Testen

Ford Transit Custom: mee met de tijd

De Ford Transit en de Ford Transit Custom zijn voor het eerst uitgerust met motoren die aan de Euro 6-normen beantwoorden. Reden voor ons om eens te kijken of er bij de kleinste van de twee ook wat rijplezier te beleven valt!
  • Bervoets Wim
  • 08 juni 2016
  • Ford
2,0
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Configuratiemogelijkheden
  • Dynamisch weggedrag
  • Ruimte binnenin
  • Veiligheidsuitrusting
  • Ergonomie van sommige bedieningen
  • Keuze van sommige materialen
  • Rempedaal mist gevoel

What’s in a name?

De gezinsversie heet “Tourneo”, maar de bestelwagen heet nog steeds Transit. Die is er in vier groottes: de kleinste is de Transit Courier, daarna volgen de Transit Connect, Transit Custom, en de grootste, de Transit 2T met twee ton laadvermogen. Op deze laatste na zijn alle Transits ook als Tourneo-passagiersmodel te verkrijgen. Wij gingen met de sleutels aan de haal van de Transit Custom.

Welke configuratie?

Voor de Transit Custom concentreert Ford zich op twee grote configuraties: de “Van” of klassieke gesloten bestelwagen zonder tweede zitrij, en de “Multi Use” of bestelwagen met “dubbele cabine” of tweede zitrij. Beide versies zijn verkrijgbaar met een kortere wielbasis van 2m93 en een langere wielbasis van 3m30. En dat heeft ook zijn effect op de laadruimte.

Plaats, plaats, plaats

Die is namelijk bijzonder royaal: de Van met korte wielbasis heeft een laaddiepte van 2m56, die met lange wielbasis een van 2m92. Switch je naar de Multi Use, dan biedt de korte wielbasis een laaddiepte van 1m58 en de lange wielbasis een van 1m94. Bovendien heb je nog eens de keuze tussen een laag dak en een hoog dak. De kleinste Transit Custom Van (met laag dak en korte wielbasis) biedt dan 6 m³ laadruimte, de grootste (met hoog dak en lange wielbasis) 8,3 m³.

En de passagiers?

De passagiers krijgen twee zitplaatsen naast de chauffeur. Zij komen terecht in een interieur dat vertrouwd aandoet als ze met een Ford-personenwagen hebben gereden. Minpuntjes? Door de hoge rijpositie is de handrem moeilijk bereikbaar, en sommige materialen zijn wat ruwer dan je verwacht. Maar het dashboard is uiteraard gemaakt voor intensief gebruik, en moet vooral tegen een stootje kunnen!

Motoren

Ford ruilt de 2.2 TDCi-motor in voor een kleinere maar zuinigere 2.0 EcoBlue-dieselmotor. Die beantwoordt aan de Euro 6-norm, en zou op termijn ook zijn opwachting maken in de personenwagens van Ford. In de Transit Custom is hij verkrijgbaar met 105 pk (en een koppel van 360 Nm), 130 pk (385 Nm) en 170 pk (405 Nm). Alle motoren zijn gekoppeld aan een manuele zesbak, maar Ford belooft een zestrapsautomaat voor het einde van dit jaar.

In de praktijk

Onze langste testrit deden we met de 2.0 EcoBlue van 105 pk. Diens maximumkoppel is beschikbaar vanaf 1.375 tpm en houdt aan tot 2.000 tpm. Hij heeft te allen tijde voldoende trekkracht, al hangt er natuurlijk veel van af hoe zwaar de lading is die je meeneemt. Aan cruisesnelheden houdt de motor zich gedeisd. Aanwezig is hij wel wanneer je hem belast, net zoals je in een bestelwagen zou verwachten.

En de dynamiek?

We geven het Ford graag mee: de Blauwe Ovaal weet hoe het een auto plezierig laat sturen. En dat is bij deze Transit niet anders! Verwacht geen knalprestaties of bochtenwerk – het blijft immers een bestelwagen – maar een aangenaam stuurgedrag en uitstekende demping. Het enige wat we misten? Iets meer gevoel in het rempedaal, om remmanoeuvres beter te kunnen doseren.

Veiligheid

Gelukkig heeft Ford ook aan de veiligheid gedacht. Vertrekhulp op hellingen is standaard, net als een feature die het effect van plotse zijwind opvangt. Vanaf het tweede uitrustingsniveau zijn ook parkeersensoren standaard. Optioneel kan je daar nog een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerdetectie, adaptieve snelheidsregelaar en verkeersbordherkenning aan toevoegen.

Uitrusting

De Transit is uiteraard vooral een utilitair gebruiksvoertuig. In het laagste uitrustingsniveau, Ambiente, zijn zowat alle basics aanwezig. Alleen missen we een autoradio voor de sfeer aan boord. Het tweede niveau, Trend, is dan weer wat guller, met manuele klimaatregeling, een snelheidsregelaar en parkeersensoren. Limited voegt daar onder meer nog het SYNC-multimediasysteem aan toe, een regensensor en automatische koplampen.

Prijs

Omdat de Transit Custom vooral door bedrijven wordt gekocht, geeft Ford alleen prijzen exclusief btw op. De Transit Custom Van met 105 pk en korte wielbasis begint vanaf € 21.695 in het uitrustingsniveau Ambiente (ongeveer € 26.250 inclusief btw). De duurste Transit Custom, de Multi Use met 170 pk en lange wielbasis, kost € 32.175 in het uitrustingsniveau Limited (ongeveer € 38.932 inclusief btw).

Besluit

In de groeiende segment van de middelgrote bedrijfsvoertuigen, waar Ford vorig jaar een marktaandeel van 11,8% te verdedigen had, is het belangrijk om vooruit te denken. Door zijn motorpalet op te schonen en te laten beantwoorden aan steeds strengere normen, doet Ford dus een goeie zet. Op die manier is de oerdegelijke Transit weer mee met de tijd, en opnieuw een betrouwbare partner in je bedrijf.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km