuw geboren als coupé en moest vervellen
tot SUV om te overleven. Dat silhouet is a priori minder geschikt voor een
sportieve versie. Tenzij natuurlijk wanneer de tovenaars van Ford aan de
knoppen te draaien.
Christiaens Jean-Francois
10 december 2020
Ford
3,6
VROOM-score
4,0
Prestatie
4,5
Wegligging
3,0
Comfort
3,5
Uitrusting
3,5
Veiligheid
3,5
Prijs-kwaliteit
3,0
Verbruik
3,5
Globaal
Voor- en nadelen
Doeltreffende motor
Dynamisch en leuk weggedrag
Praktische eigenschappen
Afwerkingsdetails
Filtering ophanging bij lage snelheid
Sperdifferentieel in optie
Mode-effecten leiden soms tot merkwaardige
creaturen op onze wegen. In de hoogdagen van de eenvolumer bijvoorbeeld deinsde
Opel er niet voor terug om een sportieve OPC-versie af te leiden van de Meriva
om het imago ervan op te krikken…
Het is geen geheim dat de SUV vandaag hét
modieuze silhouet op onze wegen is. Daardoor is het ook niet verrassend dat we
deze SUV’s in alle vormen en maten beginnen te zien, van de SUV-cabrio tot
sportieve SUV’s. Maar tot vandaag werd die laatste categorie vooral ingenomen
door machines met gigantisch veel vermogen (hoofdzakelijk uit Duitsland), zoals
de Audi RS Q8 of BMW X6 M Competition bijvoorbeeld die we recent met elkaar confronteerden.
Voor een iets lager budget volgde later ook de VW T-Roc R, maar ook die kost
nog steeds minstens 45.000 euro. Door zijn Puma ST rond de grens van de 30.000
euro te positioneren maakt Ford het huwelijk van SUV en sportiviteit
bereikbaarder. Een geslaagde combinatie?
“Mean”
Deze Puma ST kan in elk geval rekenen op de
‘goede genen’ om deze unie te versterken, want hij is technisch gezien
gebaseerd op de jongste generatie van de Ford Fiesta ST. Die kleine en
bruisende sportieveling wordt unaniem erkend als heel efficiënt. Al is het nog
maar de vraag of hij dat ook blijft wanneer hij hoger op zijn poten staat…
Qua uiterlijk lijkt het recept in elk geval te
pakken. De Puma kent in zijn burgerversie al behoorlijk sportieve proporties en
krijgt hier nog een snuifje peper extra waardoor de look van zijn ST-variant
nog krachtiger oogt.
Bij de meer opvallende toevoegsels aan deze
variant rekenen we de strip met daarop “Ford Performance” op de neus, de
zwartglanzende dakspoiler achteraan en de standaard lichtmetalen 19-duimvelgen.
Kers op de taart voor wie graag de aandacht trekt: de ST is verkrijgbaar met
een nieuwe lakkleur met de naam “Mean Green” of “Gemeen Groen”.
Eco tot Track
In het interieur ontdek je uitstekende Recaro-stoelen,
die een mooi compromis bieden tussen zitcomfort en zijdelingse ondersteuning.
Naast een paar ST-logo’s vallen ook de knoppen
op waarmee de rijmodi van deze Puma ST van op het stuur kunnen worden
beïnvloed. De S-knop laat je indien gewenst de Sport-modus op intelligente
wijze in- of uitschakelen. Met de Mode-knop schakel je tussen de programma’s
Normal, Eco, Sport of Track, al naargelang van hoe je muts staat.
En ST of niet, de Puma behoudt de praktische
eigenschappen van zijn broers. Dus ook de enorme bak Mega Box onder de
koffervloer, die met water kan worden uitgewassen.
Keerzijde van de medaille
Na de eerste meters zijn we toch wat
teleurgesteld. We weten natuurlijk ook wel dat Ford de ijking van de ophanging
van deze Puma ST drastisch heeft moeten aanpassen in vergelijking met de Fiesta
ST om te compenseren voor het hogere zwaartepunt. Zo is de torsiestang
achteraan meer dan 40 procent stijver geworden. In de praktijk voel je goed wat
dit concreet betekent: een zeer stugge en harde ophanging bij lage snelheden.
Je moet er dus tegen kunnen dat je wat door elkaar wordt gerammeld wanneer je
rustig met de Belgische verkeersstroom meekabbelt…
Bovendien is er ook geen manier om dit
probleem aan te pakken door bij te betalen: Ford biedt op de Puma ST geen
optionele gestuurde ophanging aan. Maar zoals we dadelijk bespreken wordt het
probleem snel opgelost wanneer je het tempo opvoert.
Dapper hart
Eerst willen we wel nog in herinnering brengen
dat onder de motorkap van de Puma ST de 1.5-turbodriecilinder EcoBoost ligt die
we kennen uit de Fiesta ST. Hij ontwikkelt hier nog steeds 200 pk bij 6.000
o/m, maar het maximumkoppel is opgevoerd om te compenseren voor het hogere
gewicht van de Puma ST. Hier piekt het op 320 Nm (tegenover 290 Nm in de Fiesta
ST) van 2.500 tot 3.500 o/m.
In de praktijk toont deze ‘enthousiaste’ motor
zich soepel en gewillig bij een ontspannen rijstijl. Je vergeet al snel zijn
driecilinderarchitectuur. Deze EcoBoost onderscheidt zich ook door zijn vrij
aangename klank dankzij de actieve uitlaat, vooral aan de buitenkant.
Dit blok is standaard gekoppeld aan een
manuele zesversnellingsbak met een eerder overtuigende geleiding.
Katachtig
Op kleine slingerbaantjes voldoet de Puma ST
onbetwistbaar aan de verwachtingen. Zijn besturing is levendig (25 procent
directer dan in de andere Puma’s) en precies, de schokdemping die zo stijf is
bij lage snelheden wordt vrij efficiënt en, vooral, zijn achteras gaat op vraag
eenvoudig ‘meewerken’. Op die manier kan je in meerdere of mindere mate driften
in functie van de positie van het ESC (drie modi).
Onze Puma ST slingerde zich van bocht naar
bocht dankzij zijn winterbanden (Michelin Pilot Alpin 5). Met zijn standaard
zomerbanden Michelin Pilot Sport 4S zou de Puma ST tegelijk snediger en iets
minder levendig bij lastwissels uit de hoek moeten komen. Dat moeten we eens
nagaan wanneer het mooie weer terugkeert.
Performance Pack
Om maximaal van de Puma ST te kunnen genieten
zal je nog het hokje ‘Performance Pack’ moeten aankruisen. Je krijgt dan een
sperdifferentieel van Quaife (dat hier veel minder brutaal werkt dan in
bijvoorbeeld de Mini GP) dat deze nerveuze katachtige een uitstekende
trekkracht verleent bij een sportieve rijstijl. Verder koop je met dit pack ook
een launch control om in 6,7 seconden naar 100 km/u te sprinten (top van 220
km/u).
Hoeveel kost hij?
De Puma ST is in België verkrijgbaar vanaf
30.800 euro, of als ST Ultimate voor 3.000 euro meer. Die laatste krijgt dan
als extra de full-ledkoplampen, automatische airco, rode remklauwen enzovoort.
In beide gevallen moet je rekenen op een supplement van 1.300 euro voor het
Performance Pack. En nog eens 1.075 euro als je valt voor het Mean Green.
Ons verdict
Ford beloofde een sportieve en prettig rijdende SUV
met deze Puma ST en heeft niet gelogen. De opdracht is volbracht. De Puma ST
blijkt heel fijn om met het mes tussen de tanden te besturen. In vergelijking
met zijn kleine broer Fiesta ST biedt hij echter wel een minder zacht
wegcontact bij dagelijks gebruik. Maar hij is ook veelzijdiger met zijn grotere
en meer praktische koffer.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat. Heet dat dan ouder worden?
Niet het type dat genoegen neemt met een dagschotel? Dan kan het nieuwe optionele Track Pack voor de Ford Focus ST je misschien bekoren. Daarmee is het genieten à la carte! Een verslag met een brede glimlach vanop de testpiste van Ford in Lommel.
De nieuwe Mercedes EQE SUV komt zijn berlinebroertje bijstaan met een wollige mix van comfort en binnenruimte. Bovendien biedt hij dankzij een uitgekiende stroomlijn een rijbereik van bijna 600 km.
De Mercedes S-Klasse is altijd al de referentie geweest qua luxe, comfort, technologie en veiligheid. De nieuwste generatie vormt daarop geen uitzondering. Vooral als het om de plug-inhybride met lange wielbasis gaat!
Op papier heeft de MG4 alles in zich om het segment van de compacte elektrische wagens flink op te schudden. Maar is hij sterk genoeg om het op te nemen tegen een van de marktleiders, zoals de Renault Mégane E-Tech?