Testen

Harley Davidson Street 750: een Harleytje?

Wanneer de legende niet meer voldoende is om nieuwe klanten aan te trekken, moet je inventief zijn. Dat heeft Harley Davidson begrepen, en het voegt met de Street 750 een volledig nieuw model aan zijn gamma toe. Dat is sinds de V-Rod in 2001 niet meer gebeurd!
  • Wouters Bruno
  • 21 juni 2016
  • None
Voor- en nadelen
  • Oneindig personaliseerbaar
  • Overtuigend weggedrag
  • Prestige van het logo
  • Soepele motor

    Het is eenvoudig: de Europese en Amerikaanse markten zoeken maar vinden geen tweede adem. Niet eenvoudig voor een constructeur als Harley, dat alleen maar zware en dure machines heeft, om vrouwen en jongeren aan te trekken. Of om de opkomende markten in Zuid-Oost-Azië (Maleisië, Thailand, Indonesië, India, China, Vietnam) te overtuigen.

    De Amerikaanse constructeur had dus een product nodig dat aan zoveel mogelijk markten wereldwijd was aangepast. Dat is nu het geval met de “Street”-familie, die momenteel beperkt  is tot de 500 en 750 die alleen in cilinderinhoud verschillen.

    De Street staat op een nieuw platform en krijgt dus een nieuwe motor. Hoewel de V-twin nog steeds dwarsgeplaatst is (andersom zou verbazend zijn!), wijkt hij op verschillende punten af van de tradities van het merk. Zo ruilt hij de hoek van 45° van de historische tweecilinders in voor de hoek van 60° van de V-Rod. Hij neemt ook de waterkoeling van de V-Rod over, maar stelt het met één nokkenas per cilinder.

    Nieuwe richting

    De naam “Street” schetst de omgeving waar deze Harley van in het begin voor bedoeld is: de stad. Het accent ligt dus op het stuurgemak en de wendbaarheid. De grootte en het gewicht blijven dus beperkt (in vergelijking met andere Harleys!) en met een zadelhoogte van 709 mm zit iedereen er comfortabel op.

    De algemene styling komt overeen met het idee dat we van een Harley hebben, zelfs niet meer of minder dan zowat elke Japanse custom met een V-twin. Is het daarom dat onze Harley enkele aluminium onderdelen had uit de accessoirecatalogus? Het beroemde logo is voor de rijder ook vier keer zichtbaar: op de snelheidsmeter, de stuursteun, en nog twee keer op de vork. Uiteraard kleeft het ook op de brandstoftank en is het achterop het zadel geborduurd, maar ook het motorcarter en de oliefilter ontsnappen er niet aan, evenmin als de banden!

    Made in India

    Is de Street zijn logo waard? De motor, die in India wordt gemaakt (alleen de Amerikanen, Canadezen en Mexicanen krijgen een “made in the USA”), doorstaat een eerste test. Er wordt heel wat afgedekt met plastic – en zelfs niet alles, zoals enkele kabels – maar laat ons wel wezen: het is lang geleden dat motoren lelijk werden gemaakt met teveel plastic en je overal kabels tegenkwam. Of het nu op een Sportster is (die niet meer te vergelijken is met zijn voorganger van vijftien of twintig jaar geleden) of op een Ducati Scrambler. De algemene uitrusting blinkt uit in soberheid, met een instrumentenpaneel dat tot het meest noodzakelijke beperkt is. We missen daardoor wel wat zaken, zoals heel wat waarschuwingslampjes.

    Makkelijk mee te leven

    We stappen op. Laag zadel, voetsteunen redelijk ver naar voren, een stuur dat natuurlijk in de hand valt, je voelt je meteen op je gemak. Een minpuntje voor de niet-verstelbare hendels, wat nooit is bij Harley Davidson, maar wat lastiger is voor kleine handen. De motor zal liefhebbers van het merk onbewogen laten, die het verschil niet zullen horen met een Japanner.

    Het doelpubliek van de Amerikaanse constructeur zal echter niet afgeschrikt worden door het geluid of de trillingen. En dat blijft zo eens in beweging. De Street rijdt aangenaam en makkelijk in de stad, met een lineaire motor, die wel prestaties biedt, maar minder karakter.

    Die goede inborst is ook terug te vinden bij het sturen. De Street laveert met gemak en naturel door de straten van de stad. En ook buiten de stad zit het goed. De Street koppelt een aangenaam en geruststellend weggedrag aan comfort. Het enige minpunt? Een beperkte bodemvrijheid, die nog erger wordt door de voetsteunen uit de accessoirecatalogus.

    Niet met tattoos

    Op de remmen valt niets aan te merken: niets uitzonderlijks, maar ze kwijten zich eerlijk van hun taak. We begrijpen alleen niet waarom er geen ABS is, zelfs niet als optie, hoewel dat binnenkort verplicht is. Ook een minpuntje voor de voetbediening, die slecht gepositioneerd is en teveel speling heeft. De motor loopt niet over van karakter op de weg, maar heeft voldoende vermogen om de Street naar de top van de kilometerteller te brengen. Die teller toont verder alleen het totale aantal kilometers, twee dagtellers en enkele lampjes. De rijder blijft op zijn plaats op het zadel, maar hij kan er nauwelijks van rijpositie veranderen.

    Het besluit? Gevoelig… voor de liefhebbers van het merk. Ben je een biker met tatoeages van de Twin uit Milwaukee, dan ga je er je ding niet in vinden. Al de rest, inclusief het doelpubliek, zal zich graag op een Harley zien zitten waar het dagelijks makkelijk mee leven is.

    Vind je hem te bleek in zijn standaardlivrei, weet dan dat de Street een goede basis biedt om hem te personaliseren. Bovendien organiseerde de constructeur de “Battle of the Kings”-wedstrijd, waarbij heel wat Europese dealers hun eigen visie op de kleine Harley konden geven. Er zaten er bij met heel wat talent!

    Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
    Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
    Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Harley-Davidson.

    Aanbevolen tests voor jou

    Meer tests
    3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

    3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

    Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

    Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

    3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

    3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

    Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

    De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

    Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

    Meer nieuwe auto's

    Benzine, Manueel

    € 21.500

    Benzine, Manueel

    € 23.748

    Benzine, Automaat

    € 27.547

    Diesel, Manueel

    € 32.584

    Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

    Meer tweedehands auto's
    € 52.900
    2021
    1.500 km
    € 52.990
    2019
    105.433 km

    Benzine, Automaat

    € 28.995
    2011
    65.000 km

    Benzine, Automaat

    € 23.500
    2020
    30.212 km